آخرین اخبار

کارگردان کلاغ از تغییرات تئاتر شگفت‌زده شدم

09:00:44 1395/10/11


سمانه زندی‌نژاد که این روزها نمایش «کلاغ» نوشته دیوید هروئر را با ترجمه وحید رهبانی در سالن چهارسو تئاتر شهر روی صحنه دارد، با اشاره به این که بعد از گذشت سه سال نمایش جدیدی را به اجرای عمومی رسانده است، در گفت‌وگویی با ایسنا بیان کرد:  اتفاقی که با اجرای این نمایش برایم رخ داده و من را شگفت زده کرده تغییراتی است که در تئاتر بوجود آمده است، چون همه چیز، از سلیقه تماشاگر گرفته تا هزینه تولید، متفاوت از سه سال قبل است و من که سال گذشته نمایشی را در جشنواره تئاتر فجر داشتم، از فضای تئاتر دور نبودم اما تا وقتی وارد پروسه تولید نشدم این تغییر را درک نکردم.

 او گفت: در این مدت با وجود افزایش تماشاخانه‌های خصوصی که اتفاق فرخنده‌ای نیز است، تعداد تماشاگران هم افزایش داشته و این خود پیامدهایی به همراه داشته است، به طوری که مثلا آن قشر قدیمی و سنتی تماشاگران تئاتر کم شده و انگار با تئاتر قهر کرده‌اند و به جای آن‌ها گروه جدیدی به سالن‌های تئاتر آمده‌اند که پیدا کردن سلیقه‌شان برایم کمی عجیب است، چون آن‌ها را اصلا نمی‌شناسم.

کارگردان نمایش «عروسک‌های سکوت» با بیان اینکه «بعضی شب‌ها دوست دارم بعد از پایان نمایش خودم به سالن‌های دیگر بروم و تماشاگران امروز تئاتر را بررسی کنم»، ادامه داد:‌ یادم می‌آید زمانی که دانشجوی سال اول دانشگاه بودم هر اتفاقی هم که می‌افتاد خود تئاتر بیش از هر چیز برایم شگفت‌انگیز بود به طوری که اصلا بازیگران را نمی‌شناختم و مثلا می‌رفتم نمایش‌های محمد رحمانیان یا محمد یعقوبی را می‌دیدم ولی بعد از پایان کار ممکن بود تازه اسم بازیگری ر ا متوجه شوم، در حالی که تماشاگران فعلی، تئاترها را به اسم بازیگران آن آثار می‌شناسند نه صاحب اثر که کارگردان باشد.

 زندی‌نژاد درباره چگونگی تصمیم برای اجرای نمایش «کلاغ» و اینکه چرا «نسل آخر» را که سال گذشته در جشنواره فجر داشت به صحنه نبرده است؟ توضیح داد: آن نمایش 12 بازیگر دارد و از آنجا که نوبت اجرایم در سالن تئاترشهر بود با فرزانه سهیلی (دیگر کارگردان) این اثر به این نتیجه رسیدیم که برای اجرای این اثر عجله نکنیم. همچنین در تمام این سال‌ها همیشه به این شکل کار می کردیم که ایده‌ کاری در گروه‌ ما شکل می‌گرفت و بعد متن بر اساس آن نوشته می‌شد، اما خیلی وقت بود که دوست داشتم متن آماده‌ای را کار کنم تا برای کشف آن چالش داشته باشم ولی با وجود آنکه متن‌های زیادی می‌خوانم هیچ وقت به اجرای آن‌ها ترغیب نشدم، چون درک نمی‌کر دم که چرا باید اثری که در زمان و مکان دیگری نوشته شده در اینجا اجرا شود؟! اما وقتی متن «کلاغ» را خواندم متوجه شدم این اثر از انسان و خصلت‌های انسانی به گونه‌ای صحبت می‌کند که درآن متوجه میَ‌شویم همه انسان‌ها بعضی مفاهیم مثل عشق و خیانت را با یک طعم و شکل احساس می ‌کنند.

او ادامه داد: مسئله جذاب دیگر برایم این بود که ما در جهان معاصری زندگی می‌کنیم که آدم‌ها ممکن است سرشار از عقده‌های درونی باشند و هر کدام از آن‌ها می‌تواند به نحوی در زندگی اجتماعی بروز کند، ولی مسئله مهم این است که ما خیلی خوب بلدیم این عقده‌ها را پنهان کنیم و این نمایش دقیقا به همین موضوع می‌پردازد که مشکلات پنهان شده روانی چه آسیب‌هایی را به جامعه وارد می‌کند.

به گزارش ایسنا، «کلاغ» که اولین بار است به صحنه می‌رود و متن ترجمه شده‌ آن هنوز منتشر نشده است، با بازی سهیلا گلستانی و مرتضی اسماعیل‌کاشی تا 25 دی‌ماه از ساعت 18 روی صحنه خواهد بود.

انتهای پیام



تله سینما

ایسنا

عناوین تصادفی