آخرین اخبار

محمد حسین لطیفی تمام تجربه 39 سال کار هنری‌ام را پای کار آوردم

09:01:39 1400/09/18


به گزارش ایسنا، طبق گزارش رسیده، همزمان با عادی شدن فعالیت سینماها و در آستانه اکران فیلم سینمایی «مرد نقره ‎ای» آخرین ساخته محمدحسین لطیفی، شامگاه 16 آذرماه با حضور کارگردان و برخی عوامل فیلم و جمعی از شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در فرهنگسرای رسانه اکران خصوصی شد.

لطیفی که سخنان کوتاهی داشت با اشاره به این نکته که سینمای ما خلا در حوزه قهرمان سازی دارد، افزود: با همه سختی‌ها و تنگناها این اثر را به سرانجام رساندیم و امیدوارم شروع خوبی برای توجه به نیازهای معنوای کودکان و نوجوانان در سینما باشد.

در این نشست همچنین علی‌اکبر صالحی قائم مقام فرهنگستان علوم و رئیس سابق سازمان انرژی اتمی، حجت‌الاسلام مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها، غلامرضا منتظری نماینده گرگان  و نایب رئیس کمیسیون فرهنگی، عباس مقتدایی نماینده اصفهان ونایب رئیس کمیسیون امنیت ملی، احمد امیرآبادی نماینده مردم قم و عضو کمیسیون اقتصادی و حجت‌الاسلام حسین میرزایی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس حضور داشتند.

«مرد نقره ای» به تهیه‌کنندگی پرویز امیری و کارگردانی محمدحسین لطیفی و با نقش‌آفرینی نادر سلیمانی، مهدی سلطانی، ایرج نوذری و هنرپیشگان نوجوان، در ایران و ترکیه تصویربرداری شده و در ژانری متفاوت از سایر آثار لطیفی ساخته شده است.

طبق اعلام سازندگان محمد حسین لطیفی در این فیلم به موضوع «غرور» و «هویت ملی» ایرانی پرداخته و «پرچم» را به ‎مثابه نماد این احساس ملی، محور قرار داده است؛ محور و مخاطب اصلی این اثر نیز نوجوانان هستند تابه گفته مجری طرح، در زمانه  ای که همه محتواهای رسانه ‎ای در راستای تهی‎ کردن انسان از آرمان ‎ها و باورهای بنیادین و اصیل ارائه می‌شود، عشق به میهن و «هویت ملی» را از نوجوانی در فرزندان این سرزمین نهادینه کند.

در ابتدای این نشست، علی عبدی ده‌سرخ مجری طرح «مرده نقره‌ای» و ایده پرداز قهرمانان کوچک و مرد نقره ای با اشاره به اهمیت رسانه و سینما در دنیای امروز و جایگاه آن در جریان ‎سازی برای تحقق و جهانی ‎سازی سیاست ها و اهداف قدرت‎های بزرگ، به تشریح دغدغه‎ های خود و همکارانش در راستای پر کردن خلأ فرهنگیِ تبیین سینمایی ایده ‎هایی مثل «تولید ملی» و «اقتصاد مقاومتی» و نیز دلایل روی آوردن به ساخت اثری با این محتوا پرداخت.

وی با اشاره به موانع، هشدارها و یأس ‎آفرینی ‎هایی که در جریان ساخت اثر قبلی این تیم یعنی «قهرمانان کوچک» با این نگاه که «نمی ‎توانید یک شعار را تبدیل به فیلم کنید» رخ داده بود، از جریان سیاه‎ نمایانه سینمای ایران که نه ‎تنها امیددهنده به نسل جوان نیست، بلکه تولیداتش در راستای القای یأس و سرخوردگی به جامعه است انتقاد کرد و خواستار حمایت بیشتر افراد تأثیرگذار و نهادهای حاکمیتی به ویژه آموزش و پرورش از کارهایی شد که با هدف رقابت با تولیدات هالیوودی گام در عرصه ساخت آثار دغدغه‎ مند برای نوجوانان گذاشته‌اند.

پس از اکران فیلم، برخی میهمانان حاضر در جلسه به تشریح دیدگاه‎های خود درخصوص «مرد نقره ای» پرداختند.

* صالحی: «مرد نقره‌ای» شکرگزاری نعمت «اسلام و ایران» را یادآوری می‌کند

علی‎اکبر صالحی قائم مقام فرهنگستان علوم و رئیس سابق سازمان انرژی اتمی، ضمن تقدیر از دست‎اندرکاران ساخت این فیلم،بر لزوم شکرگزاری نعمت‌هایی تأکید کرد که با دیدن این اثر سینمایی یادآوری می‌شود.

وی گفت: شکرگزاری نخست به جهت آن‎که ایرانی هستیم و این سرزمین با 3 هزار سال تاریخ مکتوب علی‎رغم همه فراز و نشیب‎ها همچنان به عنوان یک ملت باقی مانده است. دوم به سبب مسلمان بودن و اینکه در بستر اسلام به ایرانی بودن خود افتخار می کنیم. سوم به سبب اینکه فرصت خدمت‎گذاری به مردم ایران جای شکر دارد و ما نیازمند چنین فیلم ‎هایی هستیم که بتوانیم به واسطه آن‎ها،سه وجه شکرگزاری را تصویرسازی کنیم.

صالحی همچنین با بیان این‎که انقلاب اسلامی حرکتی بود که قدرت‌های جهانی را نگران کرد و نظم مطلوب آنها را بهم ریخت، تصریح کرد:مسائلی مثل مسأله هسته ‎ای یک بهانه است؛ امیدوارم از گردنه این مشکلات نیز به سلامت عبور کنیم.

 رستمی: «مرد نقره‌ای» همان چیزی است که سینمای امروز به آن نیاز دارد

در ادامه، حجت الاسلام رستمی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‎ها «مرد نقره ‎ای» را فیلم ارزشمند و تأثیرگذاری دانست که برخلاف جریان رایج سینمای ایران حرکت می‌کند و تصریح کرد: در فضایی که جریان‎ سینمایی ملی ‎گرا، هویت گرا و ارزش آفرین حتی در داخل کشور تضعیف شده و درعوض جریانی که تمرکزش بر برجسته‎ سازی نقاط ضعف و کاستی هاست و به دنبال جلب رضایت جریان بدخوان نسبت به کشور هست، بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد، جنس کارهای آقای لطیفی و «مرد نقره ‎ای» آن چیزی است که در سینما به آن نیاز داریم.

نمایندگان مردم درباره «مرد نقره ای» چه گفتند؟

سپس عباس مقتدایی نماینده اصفهان و نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی اظهار داشت: این فیلم بیش از آن‎که دریچه ‎ای برای سخن با جوانان ایرانی باشد، با ادبیات و زبان فیلم در عرصه بین ‎الملل با دیگرانی که در فراتر از مرزهای ما زندگی می کنند، سخن می ‎گوید و این پیام را برای آن‎ها دارد که خوی انسانی و منش و روش یک فرد ایرانی که با اندیشه اسلامی آمیخته شده، مروت و جوانمردی را در بزنگاه‎ها نشان می ‎دهد و این جوهره‎ وجودی فردی است که با الگوی اسلامی ایرانی پرورش یافته است.

حجت‌الاسلام حسین میرزایی دیگر نماینده اصفهان و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نیزعنوان داشت: تا پیش از این، گمانم این بود که مردان طلایی می ‎خواهند مرد نقره‎ای را ببینند، ولی امشب و بعد از اکران، متوجه شدم که او مرد طلایی بود و ما مرد نقره‎ ای هستیم.

همچنین حجت‌الاسلام محمدتقی نقدعلی نماینده خمینی ‎شهر نیز با اشاره به هجمه هایی که چه در قالب رسانه و چه فرهنگ و اقتصاد درصدد خدشه‎ دار کردن روحیه غیرت و حماسه و باور «ما می  توانیم» است، وجه امتیاز این فیلم را در این دانست که این روحیه را به جوانان و نوجوانان ایرانی تزریق کرده و ابراز امیدواری کرد، بیش از این شاهد اینگونه آثار فاخر در سینمای ایران باشیم.

غلامرضا منتظری نماینده گرگان و نایب ‎رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس نیز «مرد نقره ‎ای» را پنجره ‎ای به سوی افقی بسیار امیدوارکننده و تصویری روشن از ارزش‎های مردم ایران آن‎گونه که هستند و آن‎گونه که باید باشند، توصیف کرد.

احمد امیرآبادی نماینده قم و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز «مرد نقره ای» را فیلمی جذاب و حرفه‎ ای توصیف کرد که هم روحیه سلحشوری و مردانگی ایرانیان را در قامت رزمندگان دوران دفاع مقدس به تصویر کشیده، هم آن‎ها را افرادی صلح ‎جو معرفی کرده است و توانسته این دو مفهوم را به زیبایی در کنار هم ترسیم کند.

اسماعیل بحری زاده رئیس دانش اموزی کل کشور نیز ضمن تشکراز عوامل سازنده فیلم با اشاره به اهمیت و پیچیدگی امر تربیت،عنوان داشت: در فیلم مرد نقره ای در امر تربیت توجه خوبی شده و ایجاد تربیتی با هویت ملی واسلامی را پیام مهم این فیلم  برشمرد.

دیگر میهمان این برنامه مرتضی مرادیان سفیر سابق ایران در دانمارک و مدیرکل منابع انسانی وزارت امور خارجه بود که اظهار داشت: این فیلم خیلی راحت و دقیق مفاهیم سیاسی منطقه و به‎روز را با هنر به نمایش گذاشت و نقش ایرانی ‎ها را در صلح و جلوگیری از بحران ها به تصویر کشید.

وی همچنین بر اهمیت صحنه پایانی فیلم یعنی «صحنه به اهتزاز درآمدن پرچم» و لزوم توجه جوانان به این امر تأکید کرد.

انتهای پیام 



تله سینما

ایسنا

عناوین تصادفی