نشست بدون قرار قبلی با یادی از خانه پدری و دختر به قتل رسیده در اهواز
09:00:37 1400/11/19
به گزارش ایسنا، عوامل فیلم «بدون قرار قبلی» به کارگردانی بهروز شعیبی عصر دوشنبه ۱۸ بهمنماه در مرکز همایشهای برج میلاد به تماشای اثر خود در هشتمین روز جشنواره نشستند و سپس پاسخگوی سوال خبرنگارها شدند.
بهروز شعیبی که ابتدا بابت حضور در چنین جلسهای در جشنواره و بررسی فیلمش از حس نگرانی و متفاوت برای قضاوت فیلم سخن گفت، درباره واقعی بودن خانوادهای که تصویر کرده بود، بیان کرد: ما اگر از سیل مشغلههای خود رها شویم خانوادههایی را میبینیم که روابط سالم و درستی دارند ولی در تلاطم زندگی کمتر از آنها میبینیم. ما سعی نکردیم چیزی را تخیل کنیم یا ایدهآلی را نشان دهیم که وجود ندارد.
او در پاسخ به اینکه اگر از فردا از سوی یک ارگان خاص حمایت نشود آینده فیلمسازی او چه میشود؟ افزود: من به شما حق میدهم که از بیرون فکرکنید کارهای من سفارشی بودهاند ولی قصه سفارشی کار نکردم. روز بلوا اگرچه با سازمان اوج ساخته شد اما قصه برای خودم بود. من ۲۵ سال است که در سینما هستم و کارهای مرا دیدهاید. اگر قصه های من دچار شبهه میشوند پس کارم را عوض میکنم. این را هم تاکید کنم که من یک بار زندگی میکنم و حاضر نیستم این یک بار را در اختیار چیزی قرار دهم که متعلق به من نیست.
شعیبی درباره دعوت پگاه آهنگرانی برای بازی در این فیلم یا توجه به مواضع سیاسیاش گفت: سینما یک صنعت است و مواضع هر کسی یک مسئله شخصی است. من با همه دوستانم در سینما کار میکنم، چون ذات سینما و پیام آن مهم است. برای این فیلم دنبال کسی بودم که در چنین نقشی دیده نشده باشد و خانم آهنگرانی هم نقشی مشابه این قبلا بازی نکرده بود. وقتی پگاه فیلمنامه را خواند و با ذوقزدگی درباره نقش و مضمون صحبت کرد، فکر کردم برای یک کارگردان چه چیزی بهتر از این میتواند باشد که یک چهره سینمایی این نقش را بازی کند؟! بنابراین با احترام به همه همکاران در سینما، به نظرم پگاه آهنگرانی یکی از بهترین بازیگران سینماست.
او درباره مفهومی که در فیلمش به ماندن یا بازگشت شهروندان به ایران اشاره دارد بویژه در مقابل اظهاراتی که در پاسخ به اعتراضها میگفت اگر ناراحتید (از کشور) بروید، بیان کرد : اینجا سرزمین ماست و معتقدم هر چیزی را که بکاریم، نسل بعدی برمیگردد که آن را بردارد، همانطور که در فیلم ما اتفاق افتاد.
شعیبی درباره تفاوت فیلمهایش از« دهلیز »تا« بدون قرار قبلی» گفت: من قراری با خودم گذاشتم اگر در کاری موفق بودم، سراغ ژانرهای مختلف بروم. تا امروز سعی کردم هر بار این تغییر را بدهم ولی خودم فکر میکنم روابط انسانی و آنچه میان اعضای یک خانواده است چیزی بوده که از آنها جدا نشدهام و در فیلمهایم تکرار میشوند.
محمود بابایی - تهیهکننده - در بخشی از این نشست دربازه حمایت ارگانهایی همچون فارابی گفت: فیلم ما برخلاف آنچه گفته میشود چند ارگانی نیست و مثلاً آستان قدس اگرچه حمایت کرده اما لزوما به معنای حمایت مالی نیست. البته برخی مسائل را نمیتوانم بیان کنم فقط میگویم که «بدون قرار قبلی» به لحاظ تولید کار سختی بود.
در بخشی از این نشست، مصطفی زمانی درباره علت پذیرش نقش در این فیلم گفت: من در دوران کرونا سعی کردم کمتر کار کنم چون شرایط خطرناک بود و وقتی این فیلم پیشنهاد شد، از آنجا که بیشتر صحنهها خارجی بودند برای من ایمنی بیشتری داشت. مسئله دیگر آن بود که چند سالی است فیلمها در محلههایی ساخته میشوند که من خیلی نمیشناسم و این فیلم در جایی بود که میشناختم و برایم آشنا بود. ضمن اینکه تصور می کردم میتوانم در این نقش مذهبی بازی کنم چون نقشهای مذهبی را بیشتر با حالت فرم بازی میکنند و من چون کارم را با نقش مذهبی شروع کرده بودم، فکر میکردم میتوانم این نقش مذهبی را غیر از شیوه فرم بازی کنم.
او افزود: این اولین تجربه همکاری من با بهروز شعیبی بود و من اساسا بازیگرِ کارگردانم و خودم چیزی بلد نیستم و با بهروز، اگرچه اختلاف سلیقههایی داشتیم، اما کارگردانی خوبی داشت.
در بخشی دیگر امین میری با ابراز خشنودی از حضور در این فیلم و درونمایهای که به آن اشاره دارد، گفت: من پریشب فیلمی را که برای قتل مونا حیدری در اهواز بود دیدم و آن لحظه به این فکر میکردم که شاید دیدن این فیلمها و نیز «خانه پدری» (ساخته کیانوش عیاری) که بعضی سنتها و قوانین را نقد میکند به جلوگیری از این اتفاقها کمک کند چون حتی لازم است این فیلمها سراسری و از تلویزیون پخش شوند ولی همیشه جلوی فیلمهای خوب گرفته میشود.
در پایان محمود بابایی درباره رقم برآورد شده برای ساخت فیلم هم گفت: طبق قرارداد، اجازه بیان مفاد آن را ندارم ولی بنیاد سینمایی فارابی شفاف سازی را قبلا شروع کرده و حتما خودشان این کار را انجام میدهند و میزان برآورد و هزینه را اعلام میکنند.
انتهای پیام
تله سینما
ایسنا