آخرین اخبار

چرا نمایشنامه‌ رادی خلاصه شد؟!

09:07:56 1395/10/06


بهزاد صدیقی ـ سخنگوی این بنیاد ـ همزمان با سالروز درگذشت اکبر رادی در پنجم دی‌ماه، به ایسنا گفت:‌ جلد دوم مجموعه مقالات رادی‌شناسی و نمایشنامه‌ی «منجی در صبح نمناک» اخیرا چاپ شده که خانم حمیده بانو عنقا (همسر اکبر رادی) و آریا رادی (پسر این هنرمند) روی آن کار کرده و تلخیصی انجام داده‌اند که البته این کار قرار بود در زمان حیات خود آقای رادی انجام شود.

وی توضیح داد: این نمایشنامه طولانی‌ترین اثر اکبر رادی است که هرگز اجرا نشد و با این دید تلخیص و بازنگری شد که قابل اجرا باشد.

او با تاکید بر اینکه این کار با درایت تمام انجام شده است، به نمایندگی از موسسه فرهنگی هنری استاد اکبر رادی هم اضافه کرد: نمایشنامه‌ی «منجی در صبح نمناک» چنانچه بی کم و کاست اجرا شود، بیش از پنج ساعت به طول می‌انجامد. خانواده‌ی اکبر رادی با بازنگری دست‌نویس‌های رادی و مشاوره با متخصصان، نسخه‌ی نوینی از این نمایشنامه را آماده‌ی چاپ کرده‌اند که در مقایسه با نسخه‌ی پیشین سهولت اجرایی بیشتری دارد.

صدیقی تاکید کرد: دیگر آثار اکبر رادی همچنان بر اساس آخرین نسخه‌ی ویرایش شده‌ی اکبر رادی منتشر خواهد شد.

به گفته‌ی وی مراسم اختتامیه‌ی دور جدید جشنواره‌ی‌ نمایشنامه‌خوانی آثار رادی در اواخر دی‌ماه برگزار می‌شود و بهترین نقش‌خوانان زن و مرد و بهترین کارگردان و گروه هم معرفی خواهند شد.

اکبر رادی به تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۱۸ در شهر رشت زاده شد. فرزند سوم بین شش برادر و خواهر بود، پدرش حسن و مادرش «ام البنین» بود.

چهار سال اول ابتدایی را در دبستان «عنصری» رشت گذراند. در سال ۱۳۲۹ به علت ورشکستگی پدر(کارخانه قندریزی کوچک) همراه خانواده به تهران مهاجرت کرد. دو کلاس آخر ابتدایی را در دبستان صائب تهران گذراند و دوره متوسطه را در دبیرستان فرانسوی رازی در سال ۱۳۳۸ به پایان رساند.

رادی که دانش آموخته رشته علوم اجتماعی از دانشگاه تهران بود، تحصیل در دوره کارشناسی ارشد این رشته را نیمه کاره گذاشت و پس از طی دوره تربیت معلم در سال ۱۳۴۱، به شغل معلمی روی آورد.

معلمی را از کلاس سوم دبستان مدرسه «بامشاد» و سپس ششم دبستان مدرسه «شهرام» در جنوب شهر تهران آغاز کرد و طی سی و دو سال، به تدریس ادبیات در سال چهارم دبیرستان، ادبیات نمایشی انستیتو مربیان امور هنری، نمایشنامه نویسی مقطع کارشناسی دانشگاه تهران و نمایشنامه‌نویسی پیشرفته کارشناسی ارشد دانشگاه هنر می‌پردازد و در سال ۱۳۷۳ بازنشسته می‌شود.

در سال ۱۳۴۱ نمایشنامه «روزنه آبی» را با هزینه شخصی و در سال ۱۳۴۳ نمایشنامه «افول» را با سرمایه گروه ادبی «طرفه» منتشر می‌کند. در سال ۱۳۴۴ با یکی از هم رشته‌ای‌هایش به نام حمیده ازدواج می‌کند که حاصل این ازدواج دو پسر به نام‌های آریا و آرش است.

از جمله آثار اکبر رادی می‌توان به نمایش‌نامه‌های زیر اشاره کرد: «ملودی شهر بارانی»، «آهنگ‌های شکلاتی»،«هاملت با سالاد فصل»، «شب روی سنگفرش خیس»

«لبخند باشکوه آقای گیل»، «ارثیه ایرانی»، «روزنه آبی»، «افول»، «از پشت شیشه‌ها»، «صیادان»، «مرگ در پاییز» (شامل سه تک پرده: محاق، مسافران، مرگ در پاییز)، «آهسته با گل سرخ»، «در مه بخوان»،«پلکان»، «منجی در صبح نمناک»، «آمیز قلمدون».

اکبر رادی مردی که تا آخرین روز عمرش نمایش‌نامه‌نویس ماند، پنجم دی‌ماه سال1386، در سن 68 سالگی بر اثر بیماری سرطان استخوان در بیمارستان «پارس» تهران درگذشت.

انتهای پیام



تله سینما

ایسنا

عناوین تصادفی