آخرین اخبار

جای مجموعه‌های چند صد قسمتی در سیمای ما خالی است

08:07:20 1394/06/30


به گزارش خبرگزاری مهر، محمد سرافراز رییس سازمان صداوسیما در بازدید از پشت صحنه سریال «کیمیا» در گفتگویی با نویسنده، كارگردان و تهیه كننده این سریال تلویزیونی خواستار حفظ جذابیت داستان از قسمت اول تا قسمت آخر شد.

رییس رسانه ملی پیش از این بازدید، ۱۰ قسمت اول سریال را دیده بود و بر این اساس با بیان اینكه قصه در این ۱۰ قسمت بخوبی آغاز شده است، گفت: تمام عوامل از جمله دكور و آكسسوار، همان فضای روزهای پیش از انقلاب را تداعی می‌كند و شخصیت آمریكایی داستان نیز با توجه به انتظاری كه مخاطب امروز دنیای چند رسانه‌ای از دیدن چنین شخصیتی دارد با لهجه مناسب و شخصیت باورپذیری در سریال دیده می‌شود. ضمن اینكه حس برتری جویی آمریكایی‌ها و عملكردشان در كشور ما در آن سال‌ها نیز در این سریال بخوبی به تصویر كشیده شده است.

وی با بیان اینكه بیشتر سریال‌های پر ماجرا با ضعف داستان‌پردازی در قسمت‌های پایانی مواجه می‌شوند از حساسیت این موضوع و اینكه باید كوشید مخاطب تا آخر مجموعه حفظ شود سخن گفت.

سرافراز پس از دیدن یكی از سكانس‌های این مجموعه كه همزمان در حال ضبط بود با تعدادی از عوامل این مجموعه در سالن كنفرانس محل ضبط سریال از نزدیك آشنا شد و هدف از این بازدید را قدردانی از دو سال و اندی تلاش شبانه روزی عوامل این سریال خواند.

وعده سرافراز به عوامل سریال «کیمیا» برای پخش در ساعتی پربیننده

 رییس رسانه ملی با اشاره به فصل اول سریال و اینكه نمایش سه مقطع از مقاطع تاریخی معاصر ایران كار سخت و طولانی است گفت: این سریال از چند ویژگی برخوردار است یكی اینكه داستان در فضایی متفاوت از شرایط كنونی كشور یعنی حدود ۴۰ سال پیش شروع می‌شود. ویژگی دیگر این مجموعه این است كه ماجرای سریال از دختری دبیرستانی و حال و هوای دانش آموزان در سال آخر پیروزی انقلاب و ماجرای كنسولگری آمریكا در یك شهر آغاز می‌شود و این خود بستر خوبی برای جذب مخاطب و آگاهی او از این حال وهوا ایجاد می‌كند.

سرافراز با تأكید بر اینكه ماجرای حضور آمریكایی‌ها در كشور و مصونیت آنها از زاویه خوبی مطرح می‌شود و برای مخاطب تازگی دارد، گفت: شخصیت زن این سریال با ذهن كنجكاوش به دنبال چراهایی است كه در پیرامونش می‌گذرد و یافتن پاسخ این چراها می‌تواند مخاطب ر ا برای پیگیری داستان ترغیب كند.

وی یكی از ضعف‌های سریال‌های بلند مدت را كم شدن كشش داستان در قسمت‌های آخر دانست و گفت: در فصل سوم با توجه به اینكه در زمان حال می‌گذرد و باید مطابق شرایط امروز مردم باشد كار كمی سخت تر می‌شود و امیدوارم جذابیت این سریال تا آخر ادامه یابد.

سرافراز سپس از انتخاب زمان پخش این سریال در پرمخاطب ترین ساعت پخش شب‌های نیمه دوم سال خبر داد و با اشاره به درخواست كارگردان سریال مبنی بر تدارك برنامه‌های مكمل گفت: پیشنهاد می‌كنم شبكه برای تهیه برنامه‌ای كه بتواند به فهم بیشتر مخاطب از شرایط سیاسی اجتماعی فصل‌‌های سریال و روایت داستان كمك كند تدبیری بیاندیشد.

امیدواریم سریال «كیمیا» بتواند مخاطب را تا آخرین قسمت جذب كند

رییس رسانه ملی با تأكید بر اینكه سریال خوب باید هم از داستان خوب و هم مضمون مناسب برخوردار باشد، گفت: این دو عامل به منزله بال‌هایی است كه می‌تواند مجموعه كار را به هدف برساند.

وی با اشاره به اینكه جای مجموعه‌های چند صد قسمتی در سیمای ما خالی است گفت: باید به جایی برسیم كه مجموعه‌هایی در سیما طراحی شود كه در فصل‌های مختلف با گروه‌های مختلف نویسندگی و كارگردانی، یك داستان ادامه دار را روایت كنیم و این مجموعه با مخاطب و موضوعات روز مردم همراه شود و مخاطب آن را دنبال كند.

وی با بیان اینكه در دنیای امروز رسانه تمام اوقات زندگی مردم را دربرمی‌گیرد، گفت: رسانه با تمام تفسیر و تعبیر گسترده‌اش كه تلویزیون بخشی از آن را دربرمی‌گیرد در تمام اوقات زندگی مردم جریان دارد و ما امیدواریم سریال «كیمیا» بتواند مخاطب را تا آخرین قسمت جذب كند و مردم ضمن دنبال كردن قصه چیزهای زیادی از آن بیاموزند.

جواد افشار كارگردان سریال «كیمیا» نیز در این بازدید از رییس رسانه ملی خواست تا از این سریال در زمان پخش، بخوبی حمایت كند تا در بهترین زمان ممكن روی آنتن برود. تدارك برنامه‌های مكمل، برای ترغیب مخاطب به دیدن این سریال نیز از درخواست‌های دیگری بود كه كارگردان سریال «کیمیا» از رییس رسانه ملی درخواست كرد.

بهبهانی نیا نویسنده سریال نیز در ابتدای بازدید خلاصه‌ای از داستان سریال را در سه فصل برای رییس رسانه ملی روایت كرد و در پاسخ به سوال سرافراز از انگیزه شخصیت‌های شرور سریال و علت شرارت‌هایشان توضیحاتی ارائه داد.

علی اصغر پورمحمدی معاون سیما، محمودرضا تخشید رییس مركز هنرهای نمایشی سیما، محمدرضا جعفری جلوه مدیر شبكه دو و صباح مدیر گروه فیلم و سریال این شبكه در این بازدید حضور داشتند.

سریال «كیمیا» درهفته دفاع مقدس از چهارم مهر هر شب روی آنتن شبكه دو می‌رود. این مجموعه تلویزیونی كه بر اساس فیلمنامه‌ای از مسعود بهبهانی نیا ساخته‌شده، زندگی بانوی جوانی به نام «كیمیا» با بازی مهراوه شریفی‌نیا را در سه مقطع زمانی قبل از انقلاب، آغاز‌ جنگ و دوران دفاع مقدس و زمان حال روایت می‌كند.

سریال «كیمیا» علاوه بر تهران، آبادان، خرمشهر و دیگر مناطق استان‌های جنوبی، در كشور گرجستان به ویژه پایتخت آن تفلیس نیز تصویربرداری شده است.

این سریال بیش از ۳۰۰ بازیگر دارد كه از آن‌ها می‌توان به حسن پورشیرازی، آزیتا حاجیان، رضا كیانیان، نیكی كریمی، حامد بهداد، عاطفه رضوی، محمدرضا شریفی نیا، گلاره عباسی، پوریا پور سرخ، حسن جوهرچی، سید مهرداد ضیایی، رضا توكلی، عطا عمرانی، مهدی پاكدل، سودابه بیضایی، مهدی سلطانی، محمدرضا شریفی نیا، بیوك میرزایی، گلوریا هاردی بازیگر فرانسوی‌الاصل و... اشاره كرد.

موسیقی متن مجموعه ۱۱۰ قسمتی «كیمیا» را آرمان موسی پور ساخته‌ و محسن چاووشی نیز تیترا‍ژ پایانی این مجموعه تلویزیونی را می‌خواند. 



تله سینما

خبرگزاری مهر

عناوین تصادفی