آخرین اخبار

در همه زمینه‌ها دچار فقر تاریخ نگاری هستیم

09:00:05 1400/11/21


به گزارش ایسنا، آیین رونمایی از ویدیوکست «گزارش واقعه» که روایت تصویری تاریخ شفاهی تئاتر دفاع مقدس است و کتاب «بدرود سردار و ۶نمایشنامه همراه» شامل آثار برگزیده نخستین مسابقه نمایشنامه‌نویسی «سردار دل‌ها» در فرهنگسرای خانواده برگزار شد.

 این برنامه روز، چهارشنبه، ۲۰ بهمن ماه با سخنانی از سعید اسدی، مدرس و پژوهشگر تئاتر و مدیر دفتر انتشارات و پژوهش اداره کل هنرهای نمایشی و شهرام کرمی، نمایشنامه‌نویس ،کارگردان تئاتر و مدیر فرهنگی هنری منطقه۵ و امیرحسین سمیعی، معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد.

 اسدی در این برنامه با تاکید بر اهمیت برخورد مسئولانه با مقوله دفاع مقدس هشدار داد که موضعی که امروزه تئاتر ما در برخورد با دفاع مقدس گرفته، یک افول و بن‌بست است در حالیکه جهان هنر این امکان را به ما می‌دهد که متنوع‌تر به یک موضوع نگاه کنیم.

این استاد دانشگاه، جنگ را، وضعیتی هستی‌شناختی دانست که صرفا ایدئولوژیک  نبوده است و تاکید کرد اگر با این نگاه به جنگ بنگریم، می‌تواند به صورت انفجاری، تئاتر دفاع مقدس را احیا کند و از معضل بازتولید یک نوع شکل زیبایی‌شناسی رهایش کند .

اسدی  با ابراز تاسف از اینکه در همه حوزه‌ها دچار فقر تاریخ‌نگاری هستیم و حتی تاریخ پیش از انقلاب هم به صورت جسته و گریخته نوشته شده، ابراز خوشنودی کرد که بخشی از اتفاقات دفاع مقدس در ویدیو کست «گزارش واقعه» ثبت شده است.

در ادامه، شهرام کرمی با ابراز تاسف از درگذشت سعید تشکری، نمایشنامه نویس و داستان‌نویس کشورمان که شامگاه سه شنبه ۱۹ بهمن ماه در مشهد درگذشت، از گردآوری مجموعه «گزارش واقعه» که بخشی از تاریخچه شفاهی دفاع مقدس را در بر می‌گیرد، ابراز خرسندی و از سردار سلیمانی به عنوان شخصیتی مردمی و قابل احترام برای عموم جامعه و هنرمندان یاد کرد.

امیرحسین سمیعی، معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نیز با اشاره به اینکه در دنیای حاضر عموما قهرمانان پوشالی می‌سازند، یادآوری کرد: ما با وجود داشتن بزرگان و قهرمانانی به صورت کلان، در زمینه قهرمان سازی ، کم‌کاری داریم و باید در زمینه ساخت قهرمان ملی، رویکرد مستمر و پرقدرتی داشته باشیم.

 او خاطرنشان کرد: در زمینه قهرمان سازی ملی، هنرهای نمایشی وظیفه بسیار مهمی دارد و ما نیز تلاش داریم از تمام امکانات سازمان فرهنگی هنری شهرداری در راستای این هدف مقدس و متعالی بهره ببریم و «گزارش واقعه» بخشی از آغاز این جریان است .

مجموعه ۱۱قسمتی «گزارش واقعه» با موضوع نحوه شکل‌گیری و وضعیت امروز و فردای تئاتر دفاع‌ مقدس، در قالب ویدئوکست و به شیوه مستندنگاری به کارگردانی و تدوین احمد عرب‌سعیدی و تهیه‌کنندگی علی عطایی، پژوهشی دیداری درباره چیستی و چگونگی تئاتر دفاع مقدس است و سعید اسدی، ایوب آقاخانی، فارس باقری، امیرحسین شفیعی، سیدحسین فدای حسین، لیلی عاج، شهرام کرمی، کیومرث مرادی، رحیم نوروزی، حمید نیلی و سیروس همتی در این مستند درباره حضور و آثار خود در حوزه تئاتر مقاومت و وضعیت فعلی و گذشته آن می‌گویند.

کتاب «بدرود سردار و ۶نمایشنامه همراه» نیز شامل آثار برگزیده نخستین مسابقه نمایشنامه‌نویسی «سردار دل‌ها» است.

انتهای پیام



تله سینما

ایسنا

عناوین تصادفی