آخرین اخبار

کارگردان آمریکایی برای روز جهانی تئاتر پیام داد

09:00:27 1400/12/15


به گزارش ایسنا، بیست و هفتم مارس به عنوان روز جهانی تئاتر ثبت شده و هر سال در روزهای ابتدایی این ماه میلادی، پیام روز جهانی تئاتر توسط یکی از هنرمندان مرتبط با این حوزه نوشته و منتشر می‌شود. نگارش پیام مخصوص روز جهانی تئاتر که چهره‌هایی همچون پیتر بروک، آگوستو بوال، پابلو نرودا و آرتور میلر آن را پیش‌تر نوشته‌اند، امسال در شصتمین سالگرد این روز جهانی به یک کارگردان آمریکایی با نام «پیتر سِلِرس» رسیده است.

این کارگردان ۶۴ ساله‌ی تئاتر به عنوان یکی از چهره‌های شاخص تئاتر و اپرا در ۵۰ سال اخیر شناخته می‌شود. او به خاطر اجراهای معاصر منحصر به فردش از نمایشنامه‌ها و اپراهای کلاسیک و معاصر مشهور است و در دانشگاه یوسی‌ال‌ای آمریکا «هنر» را به عنوان «یک حرکت اجتماعی و اخلاقی» تدریس می‌کند.

سلرس در بخشی از پیام خود برای روز جهانی تئاتر با اشاره به اینکه «جهان در هر ساعت و هر دقیقه غرق در گزارش‌های خبری روزانه است» نوشته:‌ ما در یک دوره حماسی و خاص از تاریخ بشر زندگی می‌کنیم و تغییرات مهمی را در روابط بشر با خودش، با دیگران و با دنیای غیربشری تجربه می‌کنیم که درک و بیان آن‌ها فراتر از توانایی ما است. ما در یک چرخه خبری ۲۴ ساعته زندگی نمی‌کنیم؛ در لبه زمان زندگی می‌کنیم و روزنامه‌ها و رسانه‌ها در توجه و مقابله با آن چیزی که ما در حال تجربه‌اش هستیم کاملاً ناتوان هستند.

«زبان» کجاست؟ چه حرکت و تخیلی به ما اجازه درک این تغییرات عمیق و گسستی را که در حال تجربه‌ آن هستیم می‌دهد؟»

او ادامه داده است:‌ «تئاتری از یک بینش، هدف و بازیابی حماسه‌آفرین به تشریفات جدید احتیاج دارد. ما به سرگرم شدن نیاز نداریم بلکه نیازمند در کنار هم بودن و به اشتراک گذاشتن فضا هستیم. ما باید این فضای مشترک را پرورش دهیم چون به فضایی ایمن از برابری و درک شنیداری عمیق نیاز داریم.

تئاتر، آفرینشی زمینی از تساوی و برابری میان انسان‌ها، خدایان، گیاهان، حیوانات، قطره‌های باران، اشک‌ها و نوزایی است. فضای برابری و شنیدار عمیق، با یک زیبایی پنهان نمایش داده می‌شود که در تقابلی عمیق با خطر، متانت، ذکاوت، عمل و صبوری زنده نگه داشته می‌شود.

بودا 10 نوع صبر را در زندگی انسان فهرست کرده است؛ یکی از قوی‌ترین آن‌ها، صبر در درک هر چیز به عنوان سراب شناخته می‌شود. تئاتر، زندگی این جهان را همیشه مشابه یک سراب نشان می‌دهد که ما را قادر می‌سازد از طریق وهم، نابینایی و انکار انسانی، روشنی را ببینیم و درک کنیم.»

سلرس در بخشی دیگر هم نوشته است:‌ «اینک زمان یک بازسازی عمیق در ذهن‌هایمان، احساسات‌مان، تخیلات‌مان، تاریخ‌مان و آینده است. این کار با انسان‌های گوشه‌گیر و منزوی که به تنهایی کار می‌کنند انجام‌پذیر نخواهد بود. این کاری است که ما باید آن را «با هم» انجام دهیم. تئاتر دعوتی است برای انجام این کار با همراهی یکدیگر.

انتهای پیام



تله سینما

ایسنا

عناوین تصادفی