آخرین اخبار

پرواز با بزرگداشت پورحسینی و شاهوردی تمام شد

09:02:39 1395/09/15


به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، اختتامیه دومین جشنواره بین‌المللی فیلم پرواز همراه با نکوداشت پرویز پورحسینی و اصغر شاهوردی با حضور مشاور بخش آموزش دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران، «مجید رجبی معمار» مدیرعامل خانه هنرمندان ایران و اعضای هیات داوران این دوره؛ علیرضا شجاع نوری، کتایون ریاحی، محمدرضا فروتن، ستاره اسکندری و دکتر سید عماد حسینی شنبه 13 آذر در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

یونسکو مدافع حقوق افراد دچار معلولیت است

مشاور بخش آموزش دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران که به جای «استرکیش لاروش»، نماینده منطقه‌ای یونسکو در این مراسم حضور داشت، در سخنانی خطاب به شرکت کنندگان در آیین اختتامیه دومین جشنواره بین المللی فیلم پرواز گفت: خانم‌ها و آقایان گرامی، دوستان عزیز برای من موجب خرسندی است که امروز در آیین اختتامیه دومین جشنواره بین المللی فیلم پرواز در بین شما هستم.

وی افزود: یونسکو از ابتدا از این جشنواره حمایت کرده، زیرا تلاشی در جهت آگاهی رسانه‌ای شما در باره مسائل مربوط به شخصیت و مبارزه با ناهنجاری‌ها و کلیشه‌ها است.

«ماری آن ترسا مونسون» ادامه داد: در اعلامیه جهانی حقوق بشر اینگونه آمده است که تمام افراد بشر آزاد به دنیا می‌آیند و از لحاظ حقوق و کرامت با هم برابرند، لیکن واقعیت به ما نشان می‌دهد که چارچوب‌های حقوقی یا فقدان آنها، محدودیت‌های فیزیکی و فاکتورهای اجتماعی همچون خرافات و ترس منجر به منزوی شدن افراد معلول می‌گردد و آنها را از دستیابی به حقوق اولیه کرامت انسانی محروم می‌کند.

وی تصریح کرد: از این رو نیاز مبرمی برای ایجاد گفت‌وگو و تعامل میان مسولان دولتی، افراد دچار محدودیت و خانواده‌های آنها، جامعه مدنی، رسانه و بخش خصوصی وجود دارد.

ماری آن ترسا مونسون افزود: باید چگونگی افزایش موقعیت‌ها و انتخاب‌هایی که در دسترس افراد معلول است را مد نظر قرار دهیم و چگونگی راه‌های دسترسی آنها را با آموزش، تحصیلات، اطلاعات و دانش بهبود بخشیم و چگونی توانایی‌های آنها را برای ورود به بازار کار گسترش دهیم.

وی تصریح کرد: یونسکو مدافع حقوق و نیازهای افراد دچار معلولیت است و تلاش می‌کند مروج استفاده بهینه از فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات قابل دسترس و قابل تغییر و مقرون به صرفه باشد.

مشاور بخش آموزش دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران گفت: بر این باوریم که فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات ابزار کارآمدی برای افزایش دسترسی به اطلاعات و دانش است و تلاش می‌کنیم که افراد معلول در توسعه و بسط محتوی و برنامه‌های فیزیکی و برنامه‌های فناوری اطلاعات شرکت داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته یونسکو اولین نشست هم اندیشی ملی را در تهران با حضور شرکت‌کنندگانی از دولت، سازمان‌های مردم نهاد، بخش خصوصی و آژانس‌های سازمان ملل برگزار کرد با این هدف که چگونه می‌توانیم از فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات برای بهبود زندگی افراد معلول استفاده کرد.

مشاور بخش آموزش دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران افزود: قصد داریم سال آینده در راستای حمایت از تدوین پیش نویس سند ملی در باره دسترسی فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات برای افراد دچار معلولیت نشست دومی را بر پایه دستاوردهای آن برنامه برگزار کنیم.

ماری آن ترسا مونسون گفت: قانون گذاری بسیار اهمیت دارد، لیکن نقش رسانه و سینما هم برای پرهیز از نابهنجاری‌ها بسیار تعیین کننده است.

وی افزود: تحقیقات نشان می‌دهد که بیشتر کشورها بخش عمده کودکان دچار معلولیت و افراد بزرگسال معلول را نمی‌شناسد و از این رو تصور آینده برای آنها به راحتی ممکن نخواهد بود.

ماری آن ترسا مونسون ادامه داد: یک رسانه دیداری شنیداری می‌تواند امکاناتی را برای آنها فراهم سازد تا افراد بزرگ سال دچار معلولیت را که در طیف گسترده‌ای از فعالیت های اجتماعی شرکت دارند را ببینند و بعد الگو بگیرند.

وی گفت: فیلم‌ها و مستندها می‌توانند ابزار کارآمدی برای عمده جامعه در باره مسائل معلولان و زدودن تصورات خام، نادرست، تبعیض‌ها و کلیشه‌ها باشند.

مشاور بخش آموزش دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران ادامه داد: این اصلی ترین هدف جشنواره فیلم پرواز است و به همین جهت نیز ما از این تلاش مهم از ابتدا حمایت کردیم.

وی افزود: بسیار خوشحالم که می‌بینم بسیاری از هنرمندان ایرانی از این جشنواره حمایت کرده‌اند و امیدوارم جشنواره پرواز به افزایش آگاهی اجتماعی ادامه دهد و برای جوانانی که دچار معلولیت هستند الگوهای مثبت، امیدوار و اعتماد به نفس لازم را ارائه دهد.

ماری آن ترسا مونسون همچنین از امیری و اردستانی که به گفته وی بخش زیادی از زندگی خود را صرف کودکان استثنایی کردند تشکر کرد و خطاب به آنها گفت: شما واقعا نمونه هستید.

در ادامه این مراسم، «اصغر شاهوردی» صدابردار پیشکسوت سینما در حالیکه روی ویلچر نشسته بود به صحنه آمد، و همسرش از طرف وی متنی را برای حاضران قرائت کرد.

در ادامه کتایون ریاحی از طرف بنیاد کمک، لوح تقدیری را به اصغر شاهوردی اهدا کرد.

اجرای تکنوازی تار توسط استاد منوچهر عبداللهی و با خوانندگی «علی امیر قاسمی» بخش بعدی برگزاری این مراسم بود.

همچنین در این مراسم از پرویز پورحسینی بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون نیز قدردانی شد.

پورحسینی در سخنانی کوتاه گفت: امشب با حضور اصغر شاهوردی به یاد خاطرات گذشته، «باشو غریبه کوچک» و چند فیلم دیگر که به همراه وی بودم افتادم، اما به هرحال از همه حاضران تشکر می‌کنم و هرچه تقدیر و تشویق که برای من در نظر گرفته‌اید را به اصغر شاهوردی تقدیم می کنم.

سپس لوح تقدیر اهدایی دومین جشنواره بین المللی پرواز به پرویز پور حسینی بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون قرائت و به وی اهدا شد.

جشنواره «پرواز» رویدادی انسان‌دوستانه است

مدیرعامل خانه هنرمندان نیز در این مراسم گفت: بدون تعارف چه در ایران و چه در اغلب کشورهای دنیا هنرمندان به عنوان یک بخش و جامعه فرهیخته و برجسته مطرح و مورد توجه مردم هستند کلام و عمل آنها در مردم بازتاب زیادی دارد و خیلی احساسات را بر می‌انگیزد.

مجید رجبی معمار افزود: دوستان شاید یک مقدار دیر به ما گفتند که می‌خواهند این مراسم و جشنواره را در خانه هنرمندان ایران داشته باشند اما همکاران من، همه استقبال کردند و این احساس مسوولیتی است که در جامعه هنری وجود دارد و نمی تواند در قبال مسائل مهم اجتماعی از جمله بحث معلولیت آرام و بدون احساس مسوولیت بود.

وی یادآور شد: خانه هنرمندان ایران هویتی مستقل از خود ندارد، اینجا محل ارتباط و در واقع تجدید قوا و ارتباط گیری هنرمندان رشته‌های مختلف تجسمی، سینما، موسیقی، تئاتر و همه هنرمندان است و بسیار خوشحالیم که امشب در این مراسم از استاد بزرگ آقای پورحسینی و هنرمند عزیز آقای اصغر شاهوردی که در مسیر هنر به مشکل و در واقع معلولیت برخوردند، تجلیل می شود.

رجبی معمار از برگزاری جشنواره بین المللی فیلم پرواز به عنوان اقدامی انسان‌دوستانه یاد کرد و افزود: از همه عزیزانی که با ابراز مسوولیت در این مراسم حضور پیدا کردند و با این جشنواره همراهی می‌کنند و این کار خیر را برای خدمت به معلولان همرانی می‌کنند تشکر می کنم.

در بخش پایانی این مراسم نیز با حضور هیات داوران، از برگزیدگان این دوره تقدیر و تشکر به عمل آمد.

جشنواره «پرواز» با محوریت معلولان و سینما و آشنایی مردم و مخاطبان با معلولیت های جسمی و بیماران معلول با مشارکت دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران به میزبانی خانه هنرمندان ایران از 11 تا 13 آذر برگزار شد.

انتهای پیام 



تله سینما

ایسنا

عناوین تصادفی