آخرین اخبار

این هنرمند پس از 15 سال به صحنه تئاتر برمی‌گردد؟

09:00:47 1395/10/13


به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی انجمن هنرهای نمایشی استان تهران، آیین نکوداشت حسین عاطفی شامگاه ۱۱ دی‌ماه با افتتاح نمایشگاهی از فعالیت‌های این هنرمند در ۵۰ سال گذشته در  مجموعه تئاتر محراب برگزار شد.

در این مراسم خیل‌دار ـ معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران ـ با اشاره به اینکه متأسفانه قدردانی از افراد در دوره حیات‌شان به عنوان یک کار فرهنگی در کشور ما کمی ضعیف اعمال می‌شود و امیدوارم این امر در تمامی حوزه‌ها نهادینه شود،ادامه داد: دو دهه است که افتخار آشنایی با حسین عاطفی را دارم و از همان اولین برخوردی که در دفتر محمود شالچی طوسی ـ‌ مدیرکل اسبق فرهنگ و ارشاداسلامی استان تهران، داشتیم متوجه شدم که می‌خواهد امکانات را جذب کند تا از آن برای رشد گروه‌های شهرستان‌های استان تهران استفاده کند. در طول این دو دهه هیچگاه ندیدم به دنبال خواسته‌ای برای خود باشد. او همیشه به دنبال این بود که در حوزه هنر از حداکثر امکانات بهره‌برداری کند.


در ادامه قطب‌الدین صادقی به عنوان یکی از سخنرانان این مراسم بیان کرد: در دوره‌ای که همه به هم و به خود دروغ می‌گویند و تن دادن از وظیفه به یک استراتژی تبدیل شده است و فساد همه باورها و درستی‌ها را تضعیف کرده، سخن گفتن از راستی‌ها و درستی‌های یک انسان یک فضیلت جمعی است که هنوز فراموش‌مان نشده است. متأسفانه امروزه می‌بینم به جای فضیلت و شرافتی که می‌توانیم از آثار کسب کنیم، از موقعیت‌ها به عنوان فرصت برای ایجاد اعتماد به نفس‌های کاذب استفاده می‌شود.


صادقی عنوان کرد: مهم‌ترین وظیفه هنر این است که اول در درون خود ما تاثیرگذار باشد و بعد به مخاطب منتقل شود. هنر وسیله برای کسب درآمد، شهرت و یا بدست‌آوردن میز نیست بلکه امکانی است که بتواند با شرافت وصداقت موهبت فرهنگ را از نسلی به نسل دیگر، از دوره‌ای به دوره دیگر و از فرهنگی به فرهنگ دیگر منتقل کند.


او کار بزرگ هنرمند را انتقال این موهبت بزرگ دانست و ادامه داد: به نظرم حسین عاطفی کسی است که هم تهذیب را تجربه کرده و هم به عنوان یک وظیفه اجتماعی این موهبت را منتقل کرده است. او با مهری که به این هنر داشت یکی شد و برایش هنر نمایش به چیزی بیشتر از یک دغدغه تبدیل شد به طوری که به آن اهمیت زیادی می‌دهد و عشق می‌ورزد. وی در طول سال‌های درازی که کار کرده و به‌رغم تمام دشواری‌ها و بدرفتاری‌هایی که برایش ایجاد کرده‌اند با فروتنی این رابطه عاشقانه را حفظ کرده است.

این هنرمند و پژوهشگر گفت: حسین عاطفی چهار ویژگی دارد، اول ادب ذاتی او است که بسیار شیرین است، دوم صورت خندان وی است که همچون آیینه صاف است، سوم این‌که هرگز ندیدم که وی به کسی کینه‌ بورزد یا عضو باند باشد یا گروه و مافیایی بوجود آورد و چهارمین ویژگی آن قلب منزهی است که دارد. هیچگاه ندیدم که درون و برونش با هم متفاوت باشد. او اندیشه نیکی دارد که درون آن زندگی می‌کند. هرگز ندیدم حسین عاطفی از گروه نمایش و موقعیت اداری خود به سود و در راستای منافع شخصی‌اش استفاده کند.


در بخش بعدی این مراسم با پخش بخشی از فیلم سینمایی «کلاه قرمزی» یاد و خاطره دنیا فنی زاده گرامی داشته شد و حاضران در ادامه برای احترام به روح جعفر والی و دنیا فنی زاده دقایقی را ایستادند و سکوت کردند.


در ادامه سهراب سلیمی گفت: برگزاری نکوداشت بسیار عالی است ولی اگر این هنرمند توانسته در مجموعه شهرستان‌های استان تهران تاثیرگذار باشد، استان تهران در مقابل حسین عاطفی چه کاری انجام داده است؟ من نکوداشت را زمانی ارزشمند می‌دانم که به پاس زحمات نیم قرن فعالیت عاطفی در زمان لازم انجام شود. نکوداشت به این معنی نیست که دورهم جمع شویم و از وی تقدیر و تشکر کنیم ولی سری به سرای سخت‌کوشانه حسین عاطفی نزنیم که زندگی‌اش را بر بنای تئاتر مسئولانه‌اش و مسئولیت مسئولانه‌اش گذاشت. آیا می‌شود قدردانی از عاطفی را با نام‌گذاری تالار محراب به نام حسین عاطفی تمام کرد؟


حمیدرضا نعیمی دیگر هنرمند حاضر در مراسم بیان کرد: وقتی از حسین عاطفی حرف می‌زنیم از چه کسی حرف می‌زنیم؟ نمی‌دانم چگونه و کی اتفاق افتاد ولی خوب به یاد دارم در تالار اصلی تئاترشهر اجرای نمایش «قلاده برای سگ مرده» اولین آشنایی من با جهان و اندیشه مردی بود که همه او را ستایش می‌کردند. کمی بعد در خانه نمایش اداره تئاتر همان خانه‌ای که در خیابان پارس بود، همان خانه‌ای که ویران شد و هیچگاه بازسازی نشد نمایش عجیبی دیدم به نام «موسیو یعنی ویولن» نویسنده آن فرامرز طالبی و کارگردانی‌اش حسین عاطفی بود، چه خاطراتی را در ذهنها و جان‌ها بیدار می‌کرد بازیگرش جمال اجلالی.

وی افزود: دیگر برایم این نام جدی شده بود.در سال ۱۳۸۰ که در جشنواره کانون‌های نمایشی شهرام کرمی باعث آشنایی‌ام با حسین عاطفی شد. چه خوب از تئاتر حرف می‌زد و چه اشارات دقیقی داشت، چه پرانرژی خاطره‌هایش را تعریف می‌کرد. خنده‌هایش در کل فضا منتشر می‌شد، حرمت نام‌ها را رعایت می‌کرد و همه به احترامش می‌آمدند، بهرام بیضایی، قطب‌الدین صادقی، بهزاد فراهانی، مهدی هاشمی، محمدرضا صفدری، بهزاد عشقی، هما روستا، سهراب سلیمی، حسن ملکی، فرهاد آییش و... همان سال یا سال بعد بود که نمایشنامه‌ «مده آ» را داد تا بخوانم. گفت که می‌خواهد برای جشنواره تئاتر فجر آن را کارگردانی کند (تب و تاب آن سالها موضوع تروریستی فاجعه ۱۱ سپتامبر بود و حمله آمریکا به افغانستان). بسیار پیشتر از آنکه همه برای ساخت فیلم وسریال و تئاتر به افغانستان فکر کنند، حسین عاطفی تصمیم خطرناکی گرفت، مده‌آ نمایش او زنی افغانی بود با زبان و لهجه پشتو، می‌خواست نگاه ضد جنگ نمایشنامه را به افغانستان ببرد و قهرمان زنش افغانی باشد. زنی خسته از جنگ، تبعید، مرگ و خسته از خیانت، چه ایده نابی بود و چه اجرایی می‌شد اگر می‌گذاشتند. حسین عاطفی یکباره غیبش زد، به زاهدان رفت تا زنی افغانی بیابد که خوب حرف بزند و قدرت حضور بر صحنه داشته باشد، بیش از ۲۰ روز جستجو به جایی نرسید تا این‌که مطلع شد دختری افغانی در دانشگاه تهران در حال تحصیل ادبیات فارسی است، به تهران بازگشت و با دختر افغان حرف زد و او پذیرفت که بازی کند، روزها و ساعتها وقتشان کار بر روی زبان و حال و هوای آن اثر گذشت. حسین عاطفی زمان را از دست داد و فقط توانست برای هیأت بازبینی و انتخاب جشنواره ایده‌اش را مطرح کند و بازیگرش متن را از رو بخواند. هیأت بی‌رحمانه و البته از سر عدالت اجرای او را صرفا خوانش متن اعلام کرد و از حضورش در جشنواره خودداری کرد و این شروع یک فاجعه بود.


نعیمی خاطرنشان کرد: وی تا به امروز حدود ۱۵ سال است که جهان اجرا را کنار گذاشته است و دلزده از بازی روزگار و کج‌مداری چرخ، جفای آدم‌ها. هیچکس در خانه‌اش را نزد که چرا تئاتر کار نمی‌کند یا تئاتر کم می‌بیند. روزها و هفته‌ها و ماه‌ها در خانه‌اش نشسته و سیگار پشت سیگار دود می‌کند، هیچ کس سوال نکرد که چرا آقای کارگردان تهران را ترک کرد و مدتها ساکن شمال ایران شد. هیچ یک از رئیس جمهورها، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون و مدیران با صراحت اعلام نکردند که او حق خانه نشینی ندارد، او ثروت و سرمایه این آب و خاک است. هیچ کس از او برای کارکردن دوباره درخواست نکرد و من همه این هیچ‍کس‌ها را نمی‌بخشم. افسوس که این فرهنگ و هنر ما و هنرمندان این مرزو بوم زخمی دست و زبان این هیچ‌کس‌ها است.استاد حسین عاطفی التماس می‌کنیم دوباره تئاتر کار کنید.


مدیرکل هنرهای نمایشی هم در این مراسم گفت: عاطفی در این سال‌ها اگر با ایثار نمایشی را روی صحنه خلق نکرد، ولی خدماتش به تئاتر و هنرمندان آن دوچندان بود و من تقاضا می‌کنم پس از فراغت از حوزه مدیریتی، او را روی صحنه ببینیم. من مطمئن هستم که با نامگذاری سالن تالار محراب به نام حسین عاطفی این سالن نمایشی گرم خواهد شد و رونق خواهد یافت.


مهدی شفیعی تاکید کرد: یکی از خصلت‌های خوب حسین عاطفی که همه می‌دانند، علاوه برخانواده دوستی، گرمی و مهربانی بی‌حاشیه بودن است و به نوعی رعایت آداب بزرگ و کوچکی است که من از این بابت بسیار سپاسگزار وی هستم. بسیاری از بزرگان هستند که باید برایشان وقت گذاشته شود و خوبی‌هایشان را مرور کنیم. این روزها ما به الگوهای خوب نیاز داریم.


او افزود: چندی پیش ساختمان تمام شده مجموعه خانه تئاتر را می‌دیدم و با چه شوق و ذوقی ایرج راد زحمت تکمیل شدن این مجموعه را کشید. ما باید این بزرگان را تکریم و خصصلت‌های خوبشان را یادآوری کنیم.

اصغر همت مدیر عامل خانه تاتر نیز بیان کرد: در بین هم‌نسلان من هنوز افراد شریف بویژه در زمینه حرفه‌ای کم نیستند و وقتی شرافت حرفه‌ای با نجابت شخصی آمیخته می‌شود با آدمی روبه‌رو می‌شوی کارستان. بی هیچ شکی حسین عاطفی از این دست هنرمندان است. بی‌سروصدا، بی‌حاشیه و بی‌جنجال و بی‌توقع کارش را کرده و تاثیرش را هم گذاشته است. به شرافت، شخصیت، نجابت و اخلاق نیکوی هنری او که این روزها کیمیا است درود می‌فرستم.


حسین عاطفی در پایان این مراسم از مسئولان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در خواست کرد که از امیر حسین شفیعی که دو سال است ریاست انجمن نمایش استان تهران را برعهده دارد، حمایت کنند و اضافه کرد: امیرحسین شفیعی با عشق وارد انجمن هنرهای نمایشی شد و در این مدت نیز انجمن نمایش استان تهران و تئاتر شهرستان‌ها را سرپا نگه داشت. از مسئولان می‌خواهم اجازه دهند برنامه‌ای که شفیعی یک سال گذشته مطرح کرد را به مرحله اجرا در آورد، چراکه مطمئن هستم تئاتر استان تهران با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد استان تهران از امیر حسین شفیعی روزهای درخشانی را خواهد دید، او عضو هیچ باند و دسته‌ای نیست و تنها عضوی از تئاتر است.


در پایان این مراسم دفتر انجمن هنرهای نمایشی استان تهران توسط مهدی شفیعی مدیر اداره کل هنرهای نمایشی افتتاح شد.


مهدی شفیعی مدیر اداره کل هنرهای نمایشی، سامان خلیلیان، شکرخدا گودرزی، خسرو احمدی، نصرالله قادری، جمال اجلالی، قطب الدین صادقی، کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، محمد حسین ناصربخت، اصغر همت رئیس خانه تئاتر، حمیدرضا نعیمی، جلال اجلالی، خسرو احمدی، شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری و مدیران انجمن‌های نمایش شهرستان‌های استان تهران و پیشکسوتان تئاتر استان تهران از جمله حاضران در این مراسم بودند.

در  بخشی از این مراسم با حضور اصغر همت مدیرعامل خانه تئاتر، ایرج راد هنرمند پیشکسوت و رئیس سابق خانه تئاتر، محمدحسین اسماعیلی معاون هنری سینمایی اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، از علیرضا رحیم دل از پاکدشت برای راه یابی نمایش«چند خوان رستم» به جشنواره تاتر فجر و رستا رضوی از ورامین برای راهیابی نمایش«فیش» به جشنواره تاتر فجر، علی خوش گفتار و حبیبه عبداللهی از شهرستان ری برای حضور در کنفرانس بی‌المللی تئاتر باکو تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام



تله سینما

ایسنا

عناوین تصادفی