آخرین اخبار

یک نشست احساسی و پراشک برای ۲۸۸۸

09:01:34 1400/11/20


به گزارش ایسنا، دومین فیلمی که سه شنبه ۱۹ بهمن‌ماه در سینمای رسانه‌ برای خبرنگاران و منتقدان و مهمان‌های ویژه در جشنواره فجر به نمایش درآمد، «۲۸۸۸» به کارگردانی کیوان علیمحمدی محمدی و علی‌اکبر حیدری بود که علی اوجی هم تهیه‌کنندگی آن را برعهده داشته است.

در نشست مطبوعاتی این فیلم، ابتدا اوجی با ارائه آماری از خلبان‌هایی که در زمان جنگ حضور داشتند و شهید یا جاویدالاثر شده‌اند، از حاضران خواست که ۳۰ ثانیه بایستند و تعدادی از خلبان‌های نیروی هوایی که در سالن بودند را تشویق کنند. 

کیوان علی‌محمدی به تعدادی از خلبان‌های نامداری که در زمان جنگ حضور داشتند و امروز به تماشای فیلم نشستند از جمله تیمسار نمکی ، تیمسار زارعی‌نژاد، تیمسار عتیقه‌چی و تیمسار رستمی اشاره کرد. 

کیوان علی محمدی همچنین یادآور شد که دو سال قبل با همین تیم فعلی، با فیلم «شهر قصه» به جشنواره فجر آمده بود و بعد از برگزاری نشست خبرنگاری سراغ او رفته که فیلم را دوست داشته و از همان جا رفاقت میان آن دو شکل گرفت. او به اشکان منصوری خبرنگار و بازیگر جوان سینما اشاره می‌کرد که سال گذشته مدتی پس از پایان جشنواره فجر به دلیل بیماری از دنیا رفت. 

در بخش مقدماتی نشست مطبوعاتی این فیلم دفاع مقدسی، بیشتر عوامل از حضور در این فیلم ابراز رضایت و خشنودی کردند و روایت قصه‌ای از قهرمانان پروازی را افتخاری برای خود دانستند. آن‌ها از کارگردان‌های فیلم هم تشکر کردند و علی‌محمدی با بغض خطاب به آن‌ها گفت که هیچ کدام از این عوامل هنوز دستمزد خود را نگرفته‌اند و آن کسی که باید از این گروه تشکر کند، من هستم. 

در بخشی دیگر مهدی اصلانی -فیلمبردار پروازی- با اشاره به تجربه‌ای که از فیلمبرداری در پرواز داشته است گفت: من بعد از آشنایی با این خلبان‌ها و کار با هواپیمایی که سوار می‌شوند، نگاهم به زندگی تغییر کرد چون زیر هر کدام از این هواپیماها در شرایط صلح۷۰ کیلو تی‌ان‌تی وجود دارد و هر باری که آن‌ها به ماموریت می روند تا وقتی برگردند، خانواده‌هایشان حس و حال غریب و سختی را تجربه می‌کنند.

علی اکبر حیدری یکی از کارگردان‌های فیلم در پاسخ به اینکه چه چیزی قرار بوده در «۲۸۸۸» به تصویر کشیده شود گفت: ما یک مصاحبه دیدیم از تیمسار رستمی درباره قهرمان‌هایی که اعجاب‌انگیز هستند و تا به حال به آن‌ها پرداخته نشده است. فکر کردیم این نقطه از جنگ تحمیلی می‌تواند سوژه خوبی برای ما باشد.

در ادامه کیوان علیمحمدی در حالی‌ که به لحاظ احساسی منقلب شده بود و با بیان اینکه اگر این خلبان‌ها نبودند، ایران هم نبود بیان کرد گفت: من شش فیلم ساخته‌ام و در جلسات مطبوعاتی متعددی هم بوده‌ام، اما هیچگاه جلسه مطبوعاتی اینقدر برایم بد نگذاشته است. حس می‌کنم اینجا دارم می‌میرم و اصلا حالم خوب نیست چون این تیم در این سه سال خیلی سختی کشید تا به امروز و اینجا برسد.

او در ادامه در حالی که اشک می‌ریخت و با بغض صحبت می‌کرد اضافه کرد: خواهش می‌کنم سوال‌ها را از بقیه بپرسید، من را وارد بازی خود نکنید. حالم خوب نیست و ترجیح می‌دهم نشست را ترک کنم.

این نشست مطبوعاتی در حالی که دیگر عوامل‌فیلم هم احساساتی شده بودند، ادامه پیدا کرد و علی اوجی که امسال سه فیلم به عنوان تهیه‌کننده در جشنواره دارد، درباره اینکه شانس کدام یک از فیلم‌هایش برای گرفتن جایزه بیشتر از بقیه است، گفت: برای من فرقی نمی‌کند ولی فیلم ۲۸۸۸ سختی‌های بسیار زیادی داشت و دو سال پژوهش و تحقیق پشت آن بوده است. قبلاً با کیوان و علی هم صحبت کرده بودم و واقعیت این است که همه ما بعد از این فیلم تغییر کرده‌ایم.

او در پاسخ به اینکه آیا فکر می‌کند این فیلم در گیشه موفق می‌شود وقتی نتوانسته رضایت مخاطبان رسانه‌ای را در سالن جلب کند، بیان کرد: من شاید نهایتاً ۱۰ نفر را دیدم که از سالن خارج شدند و این یک نظر شخصی است. ضمن اینکه سهم کوچکی در ساختن فیلم داشتم و تهیه‌کننده مشترک بودم اما نگاه کیوان و علی به عنوان سازندگان این اثر را می‌پسندم و کنار آن‌ها می‌ایستم. 

در پایان یکی از خلبان‌های قدیمی جنگ، از طرف همکارانش از کارگردان فیلم تقدیر کرد.

شیرین اسماعیلی، نرگس محمدی، کامبیز دیرباز، سیاوش مفیدی،  عادله گرشاسبی (بازیگر)، کامران خلج (طراح گریم)، سامان احتشامی (آهنگساز)، نعیم مسچیان (صداگذار) از دیگر عوامل حاضر در این جلسه مطبوعاتی بودند.

انتهای پیام



تله سینما

ایسنا

عناوین تصادفی