آخرین اخبار

توضیح مدیر صندوق اعتباری هنر درباره عضویت فعالان قرآن و کمک به جشنواره فیلم

09:01:31 1400/12/19


به گزارش ایسنا، سید مجید پوراحمدی، صبح امروز، چهارشنبه ۱۸ اسفند ماه در نشستی خبری به ارائه توضیحاتی درباره اهداف و برنامه‌های این صندوق پرداخت و درباره نگرانی بعضی از هنرمندان در پی اجرای پالایش اعضای صندوق، گفت: صندوق اعتباری هنر بیش از ۸۹ هزار عضو در سراسر کشور دارد که از این میان طرح پالایش تنها برای حدود ۹۰۰۰ نفر انجام می‌شود. زیرا باید مشخص شود که این اعضا همچنان فعالیت هنری دارند یا نه. پیش از این بعضی افراد عضو صندوق شده بودند که هنرمند نیستند و حتی مدارکی جعلی بارگذاری کرده‌ بودند. لازم بود این افراد شناسایی و از عضویت صندوق خارج شوند اما هر هنرمندی که کوچکترین فعالیت هنری داشته باشد همچنان عضو صندوق خواهد ماند. ضمن اینکه از اول فروردین روال عضو گیری از سر گرفته می‌شود و هنرمندان جدید می‌توانند اقدام کنند.

او ادامه داد: منابع ما محدود است و در مقابل تعداد اعضای ما هر سال افزایش پیدا می‌کند. این منابع محدود باید در اختیار اعضای واقعی صندوق در سراسر کشور قرار بگیرد.

پوراحمدی سپس درباره پیوستن فعالان قرآن و عترت به صندوق اعتباری هنر توضیح داد: فعالان قرآنی پیش از این هم عضو صندوق بوده‌اند و بیش از ۹۰۰۰ تن از آنان طی این سال‌ها عضو صندوق شده‌اند ولی نظام‌مند شدن این روند  نیازمند اصلاحاتی بود که سیر قانونی آن را طی کرده‌ایم و نهایی شده است. چرا که فعالان قرآن و عترت نیز زیر پوشش وزارت ارشاد هستند. ضمن اینکه با اضافه شدن آنان افزایش بودجه داشته‌ایم.

او درباره احتمال تغییر نام صندوق در پی پیوستن فعالان قرانی توضیح داد: نام صندوق از آغاز صندوق اعتباری هنرمندان، نویسندگان، روزنامه نگاران و قرآن و عترت بوده است و عنوان صندوق اعتباری هنر، یک نام اختصاری است.

این مدیر با ارائه توضیحاتی درباره بیمه تامین اجتماعی و بیمه تکمیلی اعضای صندوق افزود: در حال حاضر بیش از ۴۳ هزار و ۸۰۰ نفر بیمه تامین اجتماعی هستند و در ادامه نیز ۴۳۶۰ نفر دیگر در طول سال به مرور به بیمه تامین اجتماعی معرفی شده‌اند. ضمن اینکه بیمه درمان و تکمیلی برای حدود ۳۶ هزار عضو صندوق انجام می‌شود.

او با یادآوری این نکته که بیمه تکمیلی صندوق اعتباری هنر در سال جاری تغییر یافته است، افزود: امسال بیمه‌ای انتخاب شد که رضایت بیشتری را تامین کند و با اینکه هزینه عضویت در آن بالا رفته بود، سهم هنرمندان را در پرداخت بیمه افزایش ندادیم.

پوراحمدی در ادامه توضیحاتی درباره مستمری بگیران صندوق اعتباری هنر ارائه کرد و گفت: تا این لحظه بیش از ۲۶۰۰ نفر کمک مستمری دریافت می‌کنند که شامل کسانی هستند که از کار افتاده‌اند یا توان فعالیت ندارند. از میان آنان ۲۳۶۵ نفر در قید حیات هستند و ۳۰۸ نفر دیگر ورثه‌اند.

به گفته او، اصلاح اساس‌نامه مستمری بگیران از دیگر اقدامات صندوق اعتباری هنر در سال جاری بوده ضمن اینکه ۵۰۰ نفر تحت پوشش طرح تکریم هستند.

احمدی‌پور در پاسخ به پرسشی درباره کمک صندوق اعتباری هنر به جشنواره فیلم فجر نیز گفت: بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که با سازمان سینمایی داشتیم، بخشی از منابع مورد نیاز جشنواره را در اختیارشان قرار دادیم و آنان نیز بلافاصله بعد از تامین آن منابع، کل منابع ما را بازگرداندند.

او ، ایجاد رفاه و آسایش برای اعضای صندوق را به عنوان یکی از برنامه‌های مهم این صندوق دانست و گفت: کوشیدیم از اتکای صرف به منابع دولتی بپرهیزیم و بتوانیم در حوزه اقتصاد فعال باشیم و از یک نهاد حمایت‌خواه به یک نهاد توان‌بخش تبدبل شویم.

احمدی‌پور از واکسیناسیون اهالی هنر، به عنوان دیگر اقدام مهم این صندوق در سال جاری یاد کرد و از ایجاد معاونت اقتصاد هنر به عنوان یکی از برنامه‌های این صندوق خبر داد و گفت: معاونت سرمایه گذاری و اقتصاد هنر را هم اضافه کرده‌ایم.

او درباره پرداخت تسهیلات به اعضای صندوق توضیح داد: دو نوع تسهیلات داریم که یک نوع آن به صورت پرداخت ضروری است و تا کنون نزدیک ۲۰ میلیارد تومان پرداخت داشته‌ایم و نوع دیگر آن در حوزه کارآفرینی است که تا کنون به ۵۴ نفر با مبلغی حدود ۱۴ میلیارد تومان خدمات داده‌ایم.

احمدی‌پور از اجرای طرح‌های یادمان، شمیم و جوانه به عنوان دیگر طرح‌های خدماتی صندوق اعتباری هنر یاد کرد و درباره آنها توضیح داد: در طرح یادمان با یکی از بانک‌های قرض‌الحسنه کشور همکاری داریم که به موجب آن اعضا می‌توانند وام‌هایی با کارمزد کمتر از ۲ درصد دریافت کنند و تا کنون ۱۱۰۰ عضو برای استفاده از این طرح معرفی شده‌اند و روند استفاده از آن کاملا به صورت مجازی است.

به گفته او، طرح شمیم شامل پرداخت هدیه پنج میلیون تومانی به هنرمندانی است که ازدواج می‌کنند. ضمن اینکه می‌توانند از وامی به مبلغ ۳۰ میلیون تومان با کارمزد کمتر از ۲ درصد استفاده کنند.

این مدیر درباره طرح جوانه نیز توضیح داد: به موجب این طرح هر هنرمندی که صاحب فرزند شود مبلغ پنج میلیون تومان به عنوان هدیه و وامی به مبلغ ۳۰ میلیون تومان دریافت خواهد کرد.

احمدی پور درباره بسته‌های حمایتی صندوق اعتباری هنر نیز توضیح داد: با پیگیری‌های مستمر وزارت ارشاد این کار انجام شد و در مرحله اول واریزهای نقدی همزمان با شب یلدا به اعضا تعلق گرفت و مرحله دوم نیز در آستانه عید نوروز خواهد بود که به موجب آن هر یک از اعضا هدیه‌ای به مبلغ یک میلیون و نیم و هنرمندان درجه یک هنری هدیه‌ای به مبلغ پنج میلیون تومان دریافت می‌کنند. ضمن اینکه خانواده‌های هنرمندانی که سال جاری از دنیا رفته‌اند نیز کمک نقدی به مبلغ پنج میلیون تومان دریافت خواهند کرد.

او با اشاره به مشکلات بیماری یا معیشتی بعضی از هنرمندان خاطرنشان کرد: لازم است چنین اعضایی پرداخت‌های ضروری بلاعوض دریافت کنند و این موضوع به صورت جدی انجام خواهد شد.

مدیر صندوق اعتباری هنر به تشریح هزینه‌هایی که در استان‌های گوناگون انجام شده پرداخت و درباره معافیت مالیاتی هنرمندان توضیح داد: شاید خواسته ما کمی بالاتر از چیزی بود که حالا انجام می‌شود اما خوشبختانه قانون معافیت مالیاتی همچنان درمورد بخش عظیمی از هنرمندان اجرا می‌شود و تنها کسانی موظف به پرداخت مالیات هستند که سطح درآمد بالایی دارند.

او از ایجاد واحد نامداران در صندوق اعتباری هنر خبر و توضیح داد: بیش از ۸۰۰ تن از اعضای ما نشان درجه ۱یک هنری دارند که اغلب پیشکسوت و بالای ۶۰ سال هستند و لازم بود به صورت ویژه مورد توجه قرار بگیرند.

احمدی‌پور از اصلاح آئین‌نامه بعضی از رشته‌ها همانند موسیقی مقامی به عنوان یکی از برنامه‌های سال آینده خبر داد و گفت: در حال تجدید نظر در زمان‌بندی و فرآیند عضویت هستیم تا این روند با سرعت بیشتری انجام شود.ضمن اینکه پروسه معرفی اعضا به سازمان تامین اجتماعی نیز در حداقل زمان صورت خواهد گرفت.

او از توجه به اقتصاد هنر به عنوان یکی از رویکردهای اصلی صندوق در سال آینده یاد کرد و افزود: تلاش می‌کنیم فقط به بودجه دولت متکی نباشیم زیرا محدود است. در حالیکه اعضای ما هر سال افزایش پیدا می‌کنند و نیازمند منابع مالی بیشتری هستیم. بر همین اساس معاونت اقتصاد را با اهداف بهره‌مندی از سایر بازارهای مالی ایجاد کردیم.

احمدی‌ی‍‌ور ادامه داد: از آنجا که ما مرجع اصلی ارتباط با هنرمندان هستیم، خوب است به سرعت به سمت توانمندسازی آنان برویم. زیرا در حال حاضر بعضی از اعضای ما حمایت خواه و بعضی دیگر توانمند هستند. بنابراین یکی از برنامه‌های سال آینده شناسایی اعضا از منظر اقتصاد هنر است و در این راستا از پتانسیل اعضای توانمند بهره می‌بریم تا به رونق اقتصاد هنر کمک کنیم.

به گفته او، به موجب این برنامه زمینه‌های فروش محصولات هنری در سطح ملی و بین‌المللی فراهم می‌شود.

احمدی پور اضافه کرد: از دیگر رویکردهای ما تجمیع ایده‌های هنرمندان در حوزه اقتصاد هنر است که در همین راستا فراخوانی منتشر می‌کنیم و نشست‌های تخصصی با بخش‌های گوناگون از جمله رایزنان فرهنگی، حوزه دانشگاهی، نمایندگان مجلس و حتی بخش دولتی خواهیم داشت. چرا که موضوع مهمی است و باید در دستور کار قرار بگیرد.

به گفته او، تسهیل فرآیند عرضه آثار هنری در پلتفرم‌ها و تدوین شهرک‌های هنری از دیگر پروژه‌های صندوق اعتباری هنر در سال آینده است.

احمدی‌پور ادامه داد: علاوه بر اینها تلاش می‌کنیم با تاسیس شرکت زیباسازی شهری  واسطه‌ای میان هنرمندان و سازمان‌های زیباسازی شهرداری باشیم. چرا که در حال حاضر این سازمان‌ها عموما ارتباط نزدیکی با هنرمندان ندارند و شرکت ما واسطه‌ای میان این سازمان‌ها و بدنه هنرمندان خواهد بود.

مدیر صندوق اعتباری هنر از تهیه اطلس تولید آثار هنری به عنوان یکی دیگر از برنامه‌های صندوق خبر و توضیح داد: در کشورهای گوناگون سلیقه‌های هنری متفاوت است اما در حال حاضر اطلس کاملی برای ذائقه کشورهای مختلف نداریم که باید آن را ایجاد کنیم.

محمد کاروان، معاون سرمایه‌گذاری و اقتصاد هنر ، کریمی، معاون، اعضای صندوق و حیدری، معاون توسعه و منابع صندوق اعتباری هنر نیز در این نشست حضور داشتند.

انتهای پیام



تله سینما

ایسنا

عناوین تصادفی