به گزارش خبرگزاری مهر، قسمت تازه برنامه سینمایی «هفت» شب گذشته ۱۷ اردیبهشت ماه با موضوع انتقادپذیری در جامعه سینمایی ایران روی آنتن شبکه سه سیما رفت.
بهروز افخمی در ابتدای این برنامه درخصوص انتقادپذیری در جامعه سینمایی کشور گفت: ما فیلمسازها توقع داریم از همه انتقاد کنیم اما نمی پذیریم کسی از ما انتقاد کند. چرا ما باید سعی کنیم منتقدی را که از فیلم ما بد می گوید ساکت کنیم و با مشت بر سینه او بکوبیم یا با او رفیق شویم و فالوده بخوریم تا کاری کنیم او دوستانه از همه ساخته های ما خوشش بیاید.
وی انتقادناپذیری در حوزه سینما را به فیلمسازها محدود ندانست و گفت: در کل انتقادپذیری در میان ما کم است، مخصوصا انتقادهایی که به جامعه صنفی یا سیاست های مدیریتی مرتبط می شود.
انتقاد تهیه کننده «کفشهایم کو؟» به قانون جدید شورای صنفی نمایش
در ادامه برنامه علی قائم مقامی تهیه کننده فیلم سینمایی «کفشهایم کو؟» با انتقاد از قانون جدید شورای صنفی نمایش در محدود کردن مدت زمان اکران فیلم ها و وضعیت سالن های تعلق گرفته به این فیلم، گفت: آیین نامه محدودیت اکران ۱۰ هفته ای درباره فیلم هایی مثل فیلم من که کاملا بخش خصوصی است، نباید لحاظ شود. ما به ۲ سینما با تعداد هفته بیشتر مثلا ۱۵ هفته راضی هستیم.
این تهیه کننده مهمترین علت فروش پایین آخرین ساخته کیومرث پوراحمد را اضافه شدن یک فیلم به اکران نوروزی نسبت به سال های گذشته دانست و افزود: امسال یک فیلم بیشتر در ایام نوروزی اکران شد. لذا به فیلم «کفشهایم کو؟» سینمای کمی تعلق گرفت. وقتی اعتراض می کنیم به ما مجوز اکران داده اید، اما سالن ما کم است، می گویند، نمی توان سینماداران را اجبار کنیم که فقط یک فیلم را اکران کنند؟! من از شما می پرسم در تعطیلات نوروز چه کسی پیدا می شود ساعت ۱۰ صبح فیلم ببیند؟ اگر بن هور هم به نمایش در می آمد نمی توانست فروش خوبی داشته باشد.
سیاست متناقض مدیران جشنواره های سینمایی
در ادامه، میزگرد برنامه «هفت» درباره انتقادپذیری در سینما با حضور علی معلم، منتقد سینما برگزار شد. معلم در ابتدای این برنامه با انتقاد از اظهارنظرهای متناقض مسئولین سینمایی گفت: خود ما مدیران و مسئولان سینمایی پر از تناقضیم و هیچ نقدی را هم برنمی تابیم. وقتی در جشنواره ای از فشار جمعیت زیاد، مردم روی همین می ریزند، گفته می شود استقبال خوبی شده است. و وقتی در جشنواره دیگری تنها ۵ نفر به تماشای یک فیلم می نشینند می گویند چه جشنواره متمدنانه ای و درست این است. خب ما کدام حرف شما را باور کنیم؟
وی در ادامه افزود: ما درون و برون مان به شدت تناقض دارد. به ظاهر می خندیم گویی از نقد استقبال می کنیم، اما از درون می پاشیم و به دنبال انتقام هستیم. انتقام با نقد فرق دارد. نقد از سر دوست داشتن است. البته بین نقد و هرگونه اظهارنظر از روی شکم سیری تفاوت باید قائل شد. و هر نقدی زبان خاص خود را دارد.
انتقاد صدرعاملی از شیوع فراخوان های بازیگری
سید روح الله حجازی کارگردان فیلم سینمایی «مرگ ماهی» مهمان رسول صدرعاملی در این برنامه بود که در سخنانی گفت: از سینماداران و صاحبان پردیس های سینمایی درخواست می کنم که سیستم گردشی در اکران فیلم های سینمایی را به درستی محقق کنند، چراکه فیلم های اکران نوروزی به اندازه کافی اکران و فروش کردند و باید برای فیلم های جدید تمهیدات ویژه ای در نظر گرفته شود تا عدالت رعایت شده باشد.
رسول صدرعاملی با انتقاد از روح الله حجازی برای انتشار فراخوان بازیگری برای یافتن بازیگر فیلم بعدی خود، گفت: من نمی دانم این فراخوان ها چیست که اخیرا مد شده است؟! هیجانی در میان خانواده ها ایجاد می کنیم و بسیاری رزومه می فرستند و در آخر هم واکنشی ندارد. به نظرم افراد مستعد سینما به این پیام ها نباید توجه کنند و به کلاس ها و دوره های بازیگری آکادمیک بروند.
رییس جمهور بپذیرد که نمی شود با ماشین مدل ژاپنی نزد کارگران رفت
در ادامه برنامه مسعود فراستی به همراه محمدتقی فهیم، منتقد سینما به نقد فیلم سینمایی «بادیگارد» در میز نقد «هفت» پرداختند.
فراستی در ابتدای این بخش عنوان کرد: چند روز پیش فیلمی یک دقیقه ای از رئیس جمهور مان دیدم که با ماشین آخرین مدل ژاپنی سیاه وارد سالن یک کارخانه و جمع کارگران می شود و از درون ماشین برای آنها دست دراز می کند.
وی افزود: فیلم من را متعجب کرد. من به آقای روحانی رای دادم و در مصاحبه با آقای ظریف از برجام دفاع کردم و گفتم آنها که می گویند هم ظریف می خواهیم هم سلیمانی درست می گویند. اما اگر رئیس جمهور این نقد را بپذیرد که رفتارش اشتباه بود خیلی خوب است. اگر هم بی اعتنایی کند و نپذیرد که با ماشین آخرین مدل ژاپنی سیاه و کمی ترسناک نمی شود نزد کارگران رفت و از روز کارگر حرف زد، نشان می دهد نقدپذیر نیست. امیدوارم این نقد کوچک من به جایی برسد تا بتوان گفت می شود رئیس جمهور را هم نقد کرد و این باب باز شود.
تمجید فراستی از سخنان اخیر آیت الله جوادی آملی
وی در ادامه با اشاره سخنان اخیر آیتالله جوادیآملی در بازدید از نمایشگاه کتاب اظهار کرد: یک جمله چند روز پیش از آقای جوادی آملی عزیز خواندم که «نقد کتاب واجب است. با نقد کتاب، آگاهی بخشی را رواج می دهیم» این جمله عالی است. نقد، مروج کتاب خوانی، مروج فیلم خوب دیدن و مروج فرهنگ است. نقد علی رغم آنکه تیغ دولبه است، در عین حال جامعه را واکسینه و محافظت می کند.
«بادیگارد» نقدی بر رفتار سیاستمداران کنونی
در ادامه محمدتقی فهیم منتقد سینما با نقد فیم «بادیگارد» و با اشاره به سخنان فراستی بیان کرد: اتفاقا فیلم «بادیگارد» درباره سیاستمدارانی است که نسبت به ابتدای انقلاب تغییر کرده اند و با ماشین ضد گلوله به جمع کارگران می روند.
وی افزود: فیلمساز فیلمی می سازد که به دوستان و رفقای قدیمی خود تذکری می دهد که بترسید از روزی که این کشتی سوراخ شود. در واقع نقد درست وارد می کند. برای همین است که می گویم «بادیگارد» پخته ترین فیلم این کارگردان است. سخنان حاتمی کیا با «چ» شروع می شود و با این فیلم یک تاثیر قوی برای یاران قدیمی درون این نظام و رفتارهای بعضی از آنها است.«بادیگارد» تنها ادای یک فیلم آرمانگرا را درمی آورد.
انتقادهای فراستی به «بادیگارد»
فراستی در پاسخ به وی عنوان کرد: اصلا چنین چیزی در «بادیگارد» وجود ندارد و این فیلم تنها ادای یک فیلم آرمان گرا را در می آورد. بازی پرویز پرستویی هم در آن به شدت کلیشه ای است. حیدر ذبیحی حتی کاریکاتور قهرمان های فیلم های قبلی حاتمی کیا هم نیست. قهرمان «بادیگارد» رفتار انسان دوستانه ندارد. پس از انفجار و کشته شدن مردم یا در درگیری پارک اصلا در چهره حیدر ناراحتی و غصه از این واقعه نمی بینیم. حیدر ذبیحی در تمامی ماموریت های خود شکست خورده است. او محافظ اشخاصی بوده است که همگی ترور شدند، دانشمند هسته ای فیلم هم یک فرد سوسول است.
این منتقد ادامه داد: اسم فیلم هم «بادیگارد» است نه «محافظ» و این درصورتی است که تمام فیلم می گوید من «محافظ» هستم. این اسم انتخاب شده است چون شیک است. حتی فیلم قبل از آنکه درباره حاج حیدر باشد درباره حاتمی کیا است. حاتمی کیا در انتهای فیلم قهرمانش را می کشد و بعد با یک چرخش زیبای دوربین می رود روی نام «بادیگارد» که بعد با الف آن حاتمی کیا را نشان می دهد. این نشان می دهد که تفکر مقدس و غیرمقدس فقط می تواند خودش را تحمل کند و حتی قهرمان فیلمش را نیز تحمل نمی کند.
در ادامه فهیم در پاسخ به فراستی گفت: این طبیعی است که حاتمی کیا پای فیلمش را امضا می کند که فیلم به او تعلق دارد.
«هفت» در بخش انتهای خود به سراغ سامان سالور کارگردان فیلم سینمایی «آمین خواهیم گفت» رفت که در سخنانی گفت: تا سینمای بدنه ای وجود نداشته باشد، سینمای مستقلی وجود ندارد. نمی توان گفت تنها فیلمسازی، فیلمساز است که تصویری روشن از جامعه خود ارائه دهد.