آخرین اخبار

فرآیند حضور در جشنواره فیلم فجر بازنگری و قانونمند شود

09:00:38 1400/11/19


کارگردان فیلم‌کوتاه «هرگز، گاهی، همیشه» که یکی از ده فیلمساز حاضر در بخش کوتاه چهلمین جشنواره فیلم فجر است و سه‌شنبه(۱۹بهمن‌ماه) در خانه جشنواره روی پرده خواهد رفت، در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: جشنواره فجر یکی از مهم‌ترین جشنواره‌های ایران است و مهم است که در بخشی با عنوان فیلم‌کوتاه به معرفی فیلم‌ساز جدید و نسل آینده سینمای ایران بپردازد.

او در مورد روند شکل‌گیری ایده «هرگز، گاهی، همیشه» که داستان دختری به نام ترنج را به تصویر می‌کشد که با دانستن رازی درباره‌ خواهر دبیرستانی‌اش، در برزخ تصمیم‌گیری قرار می‌گیرد، بیان کرد: ایده این فیلم سال ۹۶ بعد از شنیدن یک خبر که در آن دو دختر دبیرستانی در اصفهان بعد از ضبط یک ویدئو از خودشان خودکشی کرده بودند، به ذهنم خطور کرد و مرا با خودش درگیر کرد؛ پروسه به ثمر رساندن و نوشتن فیلم‌نامه دو سال طول کشید؛ تابستان ۹۸ سرانجام آماده شد و آذرماه ۹۸ جلوی دوربین رفت.

او سپس با اشاره به اینکه حضور بخش فیلم کوتاه در جشنواره فجر یک قدم رو به جلو است، گفت: جشنواره فجر یکی از مهم‌ترین جشنواره‌های ایران است و این خیلی مهم است که در بخشی به معرفی فیلم‌ساز جدید و نسل آینده سینمای ایران بپردازد؛ اما به‌اندازه سینمای بلند در این جشنواره به بخش فیلم‌کوتاه توجه نشده است. به‌عنوان مثال زمان مناسبی برای اکران فیلم‌های کوتاه در نظر گرفته نشده و اکران‌ها بدون جلسات نقد و بررسی هستند. این درحالی‌ است که فیلم کوتاه می‌تواند نوید دهنده نسل تازه‌ای از فیلم‌سازان سینمای ایران باشد کما اینکه آرین وزیردفتری و امید شمس که امسال هر دو در بخش سینمای بلند جشنواره فجر حضور دارند، از خانواده فیلم‎سازان کوتاه، وارد سینمای بلند شده‌اند؛ پس این بخش نیازمند توجه بیشتر و جدی‌تر است.

این کارگردان درباره نحوه شرکت در جشنواره فیلم فجر ادامه داد: در حال حاضر طبق فراخوان جشنواره فجر، فیلم‌سازانی می‌توانند فیلم‌شان را به جشنواره ارسال کنند که اثرشان در جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران امسال حضور داشته‌ است. از آنجایی‌که محدودیت زمانی در جشنواره فیلم کوتاه تهران ۳۰ دقیقه است و در فجر ۱۵ دقیقه، این عدم تطابق موجب شده تعداد زیادی از فیلم‌سازان حاضر در جشنواره فیلم کوتاه تهران، شانس حضور در فجر را از دست بدهند یا برخی فیلم‌هایشان را تدوین مجدد کرده و کوتاه‌تر کنند تا بتوانند در فجر حضور داشته باشند. این فرایند باید قانونمندتر شود و در فراخوان بازنگری شود. یا زمان مورد تایید هر دو جشنواره منطبق شود یا نظارت دقیق‌تری در پذیرش فیلم‌های کوتاه در فجر صورت گیرد تا ناعدالتی رخ ندهد.

کارگردان «هرگز، گاهی، همیشه» به تفاوت حضور در جشنواره‌های بین‌المللی اشاره کرد و گفت: تجربه حضور در بخش سینه‌فونداسیون جشنواره کن را به‌عنوان بازیگر با فیلم «مثل بچه آدم» داشتم و همچنین با «هرگز، گاهی، همیشه»، به‌عنوان کارگردان، در جشنواره فریبورگ شرکت داشتم و طبیعتا هر دو با حضور در جشنواره فیلم کوتاه تهران تفاوت داشت. در جشنواره فیلم کوتاه تهران مخاطبانی با فرهنگ و زبان خودم فیلم را تماشا می‌کردند بنابر این درک بهتر و عمیق‌تری از فیلم نسبت به دو جشنواره‌ای که ذکر کردم داشتند. البته فیلم من در جشنواره‌های بین‌المللی بوسان، سائوپائولو، فلیکرز رود آیلند و ازمیر هم حضور داشته که به‌دلیل محدودیت‌های پاندمی، جلسات پرسش و پاسخ را آنلاین شرکت کردم.

کرم‌رودی درباره اکران فیلم‌های کوتاه با تأکید بر این که "فیلم کوتاه برای اکران عمومی ساخته نمی‌شود" بیان کرد: فیلم کوتاه نباید به سمت اکران عمومی حرکت کند، این نظر شخصی من است با احترامی که برای نظر دیگران در این رابطه قائل هستم. من فکر می‌کنم فیلم کوتاه عرصه‌ای است که وقتی فیلم‌سازان در آن شروع به خلق اثر می‌کنند، دیگر محدودیت‌های گیشه را در نظر نمی‌گیرند و برای‌شان مهم نیست که روایت فیلم‌شان عامه‌پسند یا قابل فهم برای عموم باشد یا بازیگر چهره در آن حضور داشته باشد. اگر قرار باشد فیلم‌سازان کوتاه، فیلم کوتاه را برای عرضه عمومی بسازند، این آثار طراوت و تازگی‌شان را از دست خواهند داد و هنرمندان این عرصه دیگر ریسک‌پذیر، ایده‌پرداز و نوآور نخواهند بود؛ نوآوری با ترس از دست دادن گیشه از بین می‌رود چون فیلم‌سازان برای پیدا کردن مخاطب بیشتر به قصه‌های امتحان پس داده و قابل اعتمادتر روی می‌آورند؛ در حالی که به‌نظر من باید عرصه‌ای برای خلاقیت‌های آزادانه هنرمندان فیلم‌ساز باقی بماند.

شادی کرم‌رودی، دانش‌آموخته کارشناسی موسیقی جهانی از دانشگاه هنر و کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی از دانشگاه سوره است. او در فیلم‌های سینمایی «ماهی و گربه»، «یک شهروند کاملا معمولی»، «دارکوب»، «جمشیدیه»، «ابلق» و «بی‌رویا» ایفای نقش کرده و علاوه بر کارگردانی «هرگز، گاهی، همیشه»، ساخت فیلم‌ کوتاه «دوازده سالگی آوا» را نیز در کارنامه هنری خود دارد.

فرآیند حضور در جشنواره فیلم فجر بازنگری و قانونمند شود

انتهای پیام



تله سینما

ایسنا

عناوین تصادفی