ناعدالتی در اکران سالهاست وجود دارد
07:14:43 1393/12/16
علیاکبر ثقفی میگوید: ناعدالتی در عرصه اکران سالهاست که وجود دارد.
تهیهکننده فیلم سینمایی «همه چیز برای فروش» که هماکنون در اکران سینماهاست، در گفتوگو با خبرنگار سینمایی ایسنا درباره نمایش این فیلم سینمایی در روزهای پایانی سال اظهار کرد: متاسفانه بدترین اکران سهم «همه چیز برای فروش» شد. شورای صنفی نمایش و کسانی که برای اکران تصمیم میگیرند، چیدمان فیلمهای شش ماه اول سال در اکران خصوصا نوروز را آنقدر بادقت انتخاب میکنند که حس میکنی در باقی ماههای سال هم میتوان چنین انتخاب خوبی را دید، اما در نیمه دوم سال همه چیز تغییر میکند.
او ادامه داد: پرسش اصلی این است که چرا در نیمه اول سال تعداد بیشتری فیلم اکران نمیشود که باعث شود تا اکرانهای نیمه دوم سال اینقدر زیاد نشود؛ آنقدر که گاهی برای فیلمی یک سانس در نظر گرفته شود آن هم ماههای پایانی سال که عمدتا با ریزش شدید مخاطب به دلایل گوناگون مواجه هستیم. این نحوه اکران به معنی واقعی ناعدالتی است. اگر «همه چیز برای فروش»که دو سال از زمان ساخت ان میگذرد، الان اکران نمیشد، چه زمانی میتوانستیم آن را اکران کنیم؟ چارهای نبود جز اینکه همین زمان اکران را بپذیریم.
تهیهکننده فیلم سینمایی «مرگ کسب و کار من است» افزود:سالیانه تعدادی زیادی فیلم در سینمای ما ساخته میشود.
فیلمهایی که برخی از آنها فاقد کیفیت لازم هستند و به نوعی در حد تله فیلم ساخته میشوند. این تعداد فیلم هم همگی توقع اکران دارند و متاسفانه سالهاست که هیچ فکری برای این نابسامانی نمیشود. عدهای در این سینما به قول معروف شاهنشین هستند و از طریق گرفتن رانتهای مختلف همیشه بهترین اتفاقها رابرای فیلمهایشان تجربه میکنند و عده دیگری که متعلق به بدنه سینما هستند، همیشه در اولویتهای بعدی هستند.
ثقفی گفت: بدون شک اکران یکی از خروجیهای سینمای ماست. متاسفم که «همه چیز برای فروش» نیز در گردونه اکران مهجور واقع شد و با داشتن سالنهای بسیار کمی در تهران و شهرستان نتوانست آنطور که شایسته بود، دیده شود. در همین ماه پایانی سال نیز شاهد این موضوع هستیم که تعداد سینماهای فیلمی بالغ بر 50 سینماست، اما «همه چیز برای فروش» این امتیاز را ندارد. علاوه بر ان با پخش نشدن تیزر این فیلم در تلویزیون و نداشتن تبلیغات محیطی، واضح است که هنوز هم بسیاری از اکران این فیلم آگاهی نداشته باشند.
او افزود: قطعا توقع اکران میلیاردی برای «همه چیز برای فروش» ندارم، اما مطمئنا میتوانست در یک رقابت برابر ، فروش بهتری داشته باشد. هر چند که سهم فروش یک فیلم تنها متعلق به اکرانش نیست و فروش رایت فیلم به رسانهها یا تلویزیون نیز از دیگر امتیازاتی است که میتوان برای فروش بهتر یک فیلم داشت. اما از سوی دیگر ما در عرصه بینالمللی نیز ضربههایی میخوریم. اگر حقیقتا پروسه عرضه فیلمهای ایرانی در جشنوارهها یا بازارهای فیلم دقیق و درست انجام میشد، چه بسا که اتفاقات بهتری برای فیلمهایمان میافتاد، اما متاسفانه این بخش نیز در سینمای ما ضعیف عمل میکند.
او ادامه داد: جدا از بعد فرهنگی، بخش اقتصادی سینما برای هر تهیهکننده خصوصی و دولتی اهمیت دارد و جذاب است. فیلمهایی در این سینما با هزینه گزاف ساخته میشود که حتی در اکران نمیتواند یک سوم هزینه ساختش را تامین کند و تعداد این فیلمها در سینمای ما کم نیست. فیلمهایی که میتوان با آنها تعدادی فیلم با کیفیت خوب ساخت.
ثقفی که به زودی اکران فیلم«مردی که اسب شد» را در گروه سینمای هنر و تجربه خواهد داشت، درباره این گروه سینمایی گفت: تشکیل گروه هنر و تجربه اتفاق خوبی است و از همان ابتدای شکلگیری من با وجود این گروه و عملکردش موافق بودم. یقین دارم در آینده، بسیاری از تهیهکنندگان خواستار این هستند که فیلمهایشان در گروه هنر و تجربه نمایش داده شود و عمدتا فیلمهای استانداردی در این گروه نمایش داده میشوند. جایگاه «مردی که اسب شد» و نمایشش در این گروه کاملا درست است. این فیلم بسیار خاص و متفاوت است و مخاطب خاص خودش را میخواهد؛ جنسی از سینما که مخاطبش را در این گروه سینمایی پیدا میکند.
این تهیهکننده و کارگردان پیشکسوت سینما افزود: اکران نوروزی فیلم «مردی که اسب شد» در گروه سینمایی هنر و تجربه اتفاق خوبی است و با حمایت آقای ایوبی و مدیریت آقای علمالهدی و گروه سیاستگذاری فهیم این گروه سینمایی قطعا اتفاقات بهتری برای هنر و تجربه در آینده رقم خواهد خورد. هر چند در مدت فعالیت این گروه سینمایی بادهای کوچکی سعی در تخریب آن داشت، اما اساسا از نظر من این کارشکنیها شبیه فریادی است که در بازار مسگرها سر بدهی.
علیاکبر ثقفی ادامه داد: ایام نوروز نزدیک است و توصیه میکنم که همه ما به جای نو کردن لباسهایمان، دلهایمان را نو کنیم. من هم آرزوی سال خوب و پررونقی را برای سینمای ایران دارم.
تله سینما
ایسنا