آخرین اخبار

حال‌وهوای تئاتری در برنامه چشم شب روشن بازیگر به نمایشنامه خام، جان می‌بخشد

18:01:33 1395/10/05


به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در ابتدای این بخش، کیانی با اشاره به اجرای «تیاتر سعدی، تابستان 32» گفت: 8 شب اجرا داشتیم و از 25 دی تا 30 دی قرار است این اجراها ادامه پیدا کند و شب اول جشنواره فجر هم اجرا داریم. اتفاقاتی درامتیک در خونین ترین زمان تاریخ
کیانی ادامه داد: این نمایش در راستای علاقمندی های من است و جزو قصه هایی است که درباره تئاتر است. من داستان هایی از تئاتر داشتم که شخصیت ها فیلمنامه نویس هستند و«تیاتر سعدی، تابستان 32» نمایشی آمیخته به وقایع و اتفاقات دراماتیک است که داستان آن در یکی از خونین ترین زمان های تاریخ یعنی 28 مرداد 32 اتفاق می افتد. او افزود: این نمایش نگاهی از درون به یک گروه تئاتری دارد که تحت تأثیر سیاست آن زمان تلاش می کنند قصه ای را برای اولین بار روی صحنه ببرند اما شب اجرا امکان اجرای آن را پیدا نمی کنند. ایفای نقش هنرپیشه ارمنی
در ادامه رویا میرعلمی بازیگر این نمایش درباره نقش خود توضیح داد: من نقش یک دختر ارمنی هنرپیشه را دارم و که درگیر اتفاقات روز اجرای نمایش می شود و در نتیجه به اجرا نمی رسد. این بازیگر در پاسخ به اینکه چه چیزهایی به بازیگر کمک می کند که ابعاد مختلف یک نقش را پیدا کند، عنوان کرد: من خیلی با آقای کیانی کار کردم و تاریخ در کارهای او حرف اول را می زند. اما نمایش های او همیشه لباس تاریخ به تن می کند و حرف روز را می گوید. معمولا در کارهایم تیپی را برای نقشم در نظر می گیرم اما باز هم تلاش کردم صرفا تیپ بازی نکنم. میرعلمی افزود: این زن ارمنی در آن دوران هنرپیشه تئاتر به نام لورین آواکیان است و لهجه برای این نقش خیلی مهم است و سعی کردم راه درست را بروم و اگر هموطن ارمنی نمایش را می بیند به آن خرده نگیرد. مهم آن است که بازیگر اولین نقشی که روی صحنه می برد این است که نقش را بپذیرد و درک کند و ما به ازاهای آن را درک کند. کیانی در پاسخ به اینکه چه تعریفی از درام تاریخی دارد، تشریح کرد: درام تاریخی می تواند کاملا وقایع نگارانه باشد و وقایع تاریخ را مانند یک مورخ بیاورد و اتفاقات دراماتیک را داخل آن بگنجاند. پوشاندن لباس تاریخ بر مسائل روز
او ادامه داد: از زمانی که شروع به نگارش درام کردم، چندان قائل به این نبودم که وقایع نگار باشم. تاریخ را معمولا بهانه و بستری می دانم تا بسیاری از مسائلی را که نمی توانم به صورت روزآمد بیان کنم، در لباس تاریخ بیان کنم. این صرفا بهانه نیست چون تاریخدانی یکی از دغدغه های اصلی درام نویسان تاریخ بوده است. کیانی خاطرنشان کرد: عمده نویسندگان یونان باستان درام تاریخی می نوشتند. البته این موضوع زمان معاصر را زیر سوال نمی برد اما فکر می کنم دانستن فلسفه تاریخ برای نمایش نامه نویس از نان شب واجب تر است. ما هر لحظه که زندگی می کنیم تاریخ را برای آیندگان می سازیم و اگر نتوانیم این لحظات را با هنر تئاتر بررسی کنیم، از بسیاری مسائل باز می مانیم. تئاتر بیشتر از سرگرمی ساز بودن نوعی مطالعه است و درام را از منظر روانشناسی مطالعه می کنم. او با بیان اینکه نرفتن به دنبال تاریخ از تنبلی است، افزود: امتناع از تفکر باعث می شود ذوق درام نویسی صرفا در آثار معاصر خلاصه شود و درام نویس به خود زحمت مطالعه تاریخ سرزمین خود را نمی دهد. بازیگر به نمایشنامه خام، جان می‌بخشد
میرعلمی درباره اینکه بازیگر چگونه می تواند به نوبه خود نمایش دراماتیزه کند، گفت: بازیگر تنها مجری صرف نیست. وقتی متن نمایشنامه به دست بازیگر می رسد یک چیز خام است که بازیگر قرار است به آن جان ببخشد و روی صحنه ببرد. من از تئاتری که صرفا تاریخ را روایت کند، گریزانم. بازیگر وظایفی دارد و زمانی که متن به دست او می رسد باید به آن نقش جهت بدهد. او خاطرنشان کرد: من لحظه به لحظه درگیر نقش می شوم و با آن زندگی و تصویرسازی می کنم. من باید ما به ازاهای تئاتر سعدی را پیدا می کردم و قطعا وجود خارجی نداشت و باید رجوع می کردم به افرادی که آن دوره را دیده بود. به عنوان مثال رجوع کردم به اینکه یک زن ارمنی بازیگر چه طور در آن زمان بازی می کرده است. وقتی بزرگترین تئاتر تهران آتش می گیرد
کیانی درباره اینکه چرا تئاتر سعدی را موضوع خود قرار داده است، گفت: تاریخ 100 ساله تئاتر ما دلهره آور است چون شرایطی پیش می آید که این تئاتر، رو به نابودی می رود. یکی از این اتفاقات آتش زدن سالن های تئاتر بود و آتش زدن سالن سعدی نیز در 28 مرداد 32 اتفاق می افتد که در زمان خود بزرگترین تئاتر تهران بود. این جنس تخریب برایم نوعی نماد و سمبل است که امکان تعمیم آن به کل تاریخ مضطرب تئاتر وجود دارد. این کارگردان تئاتر با بیان اینکه تاریخ تئاتر غربی ما مدیون سه قوم ارمنی، آذری و رشتی است، افزود: ما سه شخصیت از این سه قشر داریم که خانم میرعلمی نماینده ارامنه، علی سلیمانی نماینده آذری و شهرام حقیقت دوست نماینده رشتی هاست.
وی گفت: این تئاتر نوعی احترام به این سه قوم در کشورمان است و تقویمی از کلیت تئاتر ایران است. شاید جز هنرمندان تئاتر نمی توانند با نقد از درون آسیب های تئاتر را از بین ببرند. «چشم شب روشن» شنبه تا چهارشنبه ها با اجرای محمد صالح علا و تهیه کنندگی امیر قمیشی ساعت 23 از شبکه چهار سیما روی آنتن می رود. 5858


تله سینما

خبرآنلاین

عناوین تصادفی