آخرین اخبار

کم رونق ترین گیشه پاییز در 5 سال گذشته

10:50:16 1392/09/27


افت مخاطب سینما شاید کمترین تبعات سیاست‌هایی باشد که مدیران سینمایی در چند سال اخیر پیش گرفتند؛ هرچند آنان زیر بار نمی‌روند و معتقدند سینما با حضور آنان رونق گرفت.

 سال‌ها فصل پاییز یکی از فرصت‌های مناسب اکران بود،‌ بازگشایی دانشگاه‌ها، شکل‌گیری جو مناسب برای رفتن به سینما در محیط‌های آموزشی و مسائلی از این دست موجب می‌شد پاییز سینما رنگ‌ پریده نباشد، اما چندی است که پاییز سینما رنگی به رخ ندارد و این حاصل همه نگاهی است که گویا تلاش می‌کرد سینما تا جایی که می‌تواند از مخاطب دور باشد.

پاییز 88
در میان اهالی سینما و سینماداران کمتر کسی تصور می‌کرد که اتفاقات سال 1388 تاثیر بدی روی فروش فیلم‌ها نگذارد و اوضاع اکران به هم نریزد. اما حتی وضعیتی که در آن سال در جامعه حاکم شد به نوعی به نفع سینمای ایران رقم خورد. برنامه‌ریزی فصل تابستان و اکران شبانه فیلم‌ها در ماه مبارک رمضان از یک سو همچنین نمایش فیلمی همانند «درباره الی...» که به محبوبیت زیادی در میان مخاطبان دست پیدا کرد سال پررونقی را برای سینمای ایران رقم زده بود. این وضعیت در پاییز آن سال هم ادامه پیدا کرد و با شروع اکران پاییزی مخاطبان از سینماها دور نشدند و همچنان به سالن‌ها آمدند.

در پاییز آن سال 24 فیلم سینمایی به نمایش عمومی درآمد که در مجموع به فروش بیش از پنج میلیاردی دست پیدا کردند. با در نظر گرفتن میانگین 2500 تومانی قیمت بلیت آن سال، می‌توان چنین گفت که بیش از دو میلیون 100 هزار نفر فقط در فصل پاییز به تماشای فیلم‌ها نشستند؛ آماری که معنای آشتی بودن مخاطبان با سینما را داشت.

«دو خواهر» به کارگردانی محمد بانکی از جمله فیلم‌هایی بود که در آن مقطع به فروش نسبتا بالایی دست پیدا کرد. تا پایان آذر ماه 1388، این فیلم بیش از 900 میلیون تومان فروخت. فیلمی که در آن محمدرضا گلزار در کنار نیکی کریمی و الناز شاکردوست حاضر شده بود و داستان جوانی کلاهبردار را روایت می‌کرد که همزمان با دو خواهر ارتباط برقرار می‌کند.

یکی دیگر از فیلم‌های پرفروش آن فصل دومین ساخته سینمایی حمید نعمت‌الله بود. «بی‌پولی» با بازی تحسین شده لیلا حاتمی و همچنین به همراه داشتن امضای کارگردان «بوتیک» با توجه مخاطبان روبرو شد.

این فیلم در نزدیک به دو ماه اکران بیش از 700 میلیون تومان فروخت. فیلم نعمت‌الله فضایی کمدی داشت، اما این کمدی در میان انبوه مشکلاتی که برای شخصیت‌ها رخ می‌داد، اتفاق می‌افتاد. «بی‌پولی» توانست در میان تماشاگران مطرح شود و مورد توجه قرار بگیرد و جزو فیلم‌های پرفروش بهرام رادان محسوب شود.

«زندگی شیرین» به کارگردانی قدرت‌الله صلح‌میرزایی هم از جمله فیلم‌های محبوب آن سال بود. فیلمی که براساس الگوی جواب پس داده دیگر فیلم‌های صلح‌میرزایی با حضور بازیگرانی چون جواد رضویان، بهنوش بختیاری، احمد پورمخبر، علی صادقی و یوسف صیادی ساخته شد. از خلاصه داستان فیلم حال و هوای کل آن قابل حدس است: «امیر محجوبی بازیگر سینماست که در راه ازدواج با دختر مورد علاقه اش هستی با مشکلات خانوادگی مواجه می شود. فریبرز برادر دوقلوی امیر پس از سالها وارد ایران شده اما ورود او مشکلات امیر را چند برابر می کند...» مجموع فروش این فیلم به نزدیک 700 میلیون تومان رسید.

«کتاب قانون» ساخته مازیار میری که بعد از مدتی توقیف در سال 1388 امکان نمایش عمومی به دست آورد، نزدیک 850 میلیون تومان فروخت؛ فیلمی با بازی پرویز پرستویی، نگار جواهریان و دارین حمسه.

«نیش زنبور» به کارگردانی حمیدرضا صلاحمند که یکی از عجیب‌ترین حضورهای رضا کیانیان در سینما محسوب می‌شود تبدیل به یکی از پرطرفداران پاییز 88 شد و بیش از 770 میلیون تومان فروش کرد.

در نگاهی کلی می‌توان گفت فیلم‌های پرفروش پاییز این سال اغلب کارهای کمدی بودند.

پاییز 89
افت فروش حاصل از تغییر و تحولات در مدیریت به وضوح در سال 1389 اتفاق افتاد. با در نظر گرفتن افزایش قیمت بلیت‌های سینما تعداد مخاطبان به 1588752 نفر رسید. یعنی مجموع فروش بیش از چهار میلیارد و 700 میلیونی حدود یک و نیم میلیون نفر تماشاگر را راهی سالن سینما کرد که نسبت به همین زمان در سال قبل نشانگر 600 میلیون نفر کاهش مخاطب است.

با وجود کم بودن میزان استقبال مخاطبان، معدود فیلم‌هایی در این فصل پرفروش شدند که از جمله آن می‌توان به «سن پطرزبورگ» به کارگردانی بهروز افخمی اشاره کرد. این فیلم تا پایان فصل پاییز کمی بیش از 700 میلیون تومان فروخت. این میزان فروش در شرایطی برای فیلم افخمی اتفاق افتاد که کار او را می‌توان یکی از کمدی‌های مطرح این سال‌ها دانست. بازی محسن تنابنده و پیمان قاسم‌خانی که علاوه بر نویسندگی در فیلم بازی هم کرده بود،‌ از نکات برجسته این فیلم بودند. قصه جذاب نیز از دیگر نکاتی بود که فیلم افخمی را به یک کمدی قابل بحث تبدیل می‌کرد، اما جو کلی حاکم بر سینما در آن مقطع اجازه نداد این فیلم به میزان ظرفیت خود با مخاطب ارتباط برقرار کند.

«ملک سلیمان» ساخته فاخر شهریار بحرانی که با هزینه میلیاردی ساخته شده بود توانست تا پایان آذر سال 1389، بیش از یک میلیارد و 400 میلیون تومان بفروشد. فیلمی تاریخی که بخشی از داستان سلیمان نبی را روایت می‌کرد. این فیلم با همه امکانی که برای ساخت یک فیلم فاخر فراهم است تولید شد و در زمان اکران هم از امکان تبلیغات گسترده بهره برد و در نهایت در کنار میلیاردی‌های سال 89 جای گرفت.

پاییز 90
وضعیت غم‌انگیز سینما در سال 1389، موجب شد برنامه‌ریزی‌هایی در زمینه جذب مخاطب و راهی کردن آنان به سالن سینما طراحی شود که البته این برنامه‌ریزی از سوی اهالی سینما و نه مدیران صورت گرفت. در پاییز 1390 رضا میرکریمی «یه حبه قند» را به نمایش عمومی درآورد که با یک برنامه‌ریزی دقیق برای تبلیغات راه خود را در میان طرفدارانش باز کرد. مازیار میری «سعادت آباد» را با تکیه بر بسیاری از نکات روز که برای مخاطبان جذابیتی بالا داشت تولید کرد که آن هم به فروش بالایی رسید و در کنار این‌ها فیلم‌هایی مانند «شیش و بش» و «زنان ونوسی، مردان مریخی» بازار سینما را داغ کردند.

در این فصل 17 فیلم اکران شدند که در مجموع فروش بیش از شش میلیاردی را رقم زدند. حدود دو میلیون تماشاگر در فصل پاییز سال 90 به تماشای فیلم‌های سینمایی نشستند.

پاییز 91
خزان سینما در سال 1391 انتظار فرا رسیدن پاییز را نکشیده بود و از همان بهار آغاز شده بود. زمانی که مسئولان غیر سینمایی در مورد فیلم‌های سینمایی تصمیم گرفتند و شرایط نمایش فیلم‌ها را محدود کردند، سینمایی که اکران نوروزی موفقی را آغاز کرده بود در همان روزهای ابتدایی بهار چنان با سر به زمین خورد که تا پایان سال هم نتوانست به درستی رو       ی پای خود بایستد.

در فصل پاییز سال 91 نوبت به اکران 19 فیلم رسید. میانگین قیمت بلیت در این سال به 5000 تومان رسید و حدود یک میلیون و 600 هزار نفر به سالن سینما رفتند و فروش بیش از هشت میلیاردی را سبب شدند.

«من مادر هستم» به کارگردانی فریدون جیرانی و از جمله فیلم‌هایی که به گفته حوزه هنری بنیان خانواده را تهدید می‌کرد با استقبال گسترده تماشاگران روبرو شد به نوعی که می‌توان گفت مورد حمایت نبودن فیلم از سوی حوزه به امتیازی برای آن تبدیل شد و در نهایت به فروش نزدیک 900 میلیونی رسید. این فیلم با بازی پانته‌آ بهرام، باران کوثری، فرهاد اصلانی و حبیب رضایی روایتگر زندگی پرچالش یک خانواده است.

«تو و من» دیگر ساخته محمد بانکی است که با همان الگویی نزدیک به «دو خواهر» و با بازی الناز شاکردوست و محمدرضا گلزار ساخته شد، اما با وجود افزایش قیمت بلیت به فروش فیلم قبلی هم دست نیافت و تا آخر پاییز 91، 650 میلیون تومان فروخت.

اکران «کلاه قرمزی و بچه‌ننه» از تابستان 91 آغاز شده بود و تا پاییز هم ادامه پیدا کرد و بیش از سه میلیارد و 300 میلیون تومان فروش را برای ایرج طهماسب و حمید جبلی سازندگانش به همراه آورد. البته این «کلاه قرمزی...» همانند قبلی‌ها نتوانست رکوردشکن باشد، اما در اوضاع نابه‌سامان سینمای سال 91 پدیده‌ای محسوب می‌شد.

پاییز 92
اکران پاییز 92 «کلاه قرمزی...» ندارد و بر همین اساس است که به یکباره فروش از بیش از 8 میلیارد سال قبل، به چهار میلیارد و 800 امسال رسید. تعداد مخاطبان حدود 600 هزار نفر کاهش یافت و به این ترتیب حدود 980 میلیون نفر به سینما رفتند.

«دربند»‌ به کارگردانی پرویز شهبازی و از تولیدات بنیاد سینمایی فارابی حدود 950 میلیون تومان فروخته و «به خاطر پونه» ساخته هاتف علیمردانی با بازی فرهاد اصلانی و هانیه توسلی بیش از 600 میلیون تومان فروش داشته است. «پل چوبی» به کارگردانی مهدی کرم‌پور بیش از یک میلیارد تومان فروخت و بخشی از فروش دو میلیارد و چهارصد میلیونی «هیس دخترها فریاد نمی‌زنند» پوران درخشنده مربوط به فصل پاییز است.

سال

تعداد فیلم‌های اکران شده

مجموع فروش (تومان)

تعداد مخاطب

1388

24

5.268.472.900

2.107.389

1389

20

4.766.257.300

1.588.752

1390

17

6.187.412.900

2.062.470

1391

19

8.318.089.100

1.663.617

1392

18

4.804.139.908

970.827

 



.

خبرآنلاین

عناوین تصادفی