آخرین اخبار

قاصد روزان ابری و حکایت یک دوراهی غریب

09:00:38 1400/11/19


به گزارش ایسنا، میثم کریمی کارگردان رادیوتئاتر «قاصد روزان ابری» که در چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور دارد، درباره شکل‌گیری ایده این اثر نمایشی بیان کرد: حامد مقدم نمایشنامه خوب با روایت عاشقانه‌ای درباره مهر و علاقه مادرانه داشت که پیش از این هم اجرا شده بود و با توجه به این که همیشه آثاری با این مضمون را دوست داشته‌ام، آن را برای حضور و ارسال به جشنواره تئاتر فجر در دوره چهلم انتخاب کردیم. «قاصد روزان ابری» روایت یک دوراهی برای دو مادر است که در نهایت هر دو با گذشتن از سهم خود خواهان بهترین تصمیم و سرنوشت برای فرزند خود هستند و قصه زندگی‌شان در جایی به یکدیگر تلاقی می‌کند.

وی درباره انتخاب بازیگران این اثر بیان کرد: «قاصد روزان ابری» هفت بازیگر دارد که هریک از آن‌ها تجربه‌های متفاوتی در مدیوم مختلف تئاتر، رادیو و تصویر داشته‌اند. به نظرم این ترکیب بازیگران می‌تواند برای مخاطب رادیو تئاتر جذاب باشد؛ از این منظر که هم چهره‌های آشنا ببیند وهم صداهای آشنا بشنود. زیرا رادیوتئاتر خود تلفیقی از دو رسانه رادیو و تئاتر است و احتمالا مخاطبانی که به تماشای این آثار می‌نشینند، به رادیوتئاتر علاقه دارند و آن را دنبال می‌کنند. هرچند سهم رادیوتئاتر از جریان تئاتر کشور عمدتا به دوران برگزاری جشنواره تئاتر فجر و اختصاص بخش ویژه‌ای به آن محدود می‌شود که به نظرم جا دارد اجرای رادیو تئاتر در سالن‌های دولتی یا حتی خصوصی در دیگر ایام سال نیز به صورت پیوسته و مستمر در دستور کار قرار بگیرد.

این هنرمند ادامه داد: این اتفاق جدا از این که یک گونه نسبتا جدید و تلفیقی رادیوتئاتر را به مخاطبان هنر نمایش معرفی می کند، انگیزه‌ای برای هنرمندانی است که سال‌ها پشت میکروفون رادیو زحمت کشیده‌اند و حالا فرصتی برای ارائه توانمندی‌شان نیز می‌یابند.

وی در پاسخ به این که رادیوتئاتر «قاصد روزان ابری» در اجرای صحنه‌ای خود در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به کدامیک از مدیوم تئاتر و رادیو به لحاظ طراحی صحنه و لباس و سایر بخش‌ها نزدیک‌تر شده است، توضیح داد: رادیوتئاتر قانون نانوشته‌ای دارد که سهم ۵۱ درصدی برای رادیو در مشخصه‌ها و المان‌های خود قائل است و ۴۹ درصد خود را متعلق به تئاتر می‌داند. بنابراین باید ویژگی‌های رادیویی با وجود اجرا روی صحنه در یک رادیوتئاتر برجسته‌تر باشد و این ملاحظه در طراحی صحنه و لباس و جایگیری بازیگران پشت میکروفون، روخوانی از نمایشنامه روی کاغذ که شیوه اجرای نمایش‌های رادیویی را تداعی می‌کند همه و همه این ملاحظه را رعایت می‌کند. البته ممکن است در برخی از آثار به فراخور نیازها و قابلیت‌های آن این سهم تغییراتی جزئی نیز کند. اما نکته مهم حفظ مولفه‌های رادیویی در اجرای یک اثر رادیوتئاتر است. تلفیق این دو رسانه در همه کارهای جشنواره از ابتدا تاکنون بسیار جذاب بوده است. در واقع میزانسن‌هایی در رادیوتئاترها قرار دارد که بازیگر پشت میکروفون دیالوگ‌هایش را ادا می‌کند. دکوری نیز ممکن است وجود داشته باشد که به صحنه و تئاتر آن را نزدیک می‌کند.

کریمی با اشاره به علاقه‌اش به رادیو ادامه داد: من رادیو را بسیار دوست دارم از سال‌های فعالیت در این رسانه و همکاران و بزرگان این رسانه بسیار آموخته‌ام. به نظرم بازیگری را نیز بیشتر می‌توان در این رسانه آموخت. زیرا دیده شدن و میمیک چهره وجود ندارد و وقتی تمام تمرکز و انرژی روی صدا متمرکز می‌شود این بخش تقویت شده و بعدها در حوزه تصویر و سینما و تئاتر به کار بازیگر می‌آید. ما سعی کردیم در «قاصد روزان ابری» در صحنه و لباس نمادها و نشانه‌ها را جاگذاری کنیم و همه در خدمت نمایشنامه و موضوع محوری آن که همان عشق و علاقه مادرانه و گذشت و فداکاری اوست، هستند.

وی با بیان پیشنهاداتی درباره توسعه بخش رادیوتئاتر در ایامی غیر از برگزاری جشنواره بین‌الملی تئاتر فجر عنوان کرد: به نظرم خوب است اگر سالن‌های مشخصی در بخش دولتی، تئاتر شهر و... به اجرای آثاری در این بخش اختصاص یابد. این اقدام می‌تواند توسط اداره کل هنرهای نمایشی در دستور کار قرار بگیرد و در همکاری با اداره کل هنرهای نمایشی رادیو اتفاقات خوبی را رقم بزند. البته فکر می‌کنم به این جریان نزدیک شده‌ایم. برای مثال آقای شهرام گیل‌آبادی اخیرا یک رادیوتئاتر را در تالار حافظ روی صحنه بردند که با استقبال خوبی هم مواجه شد. البته این جریان لازم است در ابتدا با حمایت نهادهای دولتی صورت بگیرد. زیرا سالن‌های خصوصی سودآوری و فروش بلیت بیشتر را مدنظر دارند و این کار در ابتدا برایشان ریسک است اما روند استقبال از رادیوتئاترها در ادامه می‌تواند آن‌ها را نیز به این حمایت مجاب کند.

گفتنی است رادیوتئاتر «قاصد روزان ابری» به عنوان یکی از آثار بخش رادیو تئاتر چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ از ساعت ۲۰ در تماشاخانه  انتظامی خانه هنرمندان ایران روی صحنه خواهد رفت.

احمد هاشمی، فرزاد دشتی، محسن بهرامی، ستایش صحبتی، نیلوفر هوشمند، نگین خامسی، باران شادپوری گروه بازیگران این اثر به ترتیب اجرا هستند.

سایر عوامل این رادیوتئاتر عبارتند از: نویسنده: حامد مقدم، تهیه‌کننده: زهرا بلدی، مشاور پروژه: مریم دوستی، طراح جلوه‌های صوتی: محمدرضا قبادی فر، طراح صحنه: رکسانا قهقرایی، دستیار کارگردان: مریم کریمی، فاطمه طاهری, آهنگساز: حمید پورقناد،نوازنده سنتور: فرانک ماشاالهی،نوازنده کمانچه: فائق نوری و طراح پوستر: ستاره حامی.

انتهای پیام



تله سینما

ایسنا

عناوین تصادفی