آخرین اخبار

تاکید یک مدیر بر سلامت و شفافیت آراء مردمی جشنواره فجر

09:00:11 1400/11/16


به گزارش ایسنا، در روزهای گذشته برخی تهیه‌کنندگانی که در جشنواره فیلم دارند، نسبت به چگونگی رأی‌گیری مردمی و بی‌اطلاعی خودشان و نیز دسترسی نداشتن به صفحه‌ای مجزا به آراء فیلم‌ خود انتقاد داشتند. این موضوع سال گذشته هم که رأی‌گیری توسط سامانه سمفا انجام شد، با اعتراض روبرو بود و برخی سیمرغ بلورین بهترین فیلم را بی‌اعتبار دانستند.

امسال اگرچه تعداد مخاطب و فروش هر فیلم جشنواره در سامانه سمفا قابل مشاهده است، اما تعداد رأی‌ها هنوز اعلام نشده و فقط پنج فیلم برتر براساس تعداد آراءشان مشخص شده‌اند و  اینکه کدام فیلم مخاطب‌پسندتر بوده در آینده اعلام شود.

در این باره میلاد شکرخواه - مدیر بخش فناوری اطلاعات جشنواره - در گفت‌وگویی با ایسنا بیان کرد: در چهلمین دوره جشنواره فجر با دقت نظر بیشتری آراء مردمی را در بخش آنلاین در سامانه سمفا دنبال می‌کنیم و بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته، ثبت آراء تا کنون با ضریب اطمینان بالایی در حال انجام است.

او افزود:‌ پیش از نمایش فیلم‌ها در سینماهای مردمی همانند گذشته تیزری پخش شده تا آموزش ثبت رأی برای تماشاگران داده شود، روال به این گونه است که تماشاگران زمانی که بلیت خود را خریداری می‌کنند با کد رزروی که در اختیار دارند به سالن سینما مراجعه می‌کنند و حتما باید از طریق گیشه یا کیوسک پرینت بلیت را بگیرند تا اطمینان خاطر حاصل شود که افراد به سالن مراجعه کرده‌اند. در هر مرحله از ثبت رأی، احراز هویت توسط شماره موبایل انجام می شود. ۹۰ دقیقه بعد از پرینت بلیت به شماره‌ای تلفنی که بلیت را خریداری کرده پیامکی ارسال می‌شود مبنی بر شرکت در رای‌گیری با ارسال یک لینک کاملاً یکتا و از آن طریق کاربر می‌تواند وارد سامانه سمفا برای ثبت رأی شود. البته بعد از آن یک بار دیگر احراز هویت انحام می‌شود، به این ترتیب که رمز یک‌بار مصرف باید دریافت شود تا ایمنی و سلامت رأی تضمین شود.

به گفته وی این مرحله از رأی‌گیری مشابه سال گذشته است و لینک‌ها کاملاً یکتا هستند و قابلیت اشتراک گذاری وجود ندارد.

شکرخواه درباره چگونگی سنجش نظر مخاطب توضیح داد:این کار براساس میانگین آراء است، یعنی مجموع امتیازهای داده شده تقسیم بر تعداد آراء می‌شود. در واقع گزینه‌های خوب، متوسط و ضعیف نداریم بلکه بر اساس انتخاب ستاره رأی‌گیری انجام می‌شود و این شیوه یکی از دقیق‌ترین نوع رأی‌گیری‌ها است. مخاطب می‌تواند تا پنج ستاره (یک ستاره کامل یا نیمه) را انتخاب کند و  بعد در مجموع همه ستاره‌ها تقسیم بر تعداد آراء می‌شود.

وی درباره اینکه سال گذشته تعداد آراء در سامانه سمفا قابل مشاهده بود، گفت: تقریباً از ابتدای جشنواره تعداد مخاطبان و میزان فروش در سامانه سمفا قابل مشاهده است و مدام به‌روز رسانی می‌شود، اما تعداد آراء هم در روزهای آینده اضافه خواهد شد. البته زمان دقیق را نمی‌توانم اعلام کنم، آن هم به‌خاطر ترافیک زیاد روی سامانه که در حال انجام هماهنگی‌های فنی هستیم.

شکرخواه درباره انتقاد تهیه‌کنندگان مبنی بر نبود ناظر گفت:‌ از آنجا که یک ماشین این کار را انجام می‌دهد مثل گذشته لزومی به حضور ناظر نیست. یک زمانی رأی‌گیری دستی و کاغذی انجام می‌شد، آن زمان حضور ناظر معنا پیدا می‌کرد ولی به شکل امروزی که اصلاً عامل انسانی وجود ندارد سیستم نظارت باید تغییر کند. با این حال درباره شفافیت و نظارت صددرصد اطمینان خاطر وجود دارد.

او درباره اعلام فقط پنج فیلم هم بیان کرد: پنج فیلم اول را با پیشتازی آراء اعلام کردیم و نظر دوستان در روابط عمومی انتخاب گزینه‌های پنج تایی بود و ممکن است در روزهای آینده بر اساس آرایی که ثبت می‌شوند نام این پنج فیلم تغییر کند.

وی تاکید کرد:‌ از آنجا که در استان‌ها اکران برابر برای فیلم‌های جشنواره وجود ندارد ولی در تهران همه فیلم‌ها تعداد سانس و سالن و رقابت برابر دارند، رأی‌گیری فقط در تهران انجام می‌شود.

انتهای پیام



تله سینما

ایسنا

عناوین تصادفی