آخرین اخبار

گشتی با شهرزاد در کوچه های زیرخاکی

09:00:41 1400/09/14


به گزارش ایسنا، آنچه در سریال‌های تاریخی خودنمایی می‌کند، بعد از پ‍وشش و گریم خاص آن دوره، لوکیشن یا همان فضایی است که فیلم یا سریال تاریخی در آن به تصویر کشیده می‌شود. در ساخت سریال‌های تاریخی هیچ خطایی از چشم تیزبین مخاطب دور نمی ماند. همه چیز باید درست مانند همان زمانی باشد که قصه در آن روایت می‌شود. خانه‌ها، کوچه خیابان‌ها، مغازه‌ها و حتی سنگ فرش‌خیابان‌ها، همه و همه باید طوری به نظر بیایند که بیننده را به همان دوره تاریخی مورد نظر ببرند. و در این میان گاه دکورهایی ساخته می‌شوند که برای چندین پروژه تلویزیونی و سینمایی مورد استفاده قرار می‌گیرند و چندین دکور در کنار یکدیگر، یک شهرک سینمایی را می سازند.

غزالی نخستین شهرک سینمایی ـ تلویزیونی کشور است که در سال ۱۳۵۸ توسط علی حاتمی ـ فیلمساز فقید کشورمان ـ ساخته شد و هم اکنون با مدیریت مهدی میرچی اداره می‌شود. این شهرک در طول این سال‌ها تغییر و تحولاتی را پشت سر گذاشته و بسیار فیلم و سریال هایی را به خود دیده است.

بخش اصلی دکورهای شهرک مربوط به دوره پهلوی است. اما لوکیشن‌های قدیمی تر هم در این شهرک به چشم می خورد. لوکیشن‌هایی که چند هزار سال قبل را نیز پوشش داده‌اند. خیابان‌های قدیمی و معروف تهران در چند دهه قبل، با جزئیاتی دقیق و سازه‌هایی مشابه همان دوره، در این شهرک ساخته شده‌اند. در یک سال اخیر نیز ساماندهی لوکیشن‌های شهرک در دستور کار قرار گرفته است.

خبرنگار ایسنا در روزهای اخیر با حضور در این شهرک سینمایی ـ تلویزیونی گزارشی از وضعیت فعلی چند لوکیشن از غزالی که سریال‌های بزرگی را به خود دیده‌، تهیه کرده‌ است و در نهایت این گزارش ۱۴ آذر ماه ـ همزمان با سالروز درگذشت علی حاتمی و به احترام این هنرمند منتشر می شود. در ادامه خواننده روایت ایسنا از غزالی ۱۴۰۰ خواهید بود:

برای دسترسی به شهرک غزالی بعد از ماشین شخصی، راحت ترین گزینه مترو است. پس از پیاده شدن در ایستگاه ایران خودرو و طی مسیری کوتاه با تاکسی(این خط قبلا اتوبوس داشته که اخیرا تعطیل شده است) به شهرک غزالی می‌رسید.

خیابان پرخاطره لاله زار

نگهبانی را که رد می‌کنید، از همان بدو ورود به شهرک صدای آهنگی قدیمی و نوستالژیک به گوش می‌رسد. چند صد متر آن طرف تر از درب ورودی اولین دکورهایی که به چشم می‌خورد، دکورهای خیابان لاله زار است. خیابانی در تهران قدیم که هم اکنون نیز با تغییر ظاهر در تهران پابرجاست. ورود به این خیابان که به نظر می‌رسد دکورهای محکمی هم دارد شما را به تهران قدیم می‌برد. صدای آهنگ قدیمی، سینما، کافه تریا و سازه‌هایی مربوط به دهه‌های ۳۰ و ۴۰ حس و حال آن دوران را برای شما هر چند که در آن نزیسته باشید زنده می‌کند.

گشتی با «شهرزاد» در کوچه های «زیرخاکی»

گشتی با «شهرزاد» در کوچه های «زیرخاکی»

خیابان انقلاب و دکورهای «شهرزاد» و «زیرخاکی»

در قسمتی از شهرک، دکورهای خیابان انقلاب که در گذشته به نام خیابان شاه رضا شناخته می‌شد، ساخته شده است. در این خیابان نیز صحنه های فیلم و سریال‌های مربوط به دهه‌های ۴۰، ۵۰ و ۶۰  بازسازی می شود. سریال «سرزمین کهن» ساخته کمال تبریزی، سریال «شهرزاد» ساخته حسن فتحی، سریال «زیر خاکی» ساخته جلیل سامان و فیلم سینمایی «تختی» در همین فضا کار شده‌اند. در حال حاضر پروژه‌ای اینجا در حال تصویربرداری نیست اما   کارگاه نجاری و آکسسوارسازی سریال «جیران» در این محدوده قرار دارد.

گشتی با «شهرزاد» در کوچه های «زیرخاکی»

لوکیشن سریال «کلاه پهلوی»

خیابان شهر سامان نیز لوکیشن سریال «کلاه پهلوی» به کارگردانی مرحوم ضیاءالدین دری است که شامل فرمانداری و بازارچه است و هنوز پس از چند سال از تولید و پخش سریال، سرپاست. در حال حاضر اغلب مغازه‌های این خیابان به عنوان کارگاه‌های تولید آکساسوار (وسایل صحنه) سریال «جشن سربرون» مورد استفاده قرار می‌گیرند.

گشتی با «شهرزاد» در کوچه های «زیرخاکی»
فرمانداری «کلاه پهلوی»


تله سینما

ایسنا

عناوین تصادفی