آخرین اخبار

دلیل حذف نام عوامل فیلم «محمد رسول الله» از تبلیغات شهری

21:18:37 1394/05/27


به گزارش خبرنگار مهر، مجید مجیدی کارگردان فیلم «محمد رسول الله(ص)» در بخش پرسش و پاسخ نشست خبری این اثر سینمایی که امشب ۲۶ مرداد برگزار شد درباره تدابیر اتخاذ شده برای پخش بین المللی این فیلم گفت: فیلم «محمد رسول الله» بر اساس وحدت در جهان اسلام ساخته شده است به همین دلیل مقطعی از زندگی پیامبر(ص) را در نظر گرفتیم که کمتر بحث برانگیز باشد چرا که اعتقاد دارم این فیلم می تواند در جاهن اسلام وفاق و وحدت ایجاد کند.

وی افزود: قضاوت هایی که از سوی دانشگاه الازهر و جهان عرب ایجاد شد زودهنگام بود و صحبت هایی که مبنی بر نشان دادن چهره حضرت محمد(ص) در فیلم می گفتند درست نیست. فضاسازی هایی که توسط برخی کشورهای عربی و به ویژه الازهر به وجود آمد ناشی از قضاوت زودهنگام بود چون اصلا فیلم را ندیده بودند. ما بارها به آنها اعلام کردیم که چهره پیامبر اسلام به نمایش درنیامده، اما آنها به دنبال حاشیه سازی و تهییج بودند و این ماجرا را ادامه دادند.

کارگردان فیلم «محمد رسول الله(ص)» تاکید کرد: حضرت محمد (ص) تنها برای جهان اسلام نیست بلکه پیامبری برای عالم هستی است و با توجه به نگاه زییابی که پیامبر اسلام به انسان و انسانیت دارد فیلم هایی از این دست می تواند با مخاطبان غیر ایرانی ارتباط پیدا کند.

وی در پاسخ به این سئوال که چرا در تبلیغات شهری نامی از عوامل فیلم ذکر نشده است؟ گفت: در وهله اول می خواهم عنوان کنم که تعامل خوبی بین سازمان زیباسازی و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و بخش تبلیغات فیلم «محمدرسول الله» ایجاد شد. جا دارد از آقای قالیباف شهردار تهران و مسئولان این نهاد تشکر کنم. اما در پاسخ به شما باید بگویم یکی از عواملی که تصمیم گرفتم نام هیچ یک از عوامل در پوسترهای تبلیغاتی دیده نشود این بود که تک تک فریم های عکس که کاری از نادر فوقانی است مانند تابلوهای نقاشی است.

کارگردان فیلم «محمد رسول الله(ص)» افزود: با نوشتن نام عوامل روی پوسترهای تبلیغاتی، زیبایی تصویر گرفته می شد از همین رو تصمیم گرفتم نام هیچ یک از عوامل بر تبلیغات نباشد تا چشم انداز زیباتری از عکس های این فیلم سینمایی به مردم نشان داده شود. ضمن اینکه علاقه ای نداشتم نام خودم هم بر این پوسترها و عکس ها باشد زیرا سوژه اثر مهم تر از نام کارگردان است.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر حذف بخش هایی از فیلم «محمدرسول الله» برای اکران عمومی عنوان کرد: در ابتدا به این نکته اشاره می کنم که برخی از بحث هایی که درباره طولانی بودن فیلم می شد بسیار غیر کارشناسی بود و بیشتر در جهت تخریب فیلم عمل کرد به این معنی که برخی از افراد می گفتند که با حذف دقایقی از این فیلم به لحاظ مالی می توان آثار دیگری ساخت که به نظر من این بحث خلط مبحث بود.

مجیدی تاکید کرد: اما در مونتاژ اولیه فیلم ۵ ساعت تصویر داشتیم که این تدوین را برای پخش یک سریال ۸ قسمتی کنار گذاشتیم که در نظر داریم بعد از پخش جهانی از این ظرفیت استفاده کنیم.

کارگردان فیلم «محمد رسول الله(ص)» با اشاره به نمایش این فیلم در چند اکران خاص بعد از جشنواره فجر سال گذشته گفت: این فیلم سینمایی در چندین اکران خاص به نمایش گذاشته شد و از همه اقشار دعوت کردیم تا به تماشای آن بنشینند. با توجه به بازخوردی که از مخاطبان داشتیم بر آن شدیم تا تغییراتی را در فیلم ایجاد کنیم بنابراین ۲۴ دقیقه از فیلم کم شد و در عین حال ۶ دقیقه از صحنه هایی که در تدوین اولیه وجود نداشت به فیلم اضافه شد که در مجموع با همین حذف و اضافه ها، ۱۸ دقیقه از فیلم کم شد و در حال حاضر فیلم محمد رسول الله ۲ ساعت و ۵۸ دقیقه است.

وی ادامه داد: مراحل فنی پس از تولید این فیلم سینمایی در آلمان انجام شد. در همان زمان از برخی از شهروندان آلمانی دعوت کردیم که به تماشای فیلم بنشینند که واکنش های خوبی را از آنها دیدیم. این فیلم به زودی در جشنواره مونترال نیز به نمایش درمی آید که امیدوارم من و تعدادی از همکارانم که به مونترال می رویم سفیران خوبی از سوی سینمای ایران و همه دست اندرکراان فیلم در جشنواره مونترال و سایر جشنواره ها باشیم.



تله سینما

خبرگزاری مهر

عناوین تصادفی