آخرین اخبار

از فراخوان جشن بزرگ منتقدان سینمایی تا خبرهای از جشنواره پرواز

09:02:24 1400/09/08


چهاردهمین دوره جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران فراخوان داد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی جشن، فراخوان چهاردهمین دوره جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران به دبیری جعفر گودرزی منتشر شد که بر این اساس، این دوره از جشن با تحولاتی در ساختار و در مسیرِ تاثیرگذارتر شدن بر جریان سینمایی کشور برگزار می‌شود.

در این دوره قرار است فیلم‌های حاضر در سی و هشتمین و سی و نهمین دوره جشنواره ملی فیلم فجر که سال 98 و 99 برگزار شدند و همچنین آثار ایرانی حاضر در سی و هفتمین و سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر که در سال‌های  98 و 1400 برگزار شد، داوری شوند.

اعضای انجمن منتقدان داوری آثار چهاردهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران را برعهده دارند و پس از جمع‌بندی آرا، نتایج در مراسمی باشکوه اعلام خواهد شد.

داوری آثار در بخش‌های زیر انجام خواهد شد:
 
-بهترین فیلم

-بهترین کارگردان

-بهترین فیلمنامه‌نویس

-بهترین بازیگر مرد نقش اول

-بهترین بازیگر زن نقش اول

-بهترین بازیگر مرد نقش مکمل

-بهترین بازیگر زن نقش مکمل

-بهترین فیلمبرداری

-بهترین موسیقی متن

-بهترین صدای فیلم

-بهترین تدوین

-بهترین دستاورد فنی (چهره‌پردازی، صحنه، لباس، جلوه‌های ویژه میدانی، جلوه‌های بصری، انیمیشن، تیتراژ و...)

-جایزه خلاقیت و استعداد درخشان (ویژه فیلمسازان اول)

انتخاب‌ها از میان تمامی فیلم‌های سینمایی ایرانی بخش مسابقه (مسابقه اصلی، طبق فهرست ضمیمه فیلم‌های معرفی شده توسط انجمن) جشنواره‌های یادشده انجام می‌شود.

اعضای آکادمی چهاردهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران باید حداکثر پنج عنوان به ترتیب اولویت و در هر عنوان تنها یک انتخاب با قید نام فیلم و هنرمند را از لحظه اعلام فراخوان تا حداکثر 72 ساعت بعد به راه‌های ارتباطی چهاردهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران ارسال کنند.
اطلاعات تکمیلی فراخوان در فضای مجازی انجمن منتقدان و نویسندگان آثار سینمایی ایران آمده است.

ثبت‌نام دوره جدید سینماتک خانه هنرمندان ایران آغاز شد

 دوره جدید سینماتک خانه هنرمندان ایران از ۱۵ آذر ماه فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

به گزارش روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، علاقه‌مندان به عضویت در سینماتک خانه هنرمندان ایران می‌توانند تا ۱۴ آذر ۱۴۰۰ با مراجعه به سایت تیوال در بخش سینماتک خانه هنرمندان ایران و یا از طریق مراجعه حضوری به دفتر سینماتک در این مجموعه نسبت به ثبت نام دوره جدید آن اقدام کنند.

در این دوره که شامل ۱۲ جلسه است، فیلم‌های مرمت شده‌ای از داریوش مهرجویی، مسعود کیمیایی، ناصر تقوایی، امیر نادری، علی حاتمی، کیانوش عیاری، رخشان بنی‌اعتماد، سهراب شهیدثالث، رسول ملاقلی‌پور و مستندهای کمیاب به نمایش درخواهد آمد و فیلم‌ها با حضور عوامل و منتقدان و کارشناسان سینما نقد و بررسی می‌شوند.

نمایش منتخبی از فیلم‌های چهلمین جشنواره فیلم فجر نیز مطابق سال‌های گذشته به عنوان برنامه ویژه در دوره جدید سینماتک گنجانده شده است.

اعلام جزییاتی از جشنواره فیلم پرواز

دبیر پنجمین دوره جشنواره فیلم پرواز توضیحاتی را درباره برگزاری این فستیوال ارائه کرد.

محمدرضا شرف‌الدین دبیر پنجمین دوره جشنواره فیلم پرواز درباره زمان و محل برگزاری این فستیوال اظهار داشت: با پردیس سینمایی ایران مال توافقات لازم انجام شده و دوره پنجم جشنواره فیلم پرواز قرار است در این مجموعه برگزار شود. با اتمام مهلت ثبت نام آثار، حدود ۱۷۰۰ فیلم و فیلمنامه از سوی بیش از ۱۰۰ کشور در سرتاسر دنیا به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که نسبت به دوره‌های گذشته یک رکورد محسوب می‌شود. با توجه به این استقبال خوب و برای اینکه بتوانیم با یک داوری مناسب تمامی آثار شایسته را انتخاب و به نمایش درآوریم، زمان برگزاری جشنواره را به ۲۱ تا ۲۳ دی ماه موکول کردیم.

وی افزود: البته در ابتدا صحبت‌هایی مبنی بر برگزاری جشنواره به صورت مجازی مطرح شده بود، اما با توجه به روند صعودی واکسیناسیون در کشور و کاهش چشم‌گیر ابتلای مردم به کرونا تصمیم بر این شد که جشنواره با حضور مردم و فیلمسازان برگزار شود و تمامی آثار منتخب با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای علاقه‌مندان به نمایش درآید. خوشبختانه فیلم‌ها و فیلمنامه‌های ارسال شده از کیفیت خوب و استانداردی برخوردار هستند و فکر می‌کنم هیأت داوران برای انتخاب آثار برگزیده کار سختی پیش رو داشته باشند.

این سینماگر در ادامه با اشاره به زمان رونمایی از پوستر جشنواره خاطرنشان کرد: دوره‌های گذشته جشنواره پرواز در روز جهانی معلولان (۱۲ آذر ماه) برگزار می‌شد که در این دوره با توجه به استقبال بالای علاقه‌مندان زمان آن مقداری به تعویق افتاده است، با این حال برای روز جهانی معلولان نیز برنامه‌ای تدارک دیده‌ایم و قرار است طی مراسمی در این روز با حضور اهالی سینما و اصحاب رسانه از پوستر جشنواره و کتاب‌هایی که توسط اعضای هیأت علمی به نگارش درآمده، رونمایی شود.

شرف‌الدین در پایان درباره تقدیر از چهره‌های مطرح سینمایی در پنجمین دوره جشنواره فیلم پرواز گفت: قرار است در این دوره از جشنواره از دو چهره مطرح سینما که آثار ارزشمند و ماندگاری در زمینه افراد دارای معلولیت ساخته‌اند تقدیر به عمل آید. اطلاعات تکمیلی در این زمینه و همچنین اعلام نامزدهای نهایی بزودی رسانه‌ای خواهد شد.

پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم پرواز از ۲۱ تا ۲۳ دی ماه در پردیس سینمایی ایران مال برگزار می‌شود.

انتهای پیام 



تله سینما

ایسنا

عناوین تصادفی