توصیه وزیر فرهنگ به مدیران بعدی صندوق اعتباری هنر
09:00:04 1400/05/22
به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی صندوق اعتباری هنر، سیدعباس صالحی در مجمع عمومی سالانه صندوق اعتباری هنر (سال ۱۳۹۹) با بیان اینکه این صندوق در چهار سال گذشته نقطه تماس وزارتخانه با اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه بوده، گفت: از طریق مدیریت با انضباط مالی توسعهگرا و تعاملگرا شاهد رشد قابل توجهی در حوزههای خدمات، مدیریت، تعامل و ارتباط با اعضا و ارتقای جایگاه آن هستیم.
او با تقدیر از زحمات و خدمات مدیرعامل و کارکنان صندوق اعتباری هنر بیان کرد: توصیههایی وجود دارد که میتوان به عنوان تجربه به مدیران آینده این صندوق منتقل کرد. به عنوان مثال وقتی هنرکارت در حال شکلگیری بود تاکید داشتیم که به شکل و قالب یک کار نمایشی نباشد. بنابراین هنرکارت را باید در فضای توسعه خدمات تقویت کرد زیرا توسعه خدمات آن امری مهم است به گونهای که هنرمند حس کند از سوی جامعه حکمران مورد توجه است. همچنین توجه به تعامل با صنوف از اهمیت زیادی برخوردار است و این امر یک تجربه ماندگار است که مدیران آینده میتوانند از آن بهره ببرند و توجه به ایدههای توسعهای سرمایهگذارانه که قابلت اجرایی هم دارد مورد توجه مدیران آینده قرار بگیرد.
صالحی با اشاره به اینکه «با توجه به شرایط حاکم در چهار سال گذشته از جمله بلایای آسمانی، زلزله، کرونا، تحریم و ... صندوق توانست نقطه تماس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه باشد و در این مدت در چهار محور روند رو به تکامل و قابل قبول و قابل توجهی را طی کرده است» ادامه داد: اولین محور حوزه خدمات است. یکی از حلقههای قابل توجه صندوق در این بخش خدمات آن است. در همه حوزهها چه به صورت تاسیسی و چه به صورت تکمیلی روند رو به جلو و قابل توجهی داشت و از آن جمله میتوان به حوزههای بیمه، خدمات بلاعوض، تسهیلات بلاعوض، کارآفرینی و اقتصاد فرهنگ و هنر اشاره کرد که خروجی این اقدامات هم در قالب هنرکارت نمایان شد. خدمات صندوق اعتباری هنر در قالب هنرکارت در قالب و ساختار روشنی دنبال می شود. در این دوره توسعه کمی و کیفی شکل گرفت و پایهای شد برای خدمات بعدی.
وزیر فرهنگ و ارشاداسلامی گفت: سازمان و مدیریت کار، محور دوم مسیر صندوق اعتباری هنر در این بازه زمانی است. در این بخش در جنبههای مختلف قوام خود را پیدا کرده و از آن جمله میتوان به انضباط مالی و جمع کردن بدهیها و افزودن به اعتبار صندوق اشاره کرد.
او تعامل و ارتباط را محور بعدی برشمرد و بیان کرد: مجموعههایی مانند صندوق اعتباری هنر هر چند دو محور اول را رعایت کنند ولی محور سوم را که تعامل و ارتباط است رعایت نکنند ضعیف می شوند و به مرور به گِل مینشینند. تعامل و ارتباط در صندوق اعتباری هنر به شیوههای مختلف از جمله ارتباط چهره به چهره با هنرمندان، سفرهای حمایتی و با سعه صدر و سنگ صبور بودن مدیران این مجموعه شکل گرفت.
صالحی چهارمین محور را ارتقای منزلت صندوق برشمرد و افزود: یکی از شعارهایی که بر آن تاکید داشتیم این بود که هر مجموعهای باید مرجعیت خود را ارتقا بدهد. این مرجعیت در صندوق اعتباری هنر ارتقا یافته و در نزد هنرمندان شناخته شده و محترم است. همچنین نزد دستگاههای اجرایی و مجموعه نظام حکمرانی هم مرجعیت پیدا کرده است. این چهار محور از طریق کاردانی مجموعه مدیریتی این صندوق و همچنین کارکنان آن به دست آمده و در کنار آن حضور خانههای صنفی هم به کمک آن آمد.
گزارش مدیر عامل صندوق و تاکید بر خارج شدن از حالت اداری
در بخش دیگری از این نشست سیدحسین سیدزاده مدیرعامل صندوق اعتباری هنر ضمن ارائه گزارشی از مجموعه فعالیتها و اقدامات دوره چهار ساله این صندوق، گفت: صندوق اعتباری هنر در این بازه زمانی وظایف جدیدی را برای خود تعریف کرد و بازسازی ماموریتی پیدا کرد و از حالت اداری خارج شد و بازخوردهایی که از جامعه هنری دریافت می کند نشان این مدعا است.
او با تاکید بر اینکه کارها و اقدامات کوچک هم دیده میشود، ادامه داد: صندوق اعتباری هنر با هدف حمایت از اصحاب فرهنگ و هنر تأسیس شد. رویکرد حمایتی صندوق در پنج بخش بیمه تأمین اجتماعی، بیمه درمان تکمیلی، طرح تکریم، کمک مستمری و تسهیلات (قرض الحسنه، بلا عوض و کارآفرینی) متمرکز شده است. خوشبختانه با توسعه کمی و کیفی خدمات، شاهد رشد چشمگیر در تمام این حوزه ها هستیم. بهطوریکه طی دوره چهارساله تعداد اعضای صندوق از ۴۴ هزار و ۵۰۰ نفر به بیش از ۸۲ هزار نفر رسید.
سیدزاده با اشاره به اهمیت ارائه خدمات بیمهای به جامعه فرهنگ و هنر گفت: گسترش خدمات بیمهای یکی از مهمترین اهداف صندوق اعتباری هنر طی این مدت بود. خوشبختانه در این حوزه دستاوردهای خوبی بهدست آوردیم. تعداد اعضای معرفیشده به سازمان تأمین اجتماعی در انتهای سال ۹۵، ۱۸ هزار نفر بود که این تعداد با رشد ۱۳۶درصدی به ۴۲ هزار و ۷۰۰ هزار نفر در انتهای سال ۹۹ رسید. همچنین تعداد اعضای تحت پوشش بیمه درمان تکمیلی از ۱۳ هزار و ۶۱۱ نفر در سال ۹۵ به بیش از ۳۰ هزار نفر در سال ۹۹ رسیده است.
مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در ادامه افزود: در حوزه تسهیلات قرض الحسنه ضروری طی دوره چهارساله با رشد ۴۷۰ درصدی و در بخش تسهیلات بلاعوض با رشد بیش از ۱۰۰۰ درصد روبهرو هستیم. در سال ۹۹ تعداد ۱۰۸۴ نفر از هنرمندان از تسهیلات بلا عوض بهره مند شدند که این تعداد در سال ۹۵، ۱۱۰ نفر بود.
او پروژه هنرکارت را یکی از مهمترین دستاوردهای صندوق برشمرد و اظهار کرد: هنرکارت یک کار هویتی برای اعضای صندوق اعتباری هنر است. طی سفرهای حمایتی یکی از موضوعاتی که در دیدار با هنرمندان مطرح میشد مطالبه کارت شناسایی معتبر بود که نشان از فعالیت حرفهای افراد دارد. در این مدت هنرکارت به ثمر نشست که به لحاظ جامعه آماری تحت پوشش و قابلیتهای آن (کارت شناسایی و بانکی) دستاورد بزرگی است.
سیدزاده با اشاره به شبکه همرسانان صندوق گفت: ما به ۲۲ استان سفر کردیم، سعی کردیم این سفرها جنبه اداری نداشته باشد و در فضای صمیمانه مطالبات اصحاب فرهنگ و هنر استانها را پیگیری کنیم. طی این سفرها تقریبا ۳۰۰ همرسان در قالب شبکه همرسانان در استانها شکل گرفت که مشکلات و مسائل هنرمندان هر استان از طریق اطلاعرسانی همرسانها پیگیری میشود. همرسانان در سفرهای حمایتی کمک بسیاری در شناسایی و خدمترسانی به هنرمندان مستعد و کمتر شناختهشده در استانها داشتند.
سیدزاده ادامه داد: وظایف کلانی هم در صندوق داشتیم که آن را دنبال کردیم؛ از آن جمله میتوان به عمومیسازی دسترسی فرهنگی، رونق اقتصاد فرهنگ و هنر و ... اشاره کرد که تجربههای خوبی در این بخش به دست آوردیم.
وی تاکید کرد: در حال حاضر صندوق اعتباری هنر هیچ بدهی به هیچ مجموعه و نهاد مالی ندارد و همه را تسویه کرده است و پاسداری از اعتمادی که در جامعه هنری برای صندوق به وجود آمده بسیار مهم و ارزشمند است.
در بخشی از این نشست حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی و سمعی و بصری گفت: در دوره حضور آقای سیدزاده در صندوق اعتباری هنر پیشرفت را به خوبی احساس کردیم و من به عنوان عضوی از اعضای هیات امنای آن بر خود می بالیدم.
او با اشاره به حضور صنوف در این صندوق ادامه داد: در ابتدا برای این حضور مقاومت هایی در همه حوزهها وجود دارد ولی تجربه حضور صنوف در صندوق اعتباری هنر موفق بود و باید از آن پاسداری کنیم زیرا این حضور به همافزایی و درک متقابل منجر شد.
انتظامی افزود: صندوق اعتباری هنر در دو وجه کار جدیدی را آغاز کرد و آن دو شامل انضباط مالی و کرامت انسانی بود که به آن نگاه جدی داشت و این امر در سایه دولت الکترونیک به وجود آمد زیرا هر چقدر دولت الکترونیک را مستقر کنیم انضباط مالی هم حاکم می شود.
وی ادامه داد: توجه به شهرستانها اقدام دیگر صندوق اعتباری هنر در این مدت بود و تمرکز بر ارائه خدمات در قالب هنر کارت به هنرمندان از سوی تمامی بخشهای وزارتخانه یکی از این اقدامات است که مورد تاکید آقای دکتر صالحی هم هست و این کار قدرت صندوق هنر را به عنوان یک نهاد مرجع اجتماعی و فرهنگی افزایش می دهد و امیدواریم این اقدام تداوم یابد.
همچنین محسن جوادی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: از حسن خلق و درک درست آقای سیدزاده از شرایط موجود تشکر می کنم و ایشان در مدت حضور خود کارهای مفیدی در حوزههای مختلف از جمله کتاب کردند.
وی ادامه داد: لازم است بخش های تخصصیتری در حوزه صندوق اعتباری هنر ایجاد شود و این صندوق می تواند در زمینه ارتقای امور رفاهی خود از ظرفیتهای معاونتهای دیگر که امکان استفاده از این ظرفیت ها را ندارند نیز بهره ببرد.
در بخش دیگری از این نشست منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما گفت: یاد بگیریم که حقگزار باشیم. در مدت چهار سال گذشته ارتباط صندوق اعتباری هنر به جامعه فرهنگی و هنری کشور از یک قاعده متفاوت برخوردار شد و این امر موجب شد که همه برای همگرایی تلاش کنند و این موضوع دستاورد مهمی است که باید به آن توجه داشت.
وی از خدمات سیدحسین سیدزاده تشکر کرد و ادامه داد: همراهیهای دکتر سیدعباس صالحی هم در این مدت بسیار راهگشا بود و ما ایشان را در زمره اصحاب فرهنگ کشور می دانیم و خدا قوت می گویم.
در ادامه حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی گفت: در هیچ دوره ای تجربه خدمترسانی به اصحاب فرهنگ و هنر را نداشتهایم و این دوره یک دوره شکوفایی و نورانی بود و آشنایی مجموعه فرهنگ و هنر کشور با صندوق اعتباری هنر و خدمات قابل ارائه آن یکی از این اتفاقات بود.
او افزود: در صندوق اعتباری هنر حس میکردیم در یک اتاق شیشهای فعالیت میکنیم و همه اقدامات شفاف و روشن بود و در حال حاضر فضای آرامی بر عرصه فرهنگ و هنر کشور حاکم است و اعتماد در این حوزه به دست آمده است.
در ادامه این نشست شهرام گیلآبادی مدیرعامل خانه تئاتر گفت: مدیران و معاونان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مدت یک مدل را به ثبت رساندند و ادامه حرکت صندوق اعتباری هنر با این مدل به پایایی و پویایی آن کمک میکند و لازم است این مدل در اسناد بازشناسی شود و در صورتجلسات هم ذکر شود.
وی افزود: همه میدانیم که شرایط حاکم چقدر سخت بود ولی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با نگاه مردمگرا بودن و نخبگی توانستند این مسیر را پیش ببرند و بهرهگیری از انرژیهای خارج دولت و دریافت وامهای خارج از منابع صندوق اعتباری هنر یکی از این موارد است.
گیلآبادی ادامه داد: تاریخ از جناب آقای سیدحسین سیدزاده هم به نیکی یاد خواهد کرد و از زحمات ایشان سپاسگزارم.
در ابتدای این نشست حسابرس صندوق اعتباری هنر گزارشی از عملکرد مالی و مالیاتی این صندوق در سال ۱۳۹۹ ارائه کرد.
انتهای پیام
تله سینما
ایسنا