آخرین اخبار

شیوه‌ی متفاوت «حساب پرداخت نمی‌شه»

09:01:53 1395/01/19


«حساب پرداخت نمی‌شه» با تلفیق سه شیوه‌ی اجرایی ایرانی، کمدی ایتالیایی و فاصله‌گذاری برشت در تالار «سایه» به صحنه رفته است.

کاوه مهدوی، کارگردان نمایش «حساب پرداخت نمی‌شه» در توضیح شیوه‌ی اجرایی این نمایش به خبرنگار تئاتر ایسنا گفت: این نمایش در شیوه‌ی اجرایی خود از چند روش مختلف بهره گرفته است.

او افزود: ابتدا در نظر داشتم که نمایش را با شیوه‌ی نمایش ایرانی (روحوضی) همزمان با شیوه‌ی فاصله گذاری برشت،اجرا کنیم برخلاف برخی‌ها که شاید در ابتدا اینطور به نظرشان برسد که این دو شیوه‌ی اجرایی فاصله زیادی از یکدیگر دارند و تلفیق‌شان در یک نمایش باور پذیر نیست اما به مرور شاهد بودیم که در نمایش، این تلفیق به خوبی انجام می‌شود.

این کارگردان ادامه داد: در تمرینات نمایش بودیم که احساس کردم می‌توانیم شیوه‌ی کمدی مخصوص خود ایتالیا ( کمدی دلارته) که همراه با ماسک و ژست‌های مختلف و ... است را به این شیوه‌ی اجرایی این متن ایتالیایی از داریو فو، اضافه کنیم پس از چند تمرین موفق متوجه شدیم که شیوه‌ی نمایش‌های ایرانی با کمدی ایتالیایی حتی شباهت‌های زیادی به یکدیگر دارند.

مهدوی همچنین تصریح کرد: اعتقاد دارم تا زمانی تلفیق سبک‌ها و شیوه‌های مختلف باعث اذیت و یا گیج شدن مخاطب در فهم داستان نشود، می‌توان از هر تعداد شیوه‌ی اجرایی در نمایش استفاده کرد.

او همچنین خاطرنشان کرد: این اولین نمایش فرنگی من است که به اجرای عمومی می‌رسد، پیش از این تمامی نمایش‌هایم نوشته‌ی خودم و یا ایرانی بود و از 9 سال پیش قصد اجرای این متن که بسیار دوستش دارم را در جشنواره‌ای داشتم ولی به دلایلی صورت نگرفت تا حدود چهار سال پیش که در شانزدهمین جشنواره‌ی تئاتر دانشگاهی این تئاتر را اجرا کردیم و به عنوان برگزیده جشنواره برای اجرای عمومی به دبیرخانه نیز معرفی شدیم.

مهدوی اضافه کرد: پس از چهار سال صبر کردن، دوست داشتم هر طور که هست، این نمایش را به اجرای عموم برسانیم که با حمایت‌های مرکز هنرهای نمایشی و مدیریت تئاتر شهر توانستیم از امروز در تالار سایه‌ی مجموعه تئاتر شهر به صحنه رویم.

کارگردان نمایش «حساب پرداخت نمی‌شه»در مورد وضعیت تمرینات این گروه، ادامه داد: در اسفند ماه و نیمه دوم تعطیلات نوروز، تمرینات بسیار فشرده‌ای هشت ساعته‌ای داشتیم؛ متاسفانه زمان کمی در اختیارمان بود و شاید اگر می‌توانستیم تمرینات بیشتری انجام دهیم تلفیق این چند سبک حتی برای بازیگران بیشتر جا می‌افتاد.

او در پایان اظهار کرد: امیدوارم کسانی که می‌خواهند درمورد نمایش نظری دهند یا انتقادی بکنند قبلش آن را ببینند. کاش یاد بگیریم که در فضاهای دوستانه یکدیگر را نقد کنیم.

نمایش «حساب پرداخت نمی‌شه» به نویسندگی داریو فو و دراماتورژی و کارگردانی کاوه مهدوی است از -18 فروردین‌ماه- ساعت 18:15 در تالار سایه مجموعه تئاترشهر به صحنه رفته است.

در این نمایش که مهسا مهجور، شهرام قائدی، علیرضا مهران، فرامرز قلیچ خانی، معصومه شیخ زاده، غزاله جزایری در آن به ایفای نقش می‌پردازند، امیرحسین شفیعی تهیه‌کنندگی می‌کند.

نمایش حساب پرداخت نمیشه


تله سینما

ایسنا

عناوین تصادفی