آخرین اخبار

حکایت اکران سینماها و شوراهایش!

09:02:20 1401/01/22


به گزارش ایسنا، در گذشته و در چند مقطع شورایی با نام‌ شورای عالی اکران تشکیل شد تا وضعیت اکران سینما را بهتر مدیریت کند. آخرین بار در دوران معاونت سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد چنین شورایی با هدف برقراری عدالت در اکران ایجاد شد که با شیوع کرونا و به هم ریختن نظم اکران و فعالیت سینماها به نوعی منحل شد. 

این شورا در زمان کار خود مسئولیتی فراتر از شورای صنفی داشت و در ابتدای سال ۱۳۹۹ همزمان با موج اول کرونا، طباطبایی نژاد گفته بود که شورای صنفی نمایش از این پس، اختیارات بیشتری پیدا کرده و به عنوان مثال شورای عالی اکران تا قبل از این به عنوان شورای بالادستی در حال کار بود که با کنار رفتن آن، بخشی از اختیارات آن به این شورا محول خواهد شد.
حال پس از گذشت دو سال بار دیگر شورایی بالادستی برای اکران ایجاد شده در حالی که آیین‌نامه اکران ۱۴۰۱ هنوز به صورت نهایی و قطعی منتشر نشده است و برخی گمانه‌زنی‌های دیگر هم شائبه منحل شدن یا فرمالیته بودن شورای صنفی نمایش را به وجود آورده است.
در این مورد علی سرتیپی - رییس کانون پخش‌کنندگان سینما - به ایسنا می‌گوید: شورای صنفی منحل نشده و شاید برخی خبرها به این دلیل مطرح شده که اعضای جدید شورا معرفی شوند، البته قبل از این هم یک شورای عالی اکران داشتیم و خود من در همان زمان آقای طباطبایی نژاد، عضو شورا بودم.‌ در حال حاضر مسئولیت‌های این شورا بیشتر است چون ریاست آن بر عهده رئیس سازمان سینمایی است.

او افزود: در این شورای راهبردی برای اکران تصمیم‌گیری‌های کلی‌تری خواهیم داشت و عملکرد آن در حوزه بحث‌های کلان خواهد بود. در جلسه اول نیز پیرامون مسائل روز سینما، مشکلات فعلی و آینده آن‌ و همچنین جذب مخاطب و وضعیت تولید در سینما صحبت شد در صورتی که شورای صنفی نمایش بیشتر به مسائل روزمره می‌پردازد. 

همچنین محمد قاصد اشرفی - رئیس انجمن سینماداران- در این مورد به ایسنا گفت: دوره فعالیت اعضای فعلی شورای صنفی نمایش به پایان رسیده و باید اعضای جدید انتخاب و معرفی شوند، اما برای شورای راهبردی اکران، رئیس سازمان سینمایی از رؤسای انجمن‌های پخش‌کنندگان، تهیه‌کنندگان، سینماداران و کارگردانان دعوت کرده تا برای تصمیم گیری‌های کلی سینمایی کشور جلساتی با حضور مدیر عامل خانه سینما، معاون نظارت و ارزشیابی و مدیر کل نمایش به صورت مداوم برگزار کنند، بنابراین شورای صنفی نمایش نیز به همین شکل باقی می‌ماند و نمایندگان جدید باید معرفی شوند. 
وی ادامه‌ داد: شورای صنفی نمایش بیشتر برای ثبت قرارداد هاست و با توجه به اولویت‌هایی که برای کرونا وجود دارد بر اساس نوبت‌هایی که برای اکران داده می‌شود ادامه فعالیت می‌دهد.‌ این روند قبلا هم بوده و کارکرد شورای صنفی متفاوت است. 
او با اشاره به اینکه جلسه‌ای در روزهای آخر اسفند در این شورای راهبری تشکیل شده بود و روز گذشته هم یک جلسه دیگر تشکیل شده است،گفت: با توجه به وضعیت اکران سینماها و مشکلاتی که اکنون در این خصوص وجود دارد هفته آینده هم جلسه دیگری خواهیم داشت و در روز گذشته بحث‌هایی درباره تبلیغات و فروش بهتر فیلم‌ها مطرح شد. همچنین عنوان شد که اگر صدا و سیما تیزر فیلم‌ها را پخش نمی‌کند و سلیقه‌ای عمل می‌کند لااقل سینماها می‌توانند تبلیغ کنند تا مردم بدانند چه فیلم‌هایی در سینماها روی پرده می‌روند. 
براساس پیگیری ایسنا از دو عضو شورای صنفی نمایش هیچ کدام از آنها از تشکیل شورای راهبردی اکران اطلاعی نداشتند و اظهار نظری نکردند، با این حال مشخص نیست چقدر از دلایل تشکیل این شورای جدید به حاشیه‌های اکران نوروزی برمی‌گردد؛ حاشیه‌هایی که مدیران سازمان سینمایی بروز آن را به اعلام زودهنگام اسامی فیلم‌ها توسط شورای صنفی نمایش بدون هماهنگی و توجه به مجوز آثار مرتبط دانستند.
انتهای پیام 



تله سینما

ایسنا

عناوین تصادفی