آخرین اخبار

یک فصل با چهار فیلم میلیاردی / مروری بر فروش بهاره فیلم‌های سینمایی

19:22:45 1394/04/01


درنا حسین‌زاده: 14 فیلم سینمایی در سینماهای سرگروه و آزاد، بهار سال 1394 به نمایش عمومی درآمدند. در میان این فیلم‌ها برخی غافلگیرکننده فروختند و برخی هم به دور از انتظار شکست خوردند. بنیاد سینمایی فارابی به عنوان مبنع رسمی و دولتی اعلام آمار فروش فیلم‌های سینمایی، تا روز پانزدهم خردادماه فروش فیلم‌های سینمایی را منتشر کرده است. براساس این آمار تا نیمه خرداد سه فیلم به فروش میلیاردی دست پیدا کرده بودند، اما آمار و ارقام تا روز نخست تیرماه تغییر کرد، طبق این تغییرات، فیلم «نهنگ عنبر» به کارگردانی سامان مقدم هم به جمع میلیاردی‌ها پیوست و در مجموع تعداد میلیاردی‌های بهار به چهار رسید. همچنین فروش «در دنیای تو ساعت چند است» به کارگردانی صفی یزدانیان به 800 میلیون تومان نزدیک شد و به این ترتیب یکی از غافلگیری‌های اکران بهار رقم خود.

البته همه فروش‌های بهار به از جنبه مثبت شگفت‌انگیز نبودند، «روباه» به کارگردانی بهروز افخمی بعد از 42 روز 100 میلیون هم نفروخت و فیلم «طعم شیرین خیال» کمال تبریزی در مدت 55 روز نمایش نتوانست به فروش نیم میلیارد بفروش دست پیدا کند.

میلیاردی‌ها

از میان چهار فیلم میلیاردی اکران بهار دو فیلم کمدی و دو فیلم دیگر جدی هستند. «ایران برگر» مسعود جعفری‌جوزانی و «نهنگ عنبر» دو فیلم کمدی بهار و «رخ دیوانه» ابوالحسن داودی و «استراحت مطلق» عبدالرضا کاهانی فیلم‌های جدی بودند که میلیاردی فروختند.

فروش «استراحت مطلق» و استقبال مخاطبان از آن در حالی اتفاق افتاد که چند سالی بود کاهانی از سینمای ایران دور شده بود و با «استراحت مطلق» ماجرای زنی را روایت کرد که به تهران می‌آید تا به زندگی‌اش سامانی دهد.

«رخ دیوانه» نیز ماجرای چند جوان را تعریف می‌کرد که همراهی شبانه آن‌ها و شوخی‌شان دردسری برایشان به وجود می‌آورد.

بالاتر از نیم میلیارد

«قصه‌ها» ساخته رخشان بنی‌اعتماد بعد از مدت‌ها انتظار توانست راه به اکران عمومی ببرد و در جریان اکران با وجود کم بودن امکان تبلیغات توانست به فروش قابل قبولی دست پیدا کند.

«در دنیای تو ساعت چند است» با فروشی که تا روزهای آخر خرداد به نزدیک 800 میلیون تومان رسید، نشان داد که مخاطبان سینمای ایران فقط طرفدار نوع خاصی از فیلم‌ها نیستند؛ یک داستان عاشقانه با دو بازیگر در نقش اصلی و حسی نوستالژیک و موسیقی خاطره‌ساز می‌تواند در روزهای رکورد اکران در خرداد ماه مخاطبان زیادی را به سالن سینما بکشاند.

شگفت‌انگیزها

«روباه» بهروز افخمی بی‌تردید شگفت‌انگیزترین فیلم اکران بهار بود؛ فیلمی که به اعتقاد سازنده‌اش یک اکشن پلیسی بود، نتوانست بسیاری از مخاطبان ایرانی که طرفدارن اکشن‌ها و فیلم‌ها و سریال‌های پلیسی خارجی هستند جذب کنند. شکست این فیلم در اکران نوروزی اتفاقی بود که تصور نمی‌شد، اما این شکست سرنوشت فیلم افخمی بود.

«طعم شیرین خیال» به کارگردانی کمال تبریزی هم نتوانست به فروشی که توقع می‌رفت دست پیدا کند. این فیلم در کنار «روباه» از کم‌مخاطب‌ترین فیلم‌های نوروزی بود.

«من دیه‌گو مارادونا هستم» به کارگردانی بهرام توکلی در جریان اکران با مشکلاتی مواجه شد و در نهایت همه این‌ها دست در دست هم داد تا فیلمی که انتظار می‌رفت یکی از کارهای پرفروش سال 94 باشد، به فروش کمی دست پیدا کند.

نام فیلم

نام کارگردان

روزهای نمایش

فروش کل (ریال)

ایران برگر

مسعود جعفری جوزانی

85

۳۰,۸۲۴,۲۵۵,۰۰۰

رخ دیوانه

ابوالحسن داودی

76

۱۹,۲۴۸,۱۴۶,۰۰۰

استراحت مطلق

عبدالرضا کاهانی

76

۱۲,۲۵۰,۶۲۹,۰۰۰

نهنگ عنبر

سامان مقدم

16

۸,۷۱۲,۰۲۵,۰۰۰

قصه‌ها

رخشان بنی‌اعتماد

30

۵,۳۲۵,۰۸۰,۰۰۰

طعم شیرین خیال

کمال تبریزی

55

۴,۶۰۸,۲۴۴,۰۰۰

در دنیای تو ساعت چند است

صفی یزدانیان

23

۳,۴۱۳,۲۹۱,۰۰۰

من دیه‌گو مارادونا هستم

بهرام توکلی

28

۳,۰۲۰,۹۷۹,۰۰۰

آتیش بازی

بهمن گودرزی

16

۲,۴۵۴,۷۳۰,۰۰۰

روباه

بهروز افخمی

42

۸۰۶,۵۲۴,۰۰۰

اسب سفید پادشاه

محمدحسین لطیفی

16

۷۰۹,۹۰۵,۰۰۰

متل قو

مسعود نوابی

20

۳۴۹,۲۰۰,۰۰۰

عشق و جنون

حسن نجفی

8

۸۹,۹۳۲,۰۰۰

دریاکنار

آرش معیریان

8

۵۲,۸۴۰,۰۰۰

ارقام به ریال و براساس اعلام بنیاد سینمایی فارابی است

5858



تله سینما

خبرآنلاین

عناوین تصادفی