یک نشست تعاملی با محوریت سینما به بهانه روز دانشجو
09:01:40 1400/09/18
به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی بنیاد فرهنگی روایت فتح، در این نشست که در باغ موزه دفاع مقدس با حضور سید محمد نادری رئیس بنیاد فرهنگی روایت فتح، سید محمد حسینی مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس، منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما، محمدرضا پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، حبیب ایلبیگی معاون اداره نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی به همراه جمعی از تهیهکنندگان سینما،روسای دانشگاههای هنر، اساتید و هنرمندان و فیلمسازان برپا شد، به مسائل و دغدغههای مختلف این حوزه پرداخته شد.
حرکت نوین برای بازنگری سینمای دفاع مقدس
در ابتدای این مراسم محمود گبرلو مجری و کارشناس برنامه ضمن ابراز خرسندی از برپایی چنین جلسات همافزایی و تعامل با دانشگاهیان و با اشاره به سابقه چهلساله سینمای انقلاب اسلامی گفت: فرمایشات رهبر کبیر انقلاب در روزهای آغازین و در بهشتزهرا در خصوص عدم مخالفت با سینما و مظهر تمدن بودن آن، راهگشایی شد برای بسیاری از علاقهمندان سینما که بتوانند با اندیشههای انقلاب اسلامی خود را تطبیق دهند و بعد از فرمایشان امام راحل، رهبر معظم انقلاب نیز سینما را قدرت برتر دانسته که هم واقعیت و هم حقیقت را بر پرده سینما نشان میدهد و طبیعتاً در این چهل سال علاقهمندان به اندیشه انقلاب اسلامی توانستند تحولات نوینی را در سینمای ایران ایجاد کنند.
این منتقد و روزنامهنگار سینمایی همچنین نسبت به بازنگری شیوههای عملکردی سینما نیز گفت: سینمای پس از انقلاب مدیون اندیشههای نوین انقلاب اسلامی با رهبری امام راحل و رهبر انقلاب اسلامی میباشد؛ اما بعد از چهل سال ضروری است که بازنگری اساسی به عملکردها و فعالیتهای سینمایی در زمینه های اندیشه، تئوری و عمل صورت گیرد و بسیار خرسندم که انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس، آغازگر این حرکت نوین برای بازنگری سینمای انقلاب اسلامی شد تا آینده این مسیر را با اتکا به نسل جوان، صاحب اندیشه و تفکر و البته نیازمند به پشتوانههای فکری و تفکری طی کند.
فرصت و ظرفیت کشف استعدادهای جوان
در ادامه نشست سید محمد نادری رئیس بنیاد فرهنگی روایت فتح ضمن خیرمقدم به حضار با اشاره به انتظارات و توقعات از انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس نیز گفت: انجمن میتواند با ایجاد یک فضای تعامل در بستر سینما حلقه مفقوده حکمرانی فرهنگی باشد و همانند نخ تسبیحی جریان حاکمیت، جریان فرهنگ و هنر و جریان علمی و دانشگاهی عمل کند لذا به نظر میرسد اگر تعامل بین این جریانات شکل نگیرد ما به اهداف مدنظر نخواهیم رسید و مشخصاً از انجمن انتظار میرود، در ایجاد این ارتباط و تعامل و همافزایی بین جریانات اهتمام ورزد. البته یکی از راههایی که به نظر میرسد قابل انجام و عملیاتی شدن است واگذاری بخشی از مأموریتها به جریان دانشجویی است و طبیعتاً انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس در برنامه ۵ ساله آینده تولیداتی را پیشبینی کرده است که این تولیدات با مدد گرفتن از جریان دانشجویی رقم خواهد خورد و قطعاً به آثار فاخری نیز خواهد رسید.
رییس بنیاد فرهنگی روایت فتح همچنین در خصوص برپایی رویدادهای دانشجویی پیشبینیشده در برنامههای پیش روی انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس نیز اشاره کرد و گفت:برگزاری رویدادهای دانشجوی بهصورت بسیاری جدی برای شناسایی و کشف استعدادها و کمک کردن برای ورز پیدا کردن و پرداختن به استعدادهای جوان یکی از فرصتها و ظرفیتهایی ست که در اختیار انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس قرارگرفته است.
وی همچنین با انتقاد از عدم تئوریزه شدن ژانر دفاع مقدس برای انتقال دانش و تجربیات نیز گفت: این ژانر در کشور ما بهواسطه هشت سال دفاع مقدس بومیسازی شده است اما متأسفانه هیچگاه نتوانستیم آن را تبدیل به الگو و مدل قابلتعمیم کنیم و توسعه ببخشیم و در حد تجربیات عزیزانی که در دهه شصت و هفتاد فعالیت جدی هم داشتند باقی ماند و این انتقال تجربه و دانش رخ نمیدهد مگر با کمک جریان دانشگاهی.
تشکیل کارگروه مشترک با بنیاد فرهنگی روایت فتح
محمدرضا پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در ادامه ضمن اشاره به آمادگی برای حمایت و پشتیبانی از آثار سینمایی دفاع مقدس و تشکیل کارگروه مشترک در این زمینه گفت: در ارتباط با موضوعات مرتبط با حوزه سینمای دفاع مقدس جلسات بسیاری را با متولیان این حوزه برقرار کردیم که بحث عمده این آثار مربوط به مسائل مالی و بودجه است، ما هنرمند متعهد و سوژههای سینمایی کم نداریم اما موضوع اصلی مباحث بودجهی و پشتیبانی است و من باافتخار اعلام میکنم، مجلس هرگونه همراهی وکمکی بتواند در این زمینه انجام خواهد داد،در حال حاضر ما در دو سرفصل آمادگی داریم حضورداشته باشیم؛ اول موضوعات مرتبط با بودجه جاری کشور هست که الحمدالله بنیاد روایت فتح سوابقش بر کسی پوشیده نیست و ما در مجلس آمادگی داریم طی کارگروه مشترکی با روایت فتح و هنرمندان سینمایی دفاع مقدس جلساتی را برگزار و از این آثار پشتیبانی کنیم. دومین موضوع هم بحث بنگاههای بزرگی ست که در کشور وجود دارد و این امکان برای مجلس فراهم است که از آنهادعوت کند تا در جلسات مشترک و کارگروههایی که عرض کردم شرکت کنند تا طرحها و برنامههایی برای حمایت از آثار دفاع مقدس ارائه و عملیاتی شود.درمجموع این که ما حاضریم حلقه اتصال هنرمندان دفاع مقدس با دستگاهها و نهادهای اجرایی باشیم.
حمایتها از دانشجویان آمرانه نباشد
در ادامه دکتر علیرضا گلپایگانی ریس دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر بهعنوان اولین سخنران مراسم نیز با به فال نیک گرفتن آغاز چنین جلسات و نشستهایی گفت: بحث حمایتی و حاکمیتی در این حوزه باید وجود داشته باشد و هرگونه یارانه که برای دانشگاه و علوم علمی پرداخت شود آن را تائید و ارزشمند می دانم، ما برای هرکدام از این فعالیتها ارزش قائل هستیم و استقبال میکنیم . از طرفی می دانم که امکانات و تجهیزات هنرمند نمیسازد اما کمتر کار هنری را دیدم که بدون حمایت از امکانات و تجهیزات بتواند اثر ارزشمندی شود، ما میتوانیم همانند کاری که سالیان گذشته کانون پرورشی انجام داد را اکنون در دانشگاه انجام دهیم. امیدوارم این حمایتهابهصورت آمرانه نباشد و اجازه دهند دانشجو با نظرات و عقاید خودش وارد این مقوله شود، چراکه در فضای آموزشی نیازمندیم که به آنها اعتماد کنیم و اجازه دهیم اشتباه کنند زیرا از همین اشتباهات است که درس میگیرد، من امیدوارم انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس به حمایت از جشنواره نهال که سالیان سال است در حال برگزاری ست بپردازد و بهعنوان حامی به ما کمک کند.
از ارتباط و تعامل است که اعتمادسازی شکل میگیرد
محمدعلی خبری رئیس دانشکده هنر و معماری نیز در این نشست ضمن اشاره به مقوله اعتمادسازی بهعنوان یکی ازالزامات مشارکت و همکاری با دانشگاه گفت: یکی از مشکلاتی که ما در حوزه هنر داریم در کنار عدم مشارکت هنرمندان و دانشگاهیان مباحث و مسائل زیربنایی و پیشنیازی ست که هرگز بررسی نمیشود، با ارتباط و تعامل، اعتمادسازی به وجود می اید و زمانی که اعتمادسازی به وجود بیایید مشارکت را به همراه خود میآورد، بنده با تشکیل کارگروه سینمای انقلاب و دانشگاه بسیار خوشحال شدم اما پیش از آن و خواهشی که از دوستان دارم این است که اهداف ارتباط با دانشکده را بیان و روشن کنند، آنهم با دانشجو و نسلی که دچار گسست شده است. ما متأسفانه هماکنون چهار نسلی داریم که بینشان گسستی به وجود آمده است، دانشجوی دهه هفتاد با دانشجوی اکنون بسیار متفاوت است.
آمادگی مشارکت در برپایی هرگونه سمپوزیوم علمی را داریم
رامتین شهبازی استاد دانشگاه و معاون هنر دانشگاه سوره نیز در این نشست ضمن تشریح فعالیتها و اقدامات کارآفرینی در دانشگاه سوره گفت:ما در دانشگاه حرکتهایی را آغاز کردیم و خیلی منتظر حمایتها نماندیم چون این حمایتهابهقدری دیر انجام میشود که اساساً زمانها از دست میروند، دانشگاههای نسل جدید و کارآفرین دانشگاههایی هستند که حوزه نظر را به حوزه عمل باید نزدیک کنند که اگر این اتفاقات نیفتد ما همچنان در دانشگاههای کلاسیک باقی خواهیم ماند، دانشگاههای کارآفرین در رشتههای مثل سینما که گران است نیاز به سرمایهگذاری دارد، اکنون برای یک دانشجوی تولید فیلم پایاننامه بسیار گران تمام میشد حال تصور کنید دانشجوی مقطع کارشناسی میبایست برای یک دوره تحصیلی چهار فیلم کوتاه بسازد.
این مدرس و منتقد سینما همچنین با انتقاد از روند سنتی و قدیمی دروس ارائهشده در دانشگاه نیز گفت: متأسفانه سرفصلهای دانشگاهی بسیار قدیمی هستند که این مشکل بخشی از آن به وزارت علوم و بخشی دیگر نیز به دانشگاههای مادر برمیگردد به عنوانمثال ما حتی دو واحد درس تاریخ سینمای ایران در دانشگاه نداریم بنابراین نمیتوان انتظار داشت، دانشجوی ما سینمایی دهه شصت و هفتاد ما را بشناسد و طبیعی است که تمایل پیدا میکند به فیلمهای غربی البته من امیدوارم این کارگروه که تشکیلشده در زمینه دانشگاهی هم کمک کند، البته که این کمک باید با برنامه صورت پذیرد و ما در دانشگاه سوره آمادگی این راداریم که هرگونه سمپوزیوم علمی را بهصورت مشارکت برپا کنیم.
حوزه فرهنگ، حوزه گفتگو محور است
منوچهر شهسواری مدیرعامل خانه سینما دیگر سخنران این مراسم بود، وی با اشاره به معیوب بودن چرخه روابط موجود در سینما و دانشگاه گفت: حلقه مفقودهی که در ابتدای جلسه بدان اشاره شد، بدون داشتند یک دیدگاه کلان تقریباً امکانناپذیر است، ما اگر از یک ذهنیت سخن می گوییم باید زاویه دید ذهنیت را هم توضیح دهیم، تقلیل مباحث نظری به امور اجرایی تقریباً سنت جاری و ساری ماست، زیرا فکر میکنیم حوزه نظر حوزه بیهوده است، به همین دلیل است که مجموع روابط ما چه از سوی حاکمیت با دانشگاه چه صنعت با دانشگاه و چه از دانشگاه با بقیه یک چرخه معیوب است، اولین پرسش این است با کدام نیت و کدام زاویه دید قرار است سخن بگوییم.
این تهیهکننده سینما و تلویزیون همچنین ادامه داد: در جهان بیمرز کنونی تنها فرهنگ و کالاهای فرهنگی هستند که میتوانند هویت ملی،اعتقادی و سرزمینی ما را نمایندگی کنند؛ و هیچی چیزی بهاندازه حوزه فرهنگ به هویت و اقتدار ملی نمیتواند کمک کند. حوزه فرهنگ حوزه گفتگو محور است و نه حوزه مصاحبه.
باید ایرانی بودنمان را به رخ دنیا بکشیم
در پایان این نشست نیز سید محمد حسینی مدیر انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس و مدیر گروه فیلم سریال روایت فتح ضمن تقدیر و تشکر از مدعوین و اساتید حاضر در جلسه گفت: ما در انجمن از تمامی پایاننامهها و رسائل دکتری که ناظر بر مسائل سینمای دفاع مقدس باشد، حمایت و بستههای تشویقی در نظر میگیرم و در حوزه فیلمهای کوتاه دوره کارشناسی نیز از رهآورد این جلسه حمایت از سی فیلم کوتاه را متعهد میشویم، در حوزه تولید سینمای دفاع مقدس ما قطعاً بهعنوان متولی این امر خادم هنرمندان سینما هستیم، البته که ان شالله در سالهای آیند شاهد گشایشهایی در زمینه تولید و حمایت فیلمها خواهیم بود.
این مدیر سینمایی و فرهنگی نیز با اشاره به تولیدات با موضوع محور مقاومت نیز گفت:در محور سینمای مقاومت هم معتقدم بهشدت درآمدزا هست و اگر ما به پلتفرمهای خارجی فکر کنیم و به سبد فروش بینالمللی بی اندیشیم یکی از مهمترین راهکارهایمان همان کاری است که دنیا در حال انجام آن است، دوستان عزیز این برای ما خوب نیست که بهعنوان مهمترین کشور محور مقاومت باشیم اما کشورهایی مثل چین و هند با محوریت داعش و سوریه فیلم بسازد. من سخنانم را ختم کنم به این گفته شهید آوینی که فرمودند"مردم جهان فُرد را میستایند چون بهشدت آمریکایی ست و کوروساوار را میستایند چون بهشدت ژاپنی ست"به نظرم زمان آن فرارسیده که بهشدت ایرانی بودن مان را به رخ دنیا بکشیم.
در این نشست همچنین محمدرضا پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، جمال ساداتیان تهیهکننده سینما، ناصر شفق مدیرعامل اسبق انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس، حبیب ایلبیگی معاون اداره نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی، محمد رحمتی معاون توسعه و مطالعات سازمان سینمایی، حسن وارسته کارگردان سینما، محمدعلی صفور مدیر گروه سینما و انیمیشن دانشگاه تربیت مدرس، سید ضیا هاشمی تهیهکننده سینما نیز به ارائه نظرات خود پیرامون سینمای دفاع مقدس و دانشگاه پرداختند.
انتهای پیام
تله سینما
ایسنا