آخرین اخبار

«از تجربه کردن در سینما نترسید»

07:42:32 1393/12/20


کارگردان «پریدن از ارتفاع کم» گفت:وجود گروه هنر و تجربه انگیزه‌ای برای فیلمسازانی است که می‌خواهند نوع دیگری به سینما نگاه کنند.

به گزارش ایسنا، «پریدن از ارتفاع کم»، اولین فیلم بلند سینمایی حامد رجبی است که رامبد جوان و نگار جواهریان، نقش‌های اول آن را به عهده دارند. این فیلم به تهیه‌کنندگی مجید برزگر و سعید آرمند است و داستان زن جوانی را روایت می‌کندک ه چهارماهه باردار است ولی جنین در داخل شکمش می‌میرد و او تصمیم می‌گیرد که در این‌باره به کسی چیزی نگوید، این فیلم محصول مشترک کشور ایران و فرانسه است.

در ادامه حامد رجبی کارگردان فیلم در آستانه اکران ویژه فیلمش در ایوان شمس – سه شنبه 19 اسفند- و نیز شرایط ساخت فیلم بعدی‌اش با ایسنا گفتگویی داشته است که در ادامه می‌آید:

فیلم "پریدن از ارتفاع کم" را چه طور ساختید؟

این فیلم را براساس معیارها و سلیقه خودمان ساختیم. اینکه فیلم چقدر موفق خواهد بود بستگی به مخاطبان سینما دارد، درباره بازیگران هم باید بگویم که از همان ابتدا به نگار جواهریان فکر می‌کردم و اتفاقا بازی او در نقش های مختلف را در سینما دوست داشته‌ام. رامبد جوان هم گزینه بعدی بود که این نقش را به او واگذار کردیم. جوان هم خیلی خوب همراه و وارد گروه ما شد.

فیلم موفقیت‌هایی را در خارج از کشور بدست آورده است چرا پیش از اکران در ایران به جشنواره‌های خارجی راه پیدا کرد؟

اینکه این فیلم در جشنواره فیلم برلین به نمایش درآمد، واقعا دست ما نبود. بیشتر تقصیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شورای پروانه نمایش بود که این فیلم را زودتر از این‌ها اکران نکردند. حتی امکان نمایش این فیلم در جشنواره فیلم فجر هم فراهم نشد. از طرفی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ما خبر دادند که این فیلم، فیلم بی‌کیفیتی است.با این حال فیلم "پریدن از ارتفاع کم" در جشنواره های خارجی پذیرفته شد.

فیلم "پریدن از ارتفاع کم"اولین فیلم بلند سینمایی شما بود که با بازیگران مشهور ساخته شد. چرا اکران این فیلم را به "هنر و تجربه" واگذار کردید؟

به هر حال تصمیم گیرنده‌های اصلی برای یک فیلم ، تهیه کننده است. که تهیه کننده این فیلم را مجید برزگر و آقای آرمند بودند. البته پیش از واگذاری اکران این فیلم به گروه هنر و تجربه با من هم مشورت شد و دوست داشتیم که این تجربه خوب برای مخاطبان سینما باشد و این مزیتی برای تماشاگری است که داخل سالن سینما با فیلمی متفاوت روبرو می‌شود.

خودتان چقدر با گروه هنر و تجربه آشنا هستید، چند ماهی از فعالیت این گروه می گذرد، به نظر شما اکران فیلم ها در این گروه چقدر موفق بوده است؟

من پیش از این با گروه هنر و تجربه آشنا بودم . به نظر من گروه هنر و تجربه پیشنهاد خوبی برای فیلم‌هایی است که به دنبال فروش گیشه فیلم نیستند. این فیلمها در این گروه فرصت اکران پیدا می‌کنند. علاوه بر این در کنار اکران دیگر فیلم‌ها، مخاطبان خاص هم می‌توانند فیلم‌های مورد علاقه خود را ببینند. به هر حال فرصتی برای همه ما است که فیلم‌های خوب دیگری را هم تجربه و مشاهده کنیم.

اکران فیلم‌ها در گروه "هنر و تجربه" می‌تواند به نفع کارگردان سینما هم باشد؟

وجود گروه هنر و تجربه انگیزه‌ای برای فیلمسازانی است که می‌خواهند نوع دیگری به سینما نگاه کنند. فیلمسازانی که با فیلم ساختن نوع دیگری از سینما را حس کنند، فیلمسازانی که فکر می‌کردند تا پیش از گروه هنر و تجربه، اگر فیلم بسازند، فیلم‌شان اکران نخواهد شد، اما الان فضایی وجود دارد که فیلم اکران می‌شود. از سوی فیلمسازان مهمترین مسئله این است که از تجربه کردن در سینما نترسند. اتفاقا با حضور گروه هنر و تجربه،این پشت گرمی را دارند که با خیال راحت به فیلمسازی خود ادامه دهند و نگران اکران نباشند. این گروه هم تا زمانی که فیلم خوب داشته باشد و مخاطبانی که از فیلم‌های این گروه حمایت کنند، مطمئنا می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند. مسئله اصلی دیگر این است که اگر یک جایی این گروه کم بیاورد و شروع به اکران فیلم های عادی تری بکند،آن موقع احتمالا مخاطب خود را از دست خواهد داد.البته فیلم‌هایی هم که به نوعی با مشکل ممیزی روبرو هستند و در این گروه اکران می شوند،ممکن است مهمترین خطر برای عدم این روند اکران فیلم ها در گروه هنر و تجربه باشد.

اگر به شما پیشنهاد می‌شد که فیلم را به صورت عادی اکران کنید و یا به گروه هنر و تجربه واگذار کنید، کدام را انتخاب می کردید؟

این سئوال سختی است. نکته مهم برای من این است که خوشحالم بعضی فیلم‌ها اگر اکران عادی اشان نکته منفی باشد، حضورشان در هنر و تجربه مثبت است. وقتی شما کاری را خلاف جریان معمول انجام می‌دهید، خیلی‌ها انتظار ندارند و می‌خواهند فیلم عادی ببینند اما هنرو تجربه این امکان را می دهد که هر نوع که دوست داریم فیلم بسازیم و این اتفاق خوبی است.

چند روز دیگر بیشتر به اکران فیلمتان نمانده ، به ساخت فیلم بعدی فکر می‌کنید؟

روزهای پایانی اسفند فیلم اکران خواهد شد. که بعد از آن هم به فکر فیلم بعدی‌ام خواهم افتاد. البته باید پرونده فیلم قبلی‌ام با اکران به پایان برسد تا کار تازه‌ام را شروع کنم. به نظر من یک فیلم زمانی به پایان می‌رسد که اکران شود. اگر چه چرخه اکران در سینما معیوب است و همین سبب می‌شود که به بعضی از فیلم‌ها فرصت اکران داده نمی‌شود و کارگردان فیلم بعدی را شروع می‌کند، خوشحالم که این فیلم اکران می‌شود و بعد از پایان اکران این فیلم، فیلم بعدی‌ام را آغاز خواهم کرد.



تله سینما

ایسنا

عناوین تصادفی