آخرین اخبار

یادداشت صریح یک مدیر سابق برای مدیر شبکه مستند

09:02:12 1395/02/02


یکی از مدیران سابق سازمان صدا و سیما، با نگارش مطلبی به ارزیابی شبکه مستند و مجموعه‌ی مسولان این شبکه پرداخته و انتقادهایی را در این زمینه مطرح کرده است.

به گزارش خبرنگار سرویس تلویزیون و رادیو ایسنا، آنچه در زیر می‌خوانید، یادداشت حمید ابراهیمی - مدیر سابق طرح و برنامه، اطلاعات، برنامه‌ریزی و گروه برنامه‌های تولیدی شبکه مستند سیما- است که در آن مطالبی را برای مدیر جوان شبکه‌ی مستند و همچنین همکاران او دراین مجموعه متذکر شده است:

«در صفحه‌ی چهارم هفته‌نامه‌ی صدا و سیما مورخ ۲۸ فروردین ۹۵، گفت‌وگویی با مدیر شبکه‌ی مستند سیما، با عنوان "با نیروهایی که حقوق می‌گرفتند و کار نمی‌کردند خداحافظی کردیم" چاپ شده است.

در نگاه اول به‌نظر می‌رسد که آقای تاجیک کار عظیمی انجام داده‌اند و باید نشان لیاقت را به ایشان اهدا کرد اما متن گفت‌وگو بیش‌تر شامل تعریف و تمجیدهای مدیر جوان این شبکه درباره‌ی اقداماتش است، آن هم به شیوه‌ای اغراق‌آمیز.

البته، در ۱۴ ماه گذشته، از زمانی‌که مدیریت این شبکه به ایشان سپرده شد، از هر فرصتی برای گفت‌وگوهای این‌چنینی استفاده کرده‌اند و بارها حرف‌هایی را گفته‌اند که... من هربار طرح چنین صحبت‌هایی را به حساب بی‌تجربگی ایشان و اقتضای جوانی‌شان گذاشتم و جوابیه‌ای ننوشتم، اما این‌بار با خودم فکر کردم بهتر است چند نکته را برای مدیر جوان شبکه‌ی مستند و برای هم‌کاران عزیزم بیان کنم.

١. شبکه‌ی مستند طبق دستور معاونت محترم وقت سیما جلسه‌هایی را با نام «شورای راهبردی شبکه» برگزار می‌کرد. حکم‌های اعضای شورا از سوی معاونت سیما صادر می‌شد. یکی از وظایف تعریف‌شده‌ی شبکه‌های تلویزیونی تشکیل چنین جلسه‌هایی بوده است. ازاین‌رو، کشف جدید درباره‌ی این‌که چند نفر با نام کارشناس و مشاور در شبکه‌ی مستند پول دریافت کرده‌اند، عجیب‌وغریب نیست و مسئله‌ی پوشیده و پنهانی هم نبوده است.

٢. بخش ستادی شبکه‌ی مستند از زمان افتتاح تا مدیریت فعلی فقط با ٢٥ نفر اداره می‌شد. معلوم نیست ١٨٠ نفر را از کجا آورده‌اند؟! اگرمنظورشان کارمندان شیفتی در پخش شبکه و یا بازبین‌های محترم است (که ساعتی حقوق دریافت می‌کردند)، باید بگویم... فردی که در هر هفته فقط یک شیفت 4ساعته بازبینی می‌کند، یک نیرو محاسبه نمی‌شود. نیروهای شرکتی را که از شبکه حقوق نمی‌گرفته‌اند نیز جزو نیروهای شبکه حساب کرده‌اند. این روزها، ٦٨ نفر (و بیش‌تر آن‌ها به‌صورت برنامه‌ای) با شبکه‌ی مستند هم‌کاری می‌کنند. بنابراین، نمی‌توان گفت صرفه‌جویی اتفاق افتاده است.

٣. درباره‌ی صرفه‌جویی در شبکه‌ی مستند می‌گویند، ولی بهتر بود از هزینه‌های هنگفت جابه‌جایی از طبقه‌ی ششم ساختمان سیما به ساختمان تکتا و بعد به ساختمان سعادت‌آباد می‌گفتند. کسی هست که درباره‌ی هزینه‌های جابه‌جایی‌های مکرر یک شبکه‌ی تلویزیونی چیزی نداند؟ به هر حال هم اکنون ساختمانی شبکه مستند اشغال کرده که قبلا نکرده بود و هزینه های زیادی رو در وضعیت نا به‌سامان مالی سازمان ایجاد کرده است لطفا از صرفه‌جویی حداقل صحبت بکنید.

٤. و اما درباره‌ی تولیدات شبکه‌ی مستند،... باید یادآوری کنم که جناب آقای دکتر رضا پورحسین حدود سه سال و نیم مدیر این شبکه بودند و در این مدت، بیش از ٨٠ کارگردانِ نامی در عرصه‌ی ساخت مستند و بیش از ١٢٠ تهیه‌کننده با شبکه‌ی همکاری داشتند و مجموعه‌های قابل‌توجه‌ای را تولید کردند. برای نمونه فقط به ٦٠٠ فیلم اشاره می‌کنم که در برنامه‌ی «شب‌های مستند» پخش شده بود و این فیلم‌ها دست‌مایه‌ی تولید برنامه‌ی «گنجینه» شده‌اند؛ برنامه‌ای که باعث مباهات مدیر فعلی است. همچنین از مجموعه های چون: یک زندگی، نوروز همایون، اهل ایمان، عروسی اقوام، به بلندی البرز، داستان زمین، تا بیرجند، سیر اختران در فرهنگ و هنر، به خدا تعظیم می‌کنم، یک فیلم یک حقیقت، یک لقمه نان، گونیا، فاتحان ثریا، اهل سور، مستند پزشکی، کلکسیونرهای ایرانی، ضریح عشق، آب بندان، در مسیر آب، برکت، درد مشترک، خزندگان ایران، ایران و انگلیس، صدای مزاحم، از درآمد تا فرود، با پای دل سفر کن، فرقه‌های سری، نوروز همایون و...می توان نام برد. همینطور از مستند های بلند و کوتاه تولید شده در شبکه مستند مانند: خانه سیمین و جلال، سعدی کارنو، آمنه خاله، فلسفه با طعم شکلات، ارس گهواره تمدن، اختر چرخ ادب، بادبادکها، زخم های شرقی، مرشد ترابی، تناقض، میراث آلبرتا، بانوی ایرانی، سایه های شهر شلوغ، فسیل ها، انگوران، نجما، استاد بیرشک، من و ماه و ماهی، متولد 1300 و ده ها مستند دیگر، ملاحظه می کنید شبکه مستند هیچگاه یک شبکه تامینی نبوده است.

٥. نکته‌ی دیگر این‌که، شبکه‌ی مستند در آن زمان با ٣٠ درصد بودجه‌ی فعلی‌اش اداره می‌شد. پس، طبیعی است که شبکه‌ بدهی داشته. اگر بودجه‌ی فعلی در اختیار مدیریت قبلی بود، قطعاً بدهی وجود نداشت.

٦. به استناد گزارش‌های مرکز نظرسنجی سازمان صدا و سیما، شبکه‌ی مستند با بودجه‌ی ٣ برابری با افت شدید بیننده مواجه شده است‌ این کاهش مخاطب جای تأمل ندارد؟

۷. امروز، تولیدات شبکه‌ی مستند بیش‌تر تولیدات برنامه‌ای است و نه مستند. برای نمونه، پخش فیلم کوتاه مغایر با اهداف این شبکه است. متأسفانه، رویکرد مدیریت جدید شبکه‌ی مستند فنی است و نه هنری. شاید همین یکی از دلایل افت شدید بینندگان شبکه باشد.»

انتهای پیام



تله سینما

ایسنا

عناوین تصادفی