آخرین اخبار

نقد سریال بچه های نسبتا بد

01:55:42 1392/09/09


 
منتقد تلویزیون معتقد است در "بچه‌های نسبتا بد" هیچ سیاهی مطلق یا خیر محضی وجود ندارد و برای همین مخاطبان باور می‌کنند این بچه‌ها می‌توانند نسبتا خوب باشند.

جبار آذین منتقد سینما و تلویزیون درباره آخرین ساخته سیروس مقدم  گفت: درام اجتماعی "بچه‌های نسبتا بد" نگاهی تازه به برخی مشکلات اجتماعی در قالب زندگی و مسائل شخصی و خانوادگی چند جوان در نسل پرتلاطم جوان امروز جامعه است. نگاهی که با روایت و تحلیل مناسب تماشاگر را همراه شخصیت‌های مجموعه وارد پیچ و خم‌ها و فراز و فرودهای زندگی آسیب‌پذیر جوانانی می‌کند که در گزینش راه زندگی به بیراهه‌های گمراهی اخلاقی و فسادهای نشأت گرفته از تمایلات دنیاپرستانه و گریز از سیر حق گرایی گام گذاشته‌اند.

وی افزود: این مجموعه اجتماعی و خانوادگی که در نمایش تلخی‌ها، آسیب‌ها و گم‌گشتگی‌ها از ترسیم و تصویر علت‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی معضلات فروگذار نبوده در تصویرگری سبب‌ها و مسبب‌ها در مصاف نیروهای خیرگرا و متمایلانه به شر با وفاداری به فرهنگ جامعه و الگوگیری از آموزه‌های اخلاقی و دینی در قالب برخورد نسل‌ها و دیالوگ‌های تاثیرگذار توانا ظاهر شده است.

سیاهی مطلق و خیر محض نداریم

این منتقد با بیان اینکه "بچه‌های نسبتا بد" توانسته سریالی خوب، آموزنده و جذاب را در کنار آثار شاخص کارگردان آن و تولیدات مقبول و ممتاز رسانه ملی و شبکه اول سیما بنشاند، تصریح کرد: "بچه های نسبتا بد" تصویرگر سیاهی و بدی مطلق و روشنایی و خیر محض نیست بلکه نمایشگر زندگی، اعمال و گفتار انسان‌های خاکستری است که در گیر و دار مشکلات خود متاثر از قصه‌های دارا و ندار و به جای انتخاب راه درست زندگی و رشد و تکامل بسان جماعتی که می‌خواهند ره صد ساله را یک شبه طی کنند می‌خواهند با دست یازیدن بر خلاف عقل و شرع و قانون به خواسته‌های خود دست یابند.

آذین تأکید کرد: غافل از آنکه کجراهه مقصدی جز تباهی و ویرانگری ندارد. این مهم را پیمان عباسی در نگارش داستان سریال و رعایت قواعد دراماتیک در ساختار فیلمنامه آن جاری ساخته و با خلق شخصیت‌هایی دارای هویت ملموس و قابل باور به آن جان داده است. پرداخت غیر کلاسیک متن و بازگویی و خوانش داستان‌های زندگی افراد خاکستری مجموعه از نسل‌های دیروز و امروز جامعه و همچنین نقل قصه‌های زندگی پر چالش شخصیت‌های اصلی سریال و تعریف پر تعلیق و کشش حوادث و ماجراهای "بچه‌های نسبتا بد" فیلمنامه نویس آن را هنرمندی مستعد نشان می‌دهد.

گام رو به جلوی کارگردانی

این منتقد ادامه داد: سیروس مقدم کارگردان مجموعه‌های پرمخاطب تلویزیونی که برخی از آنها جزو تولیدات شاخص رسانه ملی است در کارنامه هنری تلویزیونی خود با ساخت آثار اجتماعی، اعتقادی، خانوادگی، پلیسی و حادثه‌ای نمره‌های بالایی در سریال سازی به خود اختصاص داده است. او در مجموعه "بچه‌های نسبتا بد" روایتگر دردها، آلام و آمال انسان‌هایی است که در میان غبارهای ضعف فرهنگی، معضلات اقتصادی و نابسامانی‌های زندگی خود در کشاکش امید و ناامیدی و پیمودن راه باطل و حق گرفتار آمده‌اند.

وی مقدم را کارگردانی دانست که در هر کار تازه شاهد تسلط بیشتر او بر ابزار تصویرسازی تلویزیونی هستیم و یادآور شد: علاقمندی مقدم به ایجاد تغییر در فرم و محتوا و قوی‌تر کردن ساختار آثارش با کارگردانی "بچه‌های نسبتا بد" از فیلمنامه خوب عباسی یک سریال پرمخاطب ساخته و خود در عرصه کارگردانی گامی به جلو برداشته است، پرداخت نسبتا قوی شخصیت‌ها، هدایت خوب و گزینش و چینش مناسب بازیگران این امکان را داده است که با مددگیری از استعداد، توانایی و دانش خود بازی‌های قابل قبولی را ارائه کنند.

بچه‌های نسبتا بد می‌توانند نسبتا خوب باشند

آذین افزود: همراهی دلسوزانه تماشاگران با شخصیت‌های اصلی سریال با آنکه می‌دانند آنها خلافکارند و مسیر غلط را طی می‌کنند به دلیل اینکه در سریال شاهد این نکته هم هست که "بچه‌های نسبتا بد" در صورت توجه و حمایت و هدایت می‌توانند بچه‌های نسبتا خوب باشند از نقاط قوت بازی‌ها و محتوا و مضمون این سریال است. فضاسازی‌ها و استفاده از نماهای کوبنده و تاثیرگذار کلان شهر تهران که در جایی جای سریال خودنمایی می‌کنند هشدار و تلنگری است برای مخاطب تا به مخاطراتی که تمدن بدون اعتنای مادی و زندگی ماشینی نسبت به مقوله‌های فرهنگ، اعتقادات، خوبیها و امیدها دارد توجه کند.

این منتقد همچنین به تیتراژ و موسیقی مناسب سریال اشاره کرد که ترکیب تصویری آن و تصویربرداری حساب شده از جمله امتیازهای ساخته سیروس مقدم است.

وی ادامه داد: حادثه پردازی هم از نکات کلیدی "بچه های نسبتا بد" است گرچه در جاهایی رخداد مکرر حوادث ریز و درشت زندگی شخصیت‌ها قوام و استحکام درام را خدشه دار می‌کند و سیل حوادث بیننده را به خیز می‌برد اما این موضوع در مجموع در خدمت مضمون و شکل گیری شخصیت‌ها نقش برجسته‌ای در سریال دارد.

امید به فردای بهتر با نمایاندن بیماری‌های اجتماعی

آذین توجه آسیب شناسانه به معضلات اجتماعی از نگاه تعهد و هشدار را از ویژگی‌های این مجموعه خواند و اذعان کرد: مجموعه ساز با یاری عوامل حرفه‌ای کار توانسته علاوه بر نمایاندن بیماری‌های اجتماعی با چهره‌های خوشایند از امید به فردای بهتر در قالب تصویر و دیالوگ تماشاگران را به درمان پذیر بودن این ناراحتی امیدوار کند.

این منتقد معتقد است تولید آثار اجتماعی در پرونده تولیدات شبکه اول سیما جایگاه مهمی را به خود اختصاص داده که نشانگر دریافت درست و نگرش مناسب و احترام به نظر و سلیقه مخاطب است.

وی اضافه کرد: این نوع محصولات تاثیرگذار به دلیل موضوع‌های روز جامعه و پرداخت حرفه‌ای در جذب مخاطب و جلوگیری از تمایلات مفرط قشری که پای ماهواره‌ها می‌نشینند می‌توانند نقش‌های فرهنگی لازم را ایفا کنند. "بچه‌های نسبتا بد" از کارهای اجتماعی سیروس مقدم و از تولیدات پر مخاطب شبکه اول سیما بوده و توانسته است با مضامین اجتماعی روز تماشاگر را شریک زندگی تلخ و شیرین شخصیت‌هایش کند و مشوق بینندگانی باشد که به امروز خود و امروز و فردای روشن فرزندانشان می‌اندیشند.

 



.


خبرگزاری مهر

عناوین تصادفی