آخرین اخبار

فیلمی برای دهه شصتی‌هایی که دیده و فهمیده نشدند

18:00:44 1396/11/15


به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حامد عنقا سردبیر و مجری «سینما دو» در سومین شب از ویژه برنامه فیلم فجر، پس از اینکه از حال و هوای روز سوم جشنواره گفت، به سراغ نیما اقلیما کارگردان جوانی رفت که امسال فیلم «امیر» را در بخش سودای سیمرغ سی و ششمین جشنواره فیلم فجر دارد. همچنین مصطفی قدیری بازیگر این فیلم نیز در کنار اقلیما از سختی های بازی در این فیلم و تمرین های 9 ماهه برای بازی متفاوت در امیر خبر داد. عنقا در آغاز این گفت وگو از ماجرای ساخت «امیر» آن هم با تهیه کنندگی سید ضیاء هاشمی که پس از هفت سال به سینما برگشته است، پرسید و اقلیما در پاسخ گفت: فیلمنامه امیر چهار سال پیش نوشته شده بود و در این مدت تلاش کردم سرمایه جمع کنم تا فیلم ساخته شود. او افزود: بعدها وقتی در پشت صحنه فیلم یکی از دوستانم حضور داشتم، با میلاد کی مرام به صورت اتفاقی دیدار کردم؛ با هم فیلمنامه را خواندیم و درباره فیلمنامه با هم بحث و حتی چالش داشتیم. این کارگردان از ساخت دمویی کوتاه از فیلم امیر برای معرفی آن گفت و اظهار کرد: این دموی کوتاه به باور میلاد کی مرام برای حضور در فیلم کمک کرد. خالی بودن قاب‌های تصویر ویژگی بود که سال‌ها درگیرش بودم عنقا در ادامه از قاب های عجیب در فیلم و اینکه چرا حجم زیادی از قاب ها خالی است پرسید و  اقلیما نیز پاسخ داد: این یک ویژگی بود که سال ها درگیر آن بودم و در فیلم های دیگر در سینمای جهان مانند «آیدا» و «سخنرانی پادشاه» اتفاق افتاده است و نقطه اوج آن در سریال «آقای روبات» است. او با بیان اینکه در نمونه های خارجی برای قاب بندی از دیستورشن ها و به صورت نامنظم استفاده کردند، تصریح کرد: فضای فیلم «امیر» در قاب بندی نیز با نمونه های مشابه متفاوت است؛ فضای این فیلم هم از نظر گیت، هم از نظر انتخاب لنز و هم از نظر کمپوزیسیون (ترکیب بندی) متفاوت است. کارگردان فیلم «امیر» ادامه داد: کمپوزیسیون در این فیلم جابجا است. امروز تجربه بصری مخاطب از فضای مجازی می آید و در این فضا کاراکتر، محیط و زمان اهمیت پیدا می کند که مثال مهم آن عکس سلفی است. در فیلم نیز بر همین اساس روی فرد، مکان و لحظه در فرم بصری کار کردیم و آن را مورد توجه قرار دادیم که البته قصه فیلم نیز با این نوع قاب بندی هماهنگ است و در واقع انتخاب این نوع تصویر بر اساس یک ژست زیبایی شناسی صرف نبود. اقلیما درباره قصه فیلم نیز بیان کرد: «امیر» قصه دهه شصتی ها است؛ قصه آدم هایی که فهمیده یا دیده نمی شوند. کارگردان فیلم «امیر» درباره تهیه و سرمایه گذاری این فیلم نیز توضیح داد: در پروسه ساخت این فیلم با دکتر آرش حسینی آشنا شدیم که هم فعال اقتصادی و هم دکترای علوم اجتماعی بودند. آرش حسینی به همراهی برادرش، سروش حسینی سرمایه فیلم را تامین کردند. هاشمی تهیه کننده فیلم نیز پدرانه پای کار ایستادند و تا الان هیچ پولی بابت فیلم دریافت نکردند. در ادامه مصطفی قدیری که با بازی در فیلم «امیر»، نخستین تجربه بازیگری خود را در جشنواره فجر به دست آورده، گفت: از سال 81 کار در تئاتر را آغاز کردم و نخستین حضورم در جلوی دوربین در شهرستان رشت بود. در سال های 84 و 85 نیز دستیار کارگردان بودم و در چندین اپیزود از مجموعه «شاید برای شما هم اتفاق بیافتد»، بازی کردم. از طریق میلاد کی مرام با اقلیما آشنا شدم او که دارای مدرک کارشناسی بازیگری از دانشگاه هنر و معماری است، درباره دیگر فعالیت های خود در حوزه بازیگری اظهار کرد: پس از بازی در مجموعه «شاید برای شما هم اتفاق بیافتد»، در سریال «رهایی» به کارگردانی مسعود تکاور حضور داشتم. پس از این بود که از طریق میلاد کی مرام با نیما اقلیما آشنا شدم. این بازیگر سینما و تلویزیون درباره بازی در فیلم امیر گفت: با همراهی کی مرام چندین مرتبه فیلمنامه را خواندیم و پس از تست هایی که دادم به عنوان بازیگر این فیلم انتخاب شدم؛ در حقیقت خیلی سخت گیرانه در انتخاب بازیگر برخورد کردند. نصیری درباره تمرین های زیادی که برای بازی در فیلم امیر انجام داده، گفت: معتقدم تمرین اصلا چیز بدی نیست و برای بازی در «امیر»، ساعت های زیادی با میلاد کی مرام فیلم تماشا کردیم و درباره بازی های فیلم گپ زدیم. 58243


تله سینما

خبرآنلاین

عناوین تصادفی