آخرین اخبار

نوشتار جواد مجابی برای فیلم منیژه حکمت

09:05:28 1400/09/10


در متن این نویسنده با تیتر« "بندربند" موسیقی جوان رویاروی مصیبت پیر» که در اختیار ایسنا قرار گرفته آمده است:                                                    

" بارانی آمده ست و به راه اوفتاده سیل / هرجا که مرز بوده و خط پاک شسته است /چندان که شهربند قرق ها شکسته است / من خواب دیده ام / ما خواب دی ..../ بس است ! " ( اخوان )

فیلم" بندربند " خانم منیژه حکمت را دیدم ، فیلم کم هزینه با هدف آزاده و مستقل ماندن و در عمل بی گزند شدن از آسیب های رایج ثروت و قدرت ، فیلمی واقعیت گراست ، تلخ اما شریف ، نشان دهنده واقعیت بحرانی استیصال چند تن از نسل جوان که در شهربند سیل گرفتارند موانع و گسل ها را مدام پشت سر می گذارند برای رسیدن به موقع به جایی دیگر و پناه جوئی در آسایش زندگی شاد طبیعی.

زیر پوست وقایع سرگذشت پر تلاطم ارتش بیکاران از قشرهای پهناور جامعه جریان دارد که با نومیدی نیرومندی علیه امیدهای واهی اعلام شده درگیرند. گاهی در واقعیت به زانو درمی آیند و زمانی با پناه بردن به تخیل هنری برمی خیزند اما می دانند و می دانیم برای همیشه فرو نمی افتند، چرا که راه ادامه دارد و هر سد و بند گذشتنی است. استیصال واژه نکبتی است اما وقتی قشر آگاه عاشق را از عبور طبیعی در مسیر زندگی اش بازداری و آنان را با محرومیت و ممنوعیت تا حد مرگ محاصره کنی، این فضای شوم می تواند موسیقی زندگی را به ابتذال و فراموشی تهدید کند و ساز طرب را بر آبهای فنا افکند.

فیلم "بندربند" نه لالایی تخدیری است نه پیام دهنده ای ستیزه گر . دلهره زیستی و اضطراب نسلی را به شیوه ای نیمه مستند روایت می کند که نه مقصد را آرمانشهر می پندارند ( تهران / نیویورک / بنگلادش ) و نه به شیوه ای نیهیلیستی خود را به پوچ انگاری و یاوه گی سپرده اند.

می خواهند شهروندی طبیعی باشند با حقوق انسانی برابر با این و آن و شاد کردن خود و دیگران که از آن در هر حال محروم شده اند. صحنه های طنزآمیز رهائی بخش در فیلم کم نیست مثل ساز زدن مردی در اوج مصیبت ویرانی با حضور بداهه وار موسیقی کاران در جمع آسیب دیدگان و آئین عزا را به پایکوبی شادی بخش مبدل کردن ، بارها به مدد خیال از گسل های مادی گذشتن. انواع خطرها را با غم و شادی اما بی پروا پیمودن فیلمساز جسورانه با مهم ترین مشکل انسانی اکنون و این جا – که جدا از جهان نیستیم – رودررو شده است. همه باید به این هشدار فرهنگی فیلم آگاه شویم که زودا ، سیل می تواند همه را با خود ببرد . دیریست که شهربند قرق ها شکسته و هر شهروند زندگی شریف و آزاد بی گزند و بی دربند می خواهد. بس است."

به گزارش ایسنا، فیلم "بند دربند" قرار است 10 آذر ماه به نمایش درآید.

انتهای پیام



تله سینما

ایسنا

عناوین تصادفی