آخرین اخبار

روند رو به کاهش کارگردانان زن هالیوود

09:01:17 1395/10/25


به گزارش ایسنا، «گاردین» نوشت: یک پژوهش جدید نشان می‌دهد فقط هفت درصد ۲۵۰ فیلم برتر هالیوودی در سال ۲۰۱۶، توسط فیلمسازان زن ساخته‌ شده و این رقم نسبت به سال گذشته دو درصد کاهش داشته است.


مرکز تحقیقات زنان در سینما و تلویزیون پس از اعلام نتایج این تحقیق اعلام کرد، رقم به دست آمده در مورد تعداد کارگردانان زن هالیوودی نسبت به سال ۱۹۹۸ هم کمتر است.

«مارتا لاوزن» مدیر این مرکز تحقیقاتی گفت: «من متحیر مانده‌ام. قابل ذکر است که با وجود تمام توجه‌ها و صحبت‌هایی که طی سال‌های اخیر در صنعت سینما روی این موضوع متمرکز شده،‌ آمارها رو به کاهش است. روشن است که راه حل‌های کنونی چاره‌ساز نیست.»


نتایج این پژوهش همچنین نشان داده در ۳۵ درصد فیلم‌ها نقش‌های کلیدی پشت دوربین از جمله فیلمنامه‌نویسی، ‌تهیه‌کنندگی، مدیریت اجرایی، مونتاژ و تصویربرداری به زنان سپرده نشده است.


زنان همچنین در تولید موسیقی فیلم‌های هالیوودی، سهم ناچیز سه درصدی دارند. حضور زن‌ها در آثار مستند و درام بیشتر بوده و برعکس این موضوع در مورد آثار ترسناک و اکشن صدق می‌کند.

گزارش مرکز تحقیقات زنان در سینما و تلویزیون همچنین حاکی از آن است که وقتی زنی در سمت کارگردانی قرار می‌گیرد،‌ درصد حضور هم‌جنسان او در آن فیلم بالاتر می‌رود. از جمله فیلم‌های سال ۲۰۱۶ که توسط فیلمسازان زن ساخته شده می‌توان به «هیولای پول» اثر «جودی فاستر»، «بچه بریجت جونز» به کارگردانی «شارون مگوایر»، «ملکه کاتوی» از «میرا نیر» و «دلبر آمریکایی» ساخته «آندریا آرنولد»‌ اشاره کرد.

طی سال ۲۰۱۵ نیز دو فیلم پرفروش از زنان کارگردان به روی پرده رفت؛ «پنجاه طیف خاکستری» از «سم تیلر» و «چرخش کامل ۲» به کارگردانی «الیزابت بنکس».


به نظر می‌رسد سال آینده، سال خوبی برای این قشر از فیلمسازان هالیوودی باشد؛‌ چرا که کارگردانانی همچون «پتی جنکینز» (زن شگفت‌انگیز)، «نیکی کارو» (همسر نگهبان باغ‌وحش) و «سوفیا کاپولا» (فریب‌خورده) فیلم‌های خود را به روی پرده می‌برند.  

انتهای پیام



تله سینما

ایسنا

عناوین تصادفی