آخرین اخبار

قدر این دستاورد بزرگ را بدانیم

09:00:25 1395/03/02


نایب رئیس فدراسیون بین‌المللی انجمن‌های تهیه‌کنندگان فیلم (فیاپف) گفت: اهدای جایزه‌ی سینمایی آسیا و اقیانوسیه به یک تهیه‌کننده‌ی ایرانی، دستاورد بزرگی برای سینمای ایران است که باید قدرش را بدانیم.

محمدمهدی عسگرپور در پی برگزیده شدن منوچهر محمدی به عنوان دهمین برگزیده‌ی مراسم جایزه‌ی سینمایی آسیا و اقیانوسیه و نیز برگزاری مجمع عمومی فیاپف در گفت‌وگویی با خبرنگار سینمایی ایسنا‌ مطالبی را درباره اهدای این جایزه و نیز جزئیات جلسه هیات رئیسه فیاپف مطرح کرد.

او ابتدا گفت: جلسه‌ی هیات رئیسه فیاپف و نیز مجمع عمومی آن 24 و 25 اردیبهشت‌ماه در کن برگزار شد که در آن گزارش‌هایی درباره‌ی سازمان تجارت جهانی و موضوع کپی رایت و قوانین مختلفی که در برخی کشورها از جمله اروپا در این‌باره تغییر کرده است‌، عنوان شد.

وی با اشاره به تاثیر برخی از این قوانین بر کشورهای دیگر افزود: در این‌باره فرانسه و پرتغال موضوعات جدیدی را مطرح کردند از جمله اینکه پرتغال درخواست جدیدی را به پارلمان خود برای کدگذاری محصولات فرهنگی ارائه کرده است و ما باید امیدوار باشیم، زمانی که به قانون کپی‌رایت پیوستیم بتوانیم از بسیاری از این قوانین استفاده کنیم، به ویژه آنکه روزهای پساتحریم را سپری می‌کنیم و این احتمال وجود دارد که ایران هم به این قانون جهانی بپیوندد.

عسگرپور در ادامه با اشاره به اینکه بررسی عملکرد مالی فیاپف،‌ پذیرفته شدن عضویت تهیه‌کنندگان فیلم و تلویزیون روسیه و نیز ارائه‌ی گزارش از سوی نیجریه، نروژ، کلمبیا و ترکیه از وضیعت روز خود از دیگر مسائل مطرح شده در این اجلاس بودند،‌ اظهار کرد: بررسی وضعیت بعضی جشنواره‌ها همانند جشنواره‌های بروکسل،‌ کلکته، پوسان و سارایوو بنا به درخواست مدیران آن‌ها از دیگر مواردی بود که در این اجلاس مطرح شد. به طور مثال جشنواره کلکته که تاکنون با موضوع زنان برگزار شده است، درخواست عمومی شدن آن را داشت. درباره پوسان هم بحث‌هایی با توجه به اتفاقات رخ داده در دوره‌ی گذشته‌ی جشنواره و دخالت دولت کره جنوبی برای خروج یک فیلم و تغییر مدیر جشنواره عنوان شد که در نهایت با ورود فیاپف به ماجرا طبق قوانین، فیلم در جشنواره نگه داشته شد.

او افزود: یکی دیگر از بخش‌های مهم این جلسه و نیز مجمع، برای ما موضوع انتخاب فردی بود که جایزه‌ی فیاپف؛ جایزه‌ی سینمایی آسیا پاسفیک را برای سال 2016 دریافت کند. در دوره‌ی اول، این جایزه به جورج میلر که هم اکنون رئیس هیات داوران جشنواره‌ی کن را برعهده دارد، اهدا شد و برای جایزه‌ی امسال به دنبال انتخاب فردی بودیم که در سینمای کشور خود جریان‌ساز بوده و همچنین تهیه‌کنندگی‌اش در اولویت باشد.

تهیه‌کننده‌ی فیلم «متولد 65» گفت: هیات رئیسه‌ی فیاپف با اهدای جایزه به ایران موافقت کلی داشت، اما بحث مصداقی آن مطرح بود که جایزه به چه کسی داده شود‌ که در نهایت آقای منوچهر محمدی از بین سایر گزینه‌ها با توجه به پیشینه‌ای که داشت از بیشترین امتیاز برخوردار بود.

عسگرپور با اشاره به موفقیت فیلم‌های «حوض نقاشی» و «زیر نور ماه» به تهیه کنندگی منوچهر محمدی در همین مراسم سینمایی ادامه داد: کارهای منوچهر محمدی معمولا جزو بهترین آثار سینمایی ایران بوده و خود ایشان هم از معدود کسانی است که تلاش کرده به عنوان تهیه‌کننده در سینما باقی بماند. ضمن این که برخی از تولیدات او براساس طرح‌هایی بوده که خودش ارائه کرده و مناسبات صنفی و فعالیت‌ پررنگی که در موضوعات صنفی سینما داشته از پارامتر‌های قابل توجه کارنامه‌ی کاری ایشان بود.

وی در پایان با تاکید بر کسب این دستاورد بزرگ برای سینمای ایران خاطرنشان کرد: در نهایت پس از بررسی تمام شرایط این موضوع در هیات رئیسه و مجمع عمومی مطرح شد که منوچهر محمدی از ایران برگزیده‌ی جایزه‌ی امسال باشد. البته بنوآ جینیتی دبیرکل فیاپف هم این پیشنهاد را مطرح کرد که در مراسم جایزه‌ی آسیا پاسفیک که نوامبر 2016 در استرالیا برگزار می‌شود نکوداشتی برای سینمای ایران برپا شود که باید ببینیم این برنامه به چه شکل پیش خواهد رفت.

به گزارش ایسنا،منوچهر محمدی به تازگی به عنوان برگزیده دهمین دوره جایزه فیاپف (جایزه سینمایی آسیا و اقیانوسیه و فدراسیون بین المللی تهیه کنندگان) معرفی شد.

انتهای پیام



تله سینما

ایسنا

عناوین تصادفی