بررسی آخرین وضعیت یکی از پیچینگ های سینما حقیقت
09:05:30 1400/09/10
به گزارش ایسنا، پیچینگ عنوانی است که در چند سال اخیر اهمیت بسیاری به ویژه در میان کارگردانان ایرانی پیدا کرده است. ملاقات رودرو با مدیرانِ کمپانیها، تهیهکنندگان و کارگزارانی که مشتاقِ فیلمنامههایی با موضوعات ناب و جدید هستند، یک فرصت بسیار عالی برای فیلمسازان است و این امکان چند سالی است که در جشنوارههایی که در ایران برگزار میشود، فراهم شده است.
پیچینگ ارائه یک ایده است به این معنی که صاحب اثر تلاش میکند مدیر تولید، نماینده، تولید کننده یا کارگزاری را متقاعد کرده تا برای ساخت آن فیلمنامه پول پرداخت کند. قرار گرفتن در این موقعیت اتفاق سادهای نیست و نیازمند تسلط و مهارت است. حال سوال اصلی این است که آیا برگزاری بخشهای پیچینگ در جشنوارههای ایران تاثیر به سزایی داشته است و فیلمسازان ما توانستهاند از این امکان برخوردار شوند؟
مجید شیدا، کارگردان و مستندساز که در پیچینگ سیزدهمین جشنواره حقیقت شرکت کرده و طرحش پذیرفته شد، در گفتوگو با ایسنا درباره این تجربه بیان کرد: کارگردانان و صاحبان آثار باید برای شش یا هفت داور خارجی طرحهایشان را ارائه میدادند. خوشبختانه در آن سال همه آنها به من امتیاز دادند که بتوانیم مصاحبه بدهیم.
او ادامه داد: ایده فیلم مستند من درباره دختری بود که مشکل قلبی داشت و باید عمل جراحی بر روی او انجام میشد. پروسه ساخت این فیلم مستند به دلیل آنکه باید با سوژه همراه میشدیم، زمانبر است و حدود 9سال از زندگی او را در برمیگیرد.
این کارگردان با اشاره به اینکه "پییچنگ به ما کمک میکند تا با ساختار حرفهای فیلمسازی آشنا شویم" گفت: طرح و ایده زیادی وجود دارد و همه هم دنبال تهیهکنندهاند اما برای اینکه بتوانیم کارمان را پیچ کنیم پیشنیازهای اساسی وجود دارد. باید از ابتدا طرحت را به خوبی بشناسی، برای آن برنامهریزی داشتهباشی و بتوانی در کمتر از ۱۰ دقیقه آن را به بهترین شکل ممکن ارائه دهی! داوری از شبکه ARTE فرانسه در بخش پیچینگ جشنواره حضور داشت که بسیار حرفهای بود و سوالات کلیدی و جالبی از فیلمسازان میپرسید و مسئله این بود جوابی که آنها می خواستند در پاسخ های ما وجود نداشت.
او ادامه داد: اصل هدف پیچ این است که فیلمسازان یاد بگیرند در این موقعیت و در مقابل بزرگترین و حرفهایترین تهیهکننده و اسپانسرهای دنیا چگونه قرار بگیرند و از طرحشان دفاع کنند. این تجربه به من کمک میکند، نوع مذاکره با تهیهکنندهها و اینکه چه چیزهایی برای آنها مهمتر است را بدانیم. اکنون مرکز گسترش هم برای حمایت از طرحها چنین شیوهای را پیاده کرده که اتفاق خوبی است.
وی با اشاره به اینکه "در صورت تایید شدن طرح، محدودیتهایی در شیوه پرداخت برای ما وجود دارد"، بیان کرد: داوران و سرمایهگذاران کاملا از شرایط تحریمی ایران آگاه بودند، اما با اینحال نگاه بالا به پایین به ما نداشتند بلکه دنبال یک سوژه جذاب بودند که بُعد جهانی داشته باشد. یکی دیگر از نکات مهمی که مطرح میکردند این بود که نیمی از هزینه را آنها تقبل خواهند کرد و بقیه هزینه را صاحب اثر باید پرداخت کند. بنابر این باید بودجه اثر کاملا مشخص باشد تا بتوان آن را به درستی پیش برد. حتی این پیشنهاد را مطرح کردند که میتوانید یک تهیهکننده و اسپانسر هم در ایران داشته باشید. بنابر این پیچینگ یک رقابت بسیار بزرگ است به طوری که حتی کسانی که سابقه کار بالایی هم دارند اگر اطلاعات و مهارت کافی را نداشته باشند، شاید از پس این پیچینگها بر نیایند.
مجید شیدا درباره نتیجه حضورش در پیچینگ سیزدهمین جشنواره حقیقت توضیح داد: نقش مرکز گسترش و من به عنوان یک کارگردان در جریان به موفقیت رسیدن این پیچینگ کاملا 50،50 است. به این معنی که در ابتدا من خواستم که این طرح فعلا برای خودم مسکوت بماند و بیشتر روی طرح آن کار کنم اما مرکز هم بعد از ارسال چند ایمیل و گرفتن پاسخی از آن سرمایهگذار مبنی بر اینکه شرایط را به بعد از کرونا منوط خواهد کرد، پیگیری دیگری انجام نداد.
این کارگردان افزود: مرکز باید یک تیم حرفهای بینالمللی داشته باشد که خودشان سالیانه طرحهایی که ارسال میشود را رصد کنند. آنها به دلیل اینکه با جشنوارهها در ارتباطند میتوانند ساخت این فیلمها را به سرانجام برسانند زیرا شاید کارگردانان این تبحر را نداشته باشند که بدانند باید به طور حرفهای چطور اینکار را انجام دهند. قاعدتا به ثمر نشستن این شرایط برای خود مرکز گسترش هم باتوجه به ارزی که دریافت میکند، درآمدزا خواهد بود. این در حالی است که جشنوارهها و اسپانسرهای خارجی ترجیح میدهند با شخص قرارداد نبندند، به همین دلیل اکثرا این قرارداها با مرکز گسترش بسته میشود.
به گزارش ایسنا در پیچینگ جشنواره سینما حقیقت که با حمایت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و به صورت رایگان برگزار میشود، صاحبان طرحها فرصت دارند تا در جلسات آنلاین پیچینگ شرکت کرده و جهت جذب سرمایه، طرحهای خود را به نمایندگان و سرمایهگذاران شرکتهای سرشناس تولید فیلم مستند، پخشکنندگان خارجی و شبکههای تلویزیونی از سراسر جهان ارائه کنند.
انتهای پیام
تله سینما
ایسنا