آخرین اخبار

«تاریکی شب، روشنایی روز» قصه متفاوتی از انقلاب است/ بازسازی تاریخ

11:00:55 1395/02/19


سیدمحمد هاشمی‌اصل تهیه کننده تلویزیون در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به فعالیت هایی که مشغول آنهاست، گفت: من بعد از سریال «آوای باران» فیلمنامه های بسیاری را برای تهیه کنندگی خواندم که شاید به بیش از ۶۰ تا ۷۰ فیلمنامه می رسید اما هیچ کدام به ذهنیت من نزدیک نبود. 

وی ادامه داد: بعد از فیلمنامه های بسیار، اثری از حجت قاسم‌زاده اصل با نام «تاریکی شب، روشنایی روز» به دستم رسید که موضوع آن انقلاب اسلامی است و قرار است در مرکز گسترش فیلمنامه نویسی رسانه ملی به تولید برسد. 

بازسازی دهه ۴۰ و ۵۰ در سریال «تاریکی شب، روشنایی روز»

این تهیه کننده سریال های تلویزیونی درباره این سریال توضیح داد: این اثر از ابتدای انقلاب تا کنون متفاوت ترین نگاه را به مقوله انقلاب داشته است. فیلمنامه قرار است در ۱۴ قسمت به تولید برسد و خیلی سخت است که شما داستانی را در این مدت زمان کوتاه تعریف کنید اما من قول می دهم که این سریال تغییری اساسی در حوزه سریال های تلویزیونی باشد.

وی با اشاره به کارگردان «تاریکی شب، روشنایی روز» عنوان کرد: قاسم زاده اصل دقت نظر خاصی دارد و جزو معدود کارگردانانی است که مولف هم هست. من با توجه به شناختی که از او دارم و سلیقه کاری و دکوپاژ مدرن آثار او قول می دهم که این سریال به کارگردانی وی اثری متفاوت باشد.

هاشمی اصل درباره تهیه کنندگی این سریال اظهار کرد: این کار تهیه‌کنندگی سختی دارد چراکه دو دوره در سریال داریم. ما باید دهه ۴۰ و ۵۰ را بازسازی کنیم و بخشی هم به زمان حال مربوط است و همه این کارها باید در ۱۴ قسمت اتفاق بیفتد که با توجه به فیلمنامه و ساختار آن می دانم که مخاطب را میخکوب می کنیم چراکه کاری داریم که خواص آن را می پسندند و عوام را درگیر می کند.

سریال باید قصه‌گو باشد

تهیه کننده سریال «آوای باران» با اشاره به داستان این اثر که حدود دو سال پیش روی آنتن رفت، درباره سریال های مورد علاقه مردم گفت: مردم جامعه ما قصه دوست دارند، مجموعه ای که قصه بگوید و مابه ازایی برای مردم ارایه کند مورد پذیرش واقع می شود و حتی در خاطر آنها می ماند. بعد از سریال «آوای باران» یک روز من در تاکسی نشسته بودم و کودکی برای گل فروشی به راننده ماشین اصرار می کرد که او هم به دلیل این اصرار به کودک گفت که او را به شکیب می سپارد. شکیب یکی از شخصیت های سریال بود و این برایم جالب بود که آن راننده تاکسی که مرا هم نمی شناخت چنین جمله ای بیان کرد.

وی ادامه داد: به نظرم کار خوب حق خود را از آنتن می گیرد و مهم این است که سازنده اثر، کارش را به خوبی انجام دهد. 

تهیه کننده «آوای باران» با اشاره به خاطرات خود از این اثر اظهار کرد: اگر بگویم من در قسمت هایی از این سریال جانم را برای آن گذاشتم، گزاف نیست. خاطرم هست برای نقش شکیب من با برادرم که دستیارم هم بود چند گدا را تا دروازه غار دنبال کردم.

یک سینمایی درباره کارتن خواب‌ها

هاشمی اصل با اشاره به علاقه خود به کار کردن روی داستان هایی درباره معضلات اجتماعی یادآور شد: بعد از «آوای باران» من روی طرحی کار کردم که درباره کارتن خواب هاست و شخصیت اصلی آن یک زن کارتن خواب است. قرار است این طرح که نویسندگی آن را علیرضا کاظمی پور بر عهده دارد به یک فیلم سینمایی تبدیل شود. من در این چند سال روی این داستان فکر کردم تا بتوان یک فیلمنامه استخوان دار از آن درآورد.

تهیه کننده «خداحافظ بچه» در بخش دیگری از سخنانش درباره فیلمنامه هایی که برای سریال ها نوشته می شوند، عنوان کرد: مهمترین معضل ما فیلمنامه نویسی است. فیلمنامه نویسان ما امروز از صبح تا شب فیلم می بینند و به قول خودشان آن را ایرانیزه می کنند و بعد تحویل مردم می دهند که این اشتباه است و فیلمساز باید به میان مردم کشور خودش برود.

تهیه‌کنندگی یک سریال با سه قسمت از فیلمنامه

وی با اشاره به فیلمنامه های کاملی که در مرکز گسترش فیلمنامه نویسی رسانه ملی مهیا می شوند، اظهار کرد: این اتفاق بسیار خوبی است که ما برای اولین بار با فیلمنامه کامل مواجهیم. باید از مدیران جدید تشکر کرد که به اهمیت فیلمنامه پی بردند. این اقدام مرکز گسترش فیلمنامه نویسی رسانه ملی اقدام خوبی است و باعث می شوند که فونداسیون درستی برای کار چیده شود. من تهیه کنندگی سریالی را با سه قسمت شروع کردم و به لحاظ محتوایی و اقتصادی آسیب بسیاری دیدم.

پیش تولید سریال «تاریکی شب، روشنایی روز» از ابتدای اردیبهشت ماه آغاز شده است و تا خردادماه عوامل این اثر مشخص می شوند.



تله سینما

خبرگزاری مهر

عناوین تصادفی