آخرین اخبار

کلاه قرمزی و شهر موشها برای کودکان امروزی جذابیتی ندارد

11:13:07 1392/07/04


به نقل از ستاد خبري بيست و هفتمين جشنواره بين المللي فيلم‌هاي كودكان و نوجوانان، فرزاد موتمن کارگردان سینما در گفت‌وگو با ستاد خبری بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، گفت: اگر نگاه دقیقی به آثار پرفروش حوزه کودک و نوجوان داشته باشیم، خواهیم دید آثاری چون «شهر موش‌ها»، «گلنار» و «کلاه قرمزی» در زمانی ساخته شد که مردم تفریحی به جز سینما نداشتند. از ماهواره‌ و دی‌وی‌دی خبری نبود و دستگاه ویدئو فراگیری امروز را نداشت. در آن شرایط سینما ارزان بود و سطح درآمد مردم پایین. پس مردم تفریحشان را در دیدن فیلم در سالن سینما جستجو می‌کردند.

کارگردان «شب‌های روشن» و «باج خور» با اشاره به فروش بالای فیلم‌های کودکانه مثل «کلاه قرمزی» و «شهر موش‌ها» گفت: این فیلم‌ها شاید برای مخاطبان سینما نوستالژیک باشند اما به نظرم همین کارها هم برای کودکان و نوجوانان امروز جذابیتی دیگر جذاب نیستند.

خالق فیلم «جعبه موسیقی» که در بیست و دومین جشنواره فیلم کودک و نوجوان به نمایش درآمد و نامزد دو تندیس بهترین فیلم و کارگردانی شد، در ادامه صحبت‌های خود افزود: بچه‌هایی که با بازی‌های کامپیوتری بزرگ می‌شوند، دیدن این نوع آثار، جذابیت ندارد. بازی کامپیوتری وجوه مثبتی ندارد زیرا بچه‌ها را ایزوله و تک‌رو پرورش می‌دهد. مشکل اصلی ما این است که این بچه‌ها در فضای مجازی رشد کرده‌اند. یعنی نه شنیدن داستان‌های کودکانه ایرانی برای آنها جذاب است و نه حتی بازی‌های دوران کودکی ما را انجام می‌دهند که این اتفاق بسیار بدی است.  
 
كارگردان «صداها» درباره چگونگی نگارش فیلمنامه‌هایی که بتواند نظر مخاطب کودک و نوجوان را در سینما به خود جلب کند و راهکار مناسب برای جذب این قشر از مخاطبان برای دیدن فیلم در سالن سینما، گفت: بهبود اوضاع سینمای کودک نیازمند کار کارشناسانه است. باید هیئت‌هایی متشکل از نویسندگان کتاب کودک، روانشناسان کودک، جامعه‌شناسان، آموزگاران و مربیان گردهم آیند و این مشکل را  آسیب‌شناسی کنند. این کار اگر به دقت انجام شود ما متوجه خواهیم شد که چه نوع قصه‌ها و فیلمنامه‌هایی، نظر بچه‌ها را جلب می‌کند و سینمای کودک و نوجوان باید چگونه عمل کند که مخاطبانش در سالن سینما فیلم ببینند و آن را تحمل کنند چرا که این یک واقعیت است که آنها، بتمن، سوپر من و باب اسفنجی را به خوبی می‌شناسند اما با افسانه‌های کودکانه ایرانی آشنا نیستند.  
کارگردان «بیداری» و «هفت پرده» اظهار داشت: قبل از هر کاری باید چگونگی ارتباط مخاطب با آثار کودک مورد کارشناسی قرار گیرد. باید دید چگونه می‌توان نسلی را که با امکانات گسترده و مدرن امروزی بزرگ شده است، برای دیدن افسانه‌ها و داستان‌های ایرانی تربیت کرد.

گفتني است؛ بیست و هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با گرامی‌داشت نام پیامبر اکرم (ص) پدر آسمانی کودکان دنیا از پانزدهم تا نوزدهم مهرماه در اصفهان برگزار خواهد شد.



.


باشگاه خبرنگاران جوان

عناوین تصادفی