پیامدهای فساد و شفافیت در حوزه فرهنگ و هنر
09:00:22 1400/05/26
به گزارش ایسنا به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در راستای اجرای طرح تجربهنگاری با هدف ثبت و انتقال تجربیات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیران و معاونان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هشتمین و نهمین بخش از گفتوگوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دوازدهم با عنوان روزگار فرهنگ، هنر و رسانه منتشر شد،. در این بخش از این گفتوگو وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عمومیسازی دسترسی فرهنگی و شفافیت در عرصه فرهنگ، هنر و رسانه به عنوان کلانبرنامههای خود پرداخته است.
صالحی درباره اقدامات و سیاستهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره عمومیسازی دسترسی فرهنگی میگوید: این کلان برنامه دو برنامه را دنبال میکرد که شامل افزایش دسترسی همگانی به فضاها، خدمات و محصولات فرهنگی با نگرش عدالت فرهنگی و همچنین تقویت و حمایت از اصلاح نظام توزیع و فروش محصولات فرهنگی و هنری میشد.
او اظهار میکند: برای تحقق این کلان برنامه چند مسیر را طی کردیم. مسیر اول سفرهای استانی و امضای تفاهمنامه با استانداریها بود که بر این اساس بتوانیم در ترکیب امکانات وزارتخانه به هر استان به ارتقای زیرساختها و ارتقای فعالیتها دست یابیم که در این مسیر چند هزاران میلیارد تومان به استانها معطوف شد.
صالحی ادامه میدهد: راه و مسیر دوم در حوزه بودجه بود. به این معنا که معاونتها و سازمانها بخشی از بودجه خود را در قالب تفاهمنامه با استانها به سمت هزینه در استانها معطوف کنند و از ۲۰ درصد از بودجه آغاز شد و شاهد رشد بیشتر هم در این زمینه بودیم. سومین مسیر در حوزه دسترسی و توسعه نظام زیرساختها در مناطق کشور و چهارمین مسیر توسعه رویدادها در مناطق مختلف کشور بود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از این گفتوگو تاکید میکند: در چهار سال گذشته تلاش کردیم هم رویدادهای ملی خود را در استانها متعدد کنیم و هم استانها و شهرستانها را به پایگاه برگزاری جشنوارهها و رویدادهای ملی تبدیل کنیم. همچنین بر اساس شعار ایران فقط تهران نیست تلاش شد مردم ایران در این جغرافیا سهمی مشابه از برخورداریهای فرهنگی کشور داشته باشند.
او اظهار میکند: در کنار این مسیرها به این فکر کردیم که در برنامه دسترسی چگونه میتوانیم نظام توزیع فرهنگی و هنری خود را اصلاح کنیم. در این حوزه هم مسیرهایی طی شد که رو به رشد است و یکی از این مسیرها این بود که اصلاح نظام توزیع از طریق فضای مجازی صورت بگیرد زیرا فضای مجازی به شدت به کمک این نظام میآید. در این حوزه اقدامات موفقی در برگزاری مجازی نمایشگاههای کتاب تهران و قرآن کریم داشتیم. به عنوان مثال در ۱۰ روز برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران ۶۴ میلیارد تومان کتاب فروخته شد. یک میلیون و ۳۷۰ هزار نسخه فروش داشت. حدود ۸۰۰ هزار بسته ارسالی از طرق پست و برخی ناشران داشتیم و این روند نشان داد که در این مسیر عدالت جغرافیایی، عدالت جنسیتی، فرصت های حضور، امکان ترکیب دادهها و ... ایجاد شد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلام در بخش دیگری به برگزاری مجازی نمایشگاه قرآن کریم اشاره میکند و تاکید دارد: در این نمایشگاه این تجربه را کسب کردیم که میتوانیم از طریق فضای مجازی بینالمللی شدن رویدادها را راحتتر شکل بدهیم. بنابراین فرصت برای اصلاح نظام توزیع داخلی و فراملی قابل اعتنا است و باید ادامه یابد. سامانه پلتزا بخشی از نظام توزیع در ساماندهی ایدهها و محصولات فعالان فرهنگی است و سامانه سمفا در سازمان سینمایی هم در حوزه اکران نظام سینمایی بود که در این راستا راهاندازی شد. به عنوان مثال در سامانه سمفا توانستیم بخشی از اختلافات صنفی را حل کنیم.
او در بخش دیگری تصریح میکند: بر بستر فضای مجازی امیدواری زیادی برای اصلاح نظام توزیع فرهنگی و هنری یک کشور داریم.
صالحی درباره روند شفافیت در این وزارتخانه میگوید: در این حوزه اقدامات مختلفی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفت. محورهایی مشخص و به عنوان محورهای ضروری شفافیت به معاونتها و مراکز مختلف ابلاغ شد. از جمله این اقدامات میتوان به انتشار اطلاعات مدیران، انتشار مقررات، مصوبهها، آییننامهها و قراردادها، انتشار حمایتها و خریدهای حمایتی، انتشار هزینه کرد جشنوارهها و رویدادهای فرهنگی و هنری، انتشار اسامی داوران و ... اشاره کرد.
او ادامه میدهد: اقدام دوم در حوزه شفافیت موضوع دولت الکترونیک است. دولت الکترونیک این مزیت را دارد که به طور ناحق به کسی امتیازات داده نشود.
در بخش دیگری از این گفتوگو وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به شبکه شهرهای خلاق و زمینههای عمومیسازی دسترسی فرهنگی و همچنین تقویت ظرفیتهای مردمی در این حوزه اشاره میکند.
صالحی در نهمین بخش از این گفتوگو به شفافیت در عرصه فرهنگ، هنر و رسانه اشاره دارد.
وی در این بخش میگوید: یکی از کلان برنامهها در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مربوط به شفافسازی بود که در این کلان برنامه دو موضوع دنبال میشد. اول اینکه نگاه به هدفگذاری آن مورد نظر بود. شفافیت پیشگیری از فساد است. البته حوزه فرهنگ و هنر حوزه پرگردش مالی نیست ولی پرمنزلت است و اگر فساد در آن باشد موجب بیاعتباری و نقص در کارکردهای این حوزه میشود. فایده دوم شفافسازی ارتقای سطح اعتماد متقابل است که بین حکمرانی، شهروندان و ذینفعان پدید میآید. بنابراین سرمایه اجتماعی حکمرانی، اعتماد متقابل است.
او در بخش دیگری میگوید: کاهش هزینهها مزیت و فایده سوم شفافسازی است. بنابراین شفافیت یک گنج قابل توجه برای ساختار حکمرانی به شمار میآید.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات میگوید: آیین نامه این قانون در دولت یازدهم ابلاغ شد و در دولت دوازدهم اجرایی شد. دبیرخانه آن در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مستقر شد و راه اندازی سامانه آن اولین اقدام آن به شمار میآید. در حال حاضر ۱۶۰۰ دستگاه در این سامانه حضور دارد.
او در ادامه تاکید دارد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جلسات بسیاری در این زمینه برگزار کرده و سهم قابل توجهی در استقرار این قانون داشته است. اصلاحاتی هم در جلسات مختلف در این قانون صورت گرفته است که از آن جمله میتوان به موضوعات حریم خصوصی، اطلاعات محرمانه و ... اشاره کرد.
هشتمین و نهمین گفتوگوی سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای اجرای طرح تجربهنگاری در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از لینکهای زیر قابل دسترسی است:
تجارب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دوازدهم در گفتوگو با سیدعباس صالحی- قسمت هشتم
تجارب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دوازدهم در گفتوگو با سیدعباس صالحی- قسمت نهم
انتهای پیام
تله سینما
ایسنا