آخرین اخبار

پاسخ شبکه مستند به یادداشت یکی از مدیران سابق این شبکه

09:00:21 1395/02/06


روابط عمومی شبکه مستند سیما در پاسخ به اظهارات یکی از مدیران سابق این شبکه، توضیحاتی ارایه کرد.

روابط عمومی شبکه مستند سیما در این مطلب که به ایسنا فرستاده شده، آورده است:

«در پی انتشار مطلبی با عنوان «یادداشت صریح یک مدیر سابق برای مدیر شبکه مستند» در خبرگزاری محترم ایسنا، روابط عمومی شبکه مستند در قالب یادداشتی به این ادعاها پاسخ می‌دهد:

کسانی که اخبار مربوط به شبکه مستند را پیگیری می کنند مستحضرند که عده ای در طول عمر مدیریت جدید، مشغول جوسازی و حاشیه سازی علیه این شبکه و سازمان بوده اند و این مساله جدیدی نیست. معمولا این جوسازی‌ها علیه بخش‌های فعال و موفق سازمان بوده است که این خود نیت پنهان حاشیه سازان را بهتر آشکار می‌کند.

برای مثال وقتی معاونت خبر بخش جدید ۲۱ و شبکه چهارم سیما، مجموعه ایده‌ها و فعالیت‌های جدیدی ارایه کرد و یا شبکه نسیم و مستند بر تعداد مخاطبان خود افزود، دقیقا همان بخش‌ها هدف هجمه و جوسازی قرار گرفتند.

در ادامه این جوسازی‌ها یکی از مدیران میانی و سابق این شبکه مسائلی مطرح کرده‌اند که روابط عمومی شبکه مستند با همه بداخلاقی‌هایی که در آن است از طرح آنها استقبال می‌کند. چرا که موافق روشن شدن برخی از مسائل مبهم موجود در کارنامه قبلی سازمان و شبکه مستند سیما هستیم؛ البته در این میان ما سپاسگذار همه تلاش‌ها و زحماتی هم که در این حوزه توسط فعالان این عرصه کشیده شده است هستیم. اما متاسفانه باید چنین گفت زمینه بسیاری از مشکلات و سوء مدیریت‌ها در دوره سابق شبکه مستند، نه به واسطه دکتر پورحسین گرامی که به واسطه مدیران میانی بود که از مرحله‌ی تصویب طرح تا پرداخت دستمزدها عامل و ناظر بوده‌اند.

در این میان هنری که مدیران فوق‌الذکر به خرج داده‌اند قابل اعتناست. تمام آن ریخت و پاش‌ها و اسراف‌ها در هزینه، از جانب آنان، قانونی بوده است و ظاهرا مشکلی در کار نیست. اما باید بررسی کرد که آیا تمام آن قراردادها رنگی از انصاف، عدالت و منطق داشته است؟ کمااینکه برای ما نیز سخت نیست قانونی مصوب کنیم که هر کس با تشخیص مدیریت شبکه صلاحیت داشت قراردادهای کلان ببندد و درصد زیادی را جهت حق‌الزحمه، بدون آنکه زحمتی بکشد، در جیب خود بگذارد. اسراف در بیت‌المال توسط هر مدیری قابلیت قانونی شدن هم دارد. این چه دلیلی است که برای هزینه‌های بی مورد و قراردادهای غیرمنصفانه خود می آورند؟

اما به راستی در دوره مدیریت همزمان ایشان بر سه واحد این شبکه، تنها با 30 درصد بودجه فعلی گذران امور می‌کردند؟ انکار حقیقت تا این حد از جانب ایشان، جای شگفتی دارد. چگونه اسناد مالی و دریافتی شبکه را که تماما نزد مدیریت مالی شبکه موجود است انکار می‌کنند؟ هر چند اگر شبکه در دوره جدید می‌خواست از آن دست قراردادها با مستندسازان ببندد، حتی 30 درصد بودجه فعلی هم برایش کافی بود. اما جذب بودجه برای شبکه مستند و مستندسازان، برای مدیریت شبکه و همکاران افتخار است نه شرمندگی. که البته به جای حقوق دهی صرف، جهت افزایش تولیدات با کیفیت در شبکه استفاده می شود. نگاه ما در دوره جدید حذف قرار دادهای صد، دویست، سیصد و ... قسمت که سطح برنامه را اتفاقا گزارشی‌تر می‌کرد به سمت بهره بردن از رنگین کمانی از ظرفیت‌های مستندسازان مهجور این سرزمین بود.

زمانی که صحبت از کاهش نیرو شد، معاونت سیما درخواست ارسال نام و مشخصات نیروها را داشت و شبکه آن اطلاعات را با جزئیات کامل برای ایشان ارسال کرد. جالب است که این اسامی متعاقب برای دکتر پورحسین هم ارسال شد و همانطور که انتظار می‌رفت ایشان هم باور نداشتند و البته این به یک دلیل بود و آن اطلاعاتی که آقای ابراهیمی در اختیارشان می‌گذاشتند. آیا جناب ابراهیمی که همزمان زحمت تصویب، تولید و ارزیابی را بر عهده داشتند تا کسی نتواند درخصوص تولیداتشان اظهار نظر کند، از شمار کارشناسان و تهیه‌کنندگانی که حقوق دائمی می‌گرفتند، بی اطلاع بوده‌اند؟

بله. بدون شک در دوره مدیریت جدید شبکه مستند، صرفه‌جویی شده است و آن هم به خاطر کم کردن نیروهای ستادی است که نتیجه آن نیز افزایش تولیدات بوده است. سوال اینجاست که به‌راستی چرا تا دو هفته پس از تغییر مدیریت شبکه توان ارسال گزارش از وضعیت تولیدی پروژه ها را نداشتند؟

جهت شفاف‌سازی بیشتر اعلام می‌شود که جابه‌جایی شبکه مستند که با درخواست مستندسازان برای سهولت ارتباط بیشتر با شبکه، از طبقه ششم ساختمان معاونت سیما به ساختمان تکتا و متعاقب آن به سعادت آباد انجام شد، تنها حدود چهل میلیون ریال هزینه داشته است. اما آیا ایشان از تجمیع شبکه مستند ناراحتند؟ آیا از اینکه زین پس همه امور دارای نظم و آمار و اطلاعات دقیق است، آیا از اینکه مصوبات شبکه با ذکر نام تهیه کننده و کارگردان بلافاصله روی سایت قرار می گیرد، محزونند یا از آنکه حیات خلوتی که در اختیارشان بود از بین رفته نگران شده‌اند؟

جدای از همه این مسائل، آنچه مشخص نیست، این است که با این همه ادعا، چرا به یک رستوران‌دار سرشناس، پروژه چند صد میلیونی برای تولید دادند و به شخصی که در یک سوپر مارکت در خارج از ایران کار می‌کند، پروژه سنگین تولیدی؟ اینها درد سینمای مستند است. درد آن است که یک مستندساز معروف کشور وقتی از شهرستان برای ملاقات با یک مدیر به تهران آمد، باید شب را در پارک بخوابد. آیا آقای ابراهیمی از این مسائل خبر داشتید؟

فساد از میان همین فعالیت های قانونی بیرون می‌آید. از میان همان قوانین پر از ابهام که در تصویب آن همه چیز عادی به نظر می‌رسد اما بسیاری از مسائل در آن قراردادها پنهان بود. بیان برخی نکات به صورت کلی و مبهم دردی را دوا نمی کند. درباره تشکیل شورای راهبردی سخن گفتن آسان است و طرح آن علی الظاهر به درستی و از سر درایت شکل گرفته است. اما خود بهتر می دانید دعوت از دوستان و دستیاران خود در دفتر تولیدی شما جهت حضور در یک شورای "صرف عصرانه" برای عرصه مستند هیچ فایده‌ای نداشت. اصولا جلساتی که برگزار می‌کردید، چه سودی برای سینمای مستند کشور داشت؟

آری، گزارش دادن به مردم که علی الظاهر از اینکار خوشتان نمی‌آید جلو این قبیل از پنهان کاری ها را می گرفت که شما از انجام آن خودداری می کردید و شبکه مستند در دوران جدید را به‌خاطر انجام آن محکوم! تمام سعی مدیریت شبکه در این مدت این بوده که با نگارش یادداشت‌ها و انجام مصاحبه‌ها، هم مردم را در جریان برنامه سازی‌ها و راهبردهای شبکه بگذارد و هم با ارائه گزارش های مستمر به مخاطبان و شفاف سازی از عملکرد مدیریت، جلو فعالیت مجدد برخی حقوق بگیران صرف در این شبکه گرفته شود. حال سوال اینجاست که دقیقا کجای این یادداشت‌ها و مصاحبه‌ها، نگرانی ایجاد کرده است؟....

البته این مسائل درون سازمانی است و نباید جنبه عمومی و رسانه ای به خود می گرفت. ترجیح شبکه هم پیگیری پرونده های مالی از طریق حراست مرکزی سازمان بوده است. اما چون به طرح آنها در یک خبرگزاری پرداخته شد، مجبور به پاسخگویی هستیم.

برای ما کاملا مشخص است بیشترین هجمه به مدیریت فعلی از طرف کسانی ست که با چنین روش های قراردادی و با کمترین زحمت بیشترین دستمزد را از محل بیت المال به خانه برده اند. حال جای تعجب ندارد که برای انتقام برچسب هایی چون "بی تجربه" به مدیریت شبکه زده شود. همین نشان از موفقیت شبکه مستند در جهت شفاف سازی تولیدی و مالی ست. چرا که تنها ایراد و اتهامی که طرح آن امکان پذیر است "سن کم" مدیریت شبکه است. که البته نوعی اعتراف به "جوانگرایی" در سازمان و شروع موجی جدید برای نزدیک شدن به سلایق مردم، در دوره جدید مدیریت هم هست. شبکه مستند شاکر است که در کنار این جوانگرایی، تولیدات با ارزش و شفاف سازی مالی نیز رخ داده و برخی "رانتی های قدیمی" را پریشان احوال کرده است.

بسیاری از مستندسازان به خوبی به خاطر دارند آثاری که برای فروش به شبکه مستند ارسال می کردند دچار چه سرنوشتی می شدند. برای اطلاع عموم عرض می‌کنیم که آثار آنها بدون هیچگونه پایبندی به قوانین حرفه ای روی آنتن می رفت! از جمله در برنامه شبهای مستند و فانوس!

ادعا می کنید برخی از فیلم های گنجینه در شب های مستند اکران شده بود اما براستی با چه وضعیتی؟

اینها واقعیت های تلخی است که برای پوشاندنش، "دروغگو" نامیدن برملاکننده حقیقت، تنها چاره فرد مستاصل است. طبق گزارش مرکز نظارت و ارزیابی سازمان، شورای نظارت بر صدا و سیما و نهادهای مسئول دیگر که همگی آن گزارش ها مکتوب و موجود است، شبکه مستند در یک سال و چند ماه گذشته نه تنها در مسیر رو به پیشرفت حرکت کرده، بلکه آمار مخاطبان آن از 9 درصد زمان شما به بیش از 22 درصد افزایش پیدا کرده است.»

در پایان این نامه آمده است: «همکار گرامی، مدیریت در حوزه های فرهنگی، فرصتی است کمیاب که انقلاب و شهدا در اختیار همه ما قرار داده است. بهتر است با همه داشته هایمان به ایجاد فضای امید، تلاش و حرکت در بین همه فعالان این حوزه مخصوصا مستند سازان جوان وخلاق ایران اسلامی بکوشیم.»

انتهای پیام



تله سینما

ایسنا

عناوین تصادفی