آخرین اخبار

ثبت جهانی یزد محوری جذاب برای سینماگران

09:02:42 1400/06/22


«مجید جوادیان زاده» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا ضمن بیان این که سینما به عنوان هنر هفتم تلفیق و ترکیب هنرهای دیگری شکل می‌گیرد و جذابیت زیادی بین مردم دارد، گفت: سینما در طول تاریخ شکل گیری تاثیرات زیادی بر مسائل سیاسی و اقتصادی داشته اما نقش آن در اقتصاد دنیا نقشی بسیار قابل توجه است به طوری که میتوانیم هالیوود را به عنوان مصداقی در این خصوص عنوان کنیم.

وی با بیان این که در سال‌های اخیر سینما مانند هنرهای دیگر رقبایی مانند فضای مجازی دارد، گفت: با این وجود، هنوز تجربه فیلم دیدن در سینما منحصر بفرد و خاطره انگیزتر است و افراد تمایل زیادی دارند تا از این جاذبه فرهنگی استفاده کنند.

این مسئول با اشاره به این که در استان یزد اخیرا سینما در حوزه زیرساختی و تولیدات جهش خوبی کرده است، گفت: در حال حاضر، ۱۹ سالن در استان یزد ایجاد شده که ۹ سالن در یزد و مابقی در شهرستان‌ها قرار دارد از طرفی در راستای تحقق عدالت سینمایی، اکثر مردم استان به سینمای ثابت یا سیار دسترسی دارند.

وی افزود: بر این اساس، چهار هزار و ۱۱۲ صندلی سینما در استان وجود دارد که این رقم از میزان متوسط کشوری نیز بالاتر است.

جوادیان‌زاده با اشاره از جایگاه یزد به عنوان دومین استان کشور در حوزه تعداد سالن‌های سینما نسبت به جمعیت یاد کرد و گفت: این جایگاه براساس اعلام سازمان سینمای کشور در سال ۹۹ است که البته در سال‌های اخیر نیز چند سالن در راستای ترویج سینمایی شکل گرفته که در مراحل نهایی آنها هستیم.

وی افزود: در حال حاضر نیز سینمای شهرستان میبد و پردیس‌هایی در مجتمع‌های خرید مستقر می‌شوند و ظرفیت‌های خوبی برای یزد خواهند بود.

این مسئول در مورد تولیدات استان در سال ۹۹ در حوزه سینما تصریح کرد: در خصوص تولید فیلم در سال ۹۹ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی توانسته است در تولید ۳۱ فیلم داستانی، کوتاه، بلند و نماهنگ اهتمام کند که از این تعداد اثر، ۱۳ اثر در جشنواره‌های ملی و بین‌المللی موفق به کسب جایزه و مقام شدند.

وی افزود: چهار نفر از نوجوانان استان نیز توانستند چهار اثر خود را راهی المپیاد فیلمسازی نوجوانان کرده و صاحب مقام شوند.

جوادیان‌زاده با اشاره به این که تولید منابع فیلم نامه‌ای در قالب کتابی با عنوان مجموعه فیلم نامه‌های فیلم نامه نویسان یزدی برای استفاده کارگردانان و علاقمندان در دست اقدام است، گفت: ۱۳ اثر سینمایی در جشنواره های مختلف شرکت کردند که مضامین آن‌ها عمدتا مرتبط با یزد و فرهنگ مردم و زندگی اجتماعی یزدی‌هاست، خصوصا ثبت جهانی یزد که تبدیل به محور و موضوعی جذاب در عرصه سینمای نه تنها یزد بلکه کشور شد.

وی محتواهای کارشده در عرصه سینما را انعکاسی برای فرهنگ جامعه یزد دانست و گفت: ما جزو معدود استان‌هایی هستیم که تجربه ساخت فیلم بلند و کوتاه را داشتیم البته لازم به ذکر است که فیلم‌های سینمایی نیاز به تیم حرفه‌ای و سرمایه گذاران بزرگ دارند که در حال حاضر بخش خصوصی با مشکلاتی روبروست.

این مسئول با بیان این که در سال‌های اخیر شرایط کرونا براین صنعت اثرات سوء زیادی گذاشته تصریح کرد: برخی از تحرکاتی که می‌توانست در حوزه تولید فیلم اتفاق بیفتد، دچار مشکل شد و امیدوار به بهبود شرایط در پسا کرونا هستیم.

جوادیان زاده به برگزاری جشنواره‌های سینمایی و تعامل سینماپران یزد و پایتخت اشاره کرد و گفت: محیط، فرهنگ و موقعیت جغرافیایی یزد از جمله عواملی است که سینماگران راغب به آن هستند اما کرونا در حال حاضر منجر به کوتاهی در این حوزه شده است.

وی با اشاره به این که شرایط کرونایی و وضعیت صنعت سینما برای هنرمندان این عرصه وضعیت بدی ایجاد کرده است، گفت: در راستای کمک به صنعتگران تسهیلاتی در قالب «تحفه» و «کارا» در نظر گرفته شده که سینماگران میتوانند از آن استفاده کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد با بیان این که پوشش بیمه هنرمندان سینمایی در دوران اخیر مورد توجه بیشتر است، اظهار کرد: اگر هنرمند سینمایی بیمه نشده داشته باشیم میتواند از پوشش بیمه‌ای استفاده کند البته در حال حاضر، بیش از دو برابر بیمه شدگان حوزه‌های سینمایی و هنرمندان را داشتیم به طوری که تاکنون حدود ۱۲۰۰ هنرمند از خدمات صندوق اعتباری هنر استفاده میکنند.

انتهای پیام



تله سینما

ایسنا

عناوین تصادفی