آخرین اخبار

ناگفته‌هایی از خاتون که در راه است

09:00:44 1395/08/25


به گزارش ایسنا، نشست خبری نمایش «خاتون» با حضور کارگردان اثر و جمعی از بازیگران این نمایش 24 آبان ماه برگزار شد، حسین عالم‌بخش با بیان اینکه متن این نمایش 10 سال پیش قرار بود از شبکه 2 در قالب 10 قسمت تله تئاتر تولید شود، اظهار کرد: متاسفانه در آن برهه تولید تله تئاتر با مشکلات مالی مواجه شد و موفق به تولید اثر نشدیم.

وی ادامه داد: سال گذشته پیشنهاد داده شد این اثر به عنوان یک نمایشنامه مستقل به روی صحنه برود که نوشته و تدوین شد و با عنوان «همبازی آسمان» به روی صحنه رفت. امسال نیز قرار بر آن شد که این نمایش با نام تازه «خاتون» در تالار اندیشه حوزه هنری اجرا شود.

عالم‌بخش خاطرنشان کرد: نمایش «خاتون» رویکرد تاریخی درباره وقایع مهم دوران شهادت امام حسین (ع) دارد و در واقع کنکاش تاریخی در باب اثبات وجود یکی از فرزندان نازنین ایشان یعنی حضرت رقیه (س) دارد. در این نمایش تلاش کردیم برخی وقایع پس از عاشورا را تبیین و تشریح کنیم. در آیین و مذهب خود داریم که کسی که اجازه دهد به او ظلمی شود، خود مقصر و خطاکار است و باید دید چرا حادثه کربلا ایجاد می‌شود و نیاز به بررسی و کنکاش دارد.

این کارگردان تئاتر با تاکید بر اینکه در نمایش «خاتون» به مسائل پیرامون وجود نازنین حضرت رقیه (س) پرداخته می‌شود، گفت: اینکه چرا این دختربچه در خرابه‌ای سکنی داده شده و چه اتفاقی افتاده و آیا دیدن سر پدر باعث شهادت ایشان شده است و حکمت گریه‌هایشان چه بوده، موضوعاتی است که در این نمایش به بحث و گفت‌وگو گذاشته می‌شود. در این نمایش تشریح می‌شود که یزید سربازان رومی را بر سر خرابه فرستاده بود تا زبان اهل بیت امام حسین (ع) را متوجه نشوند و دیوار را بر سرشان خراب کنند و همانجا مدفن بنی‌هاشم بشود اما گریه‌های حضرت رقیه (س) باعث شد، بقای اهل بیت (ع) رقم بخورد.

وی همچنین اظهار داشت: شخصیت‌هایی که در داستان وجود دارند، در تاریخ نیز حضور دارند و البته برخی شخصیت‌ها هم برای پیشبرد داستان انتخاب شده‌اند.
عالم‌بخش با تاکید بر اینکه باید اطلاع رسانی درستی درباره اجرای نمایش «خاتون» صورت بگیرد، اظهار کرد: رسانه‌ها در این زمینه بار زیادی به دوش دارند. با توجه به تجربیاتی که داشتم در عرصه تئاتر، در سطح شهر تهران حدود 38 تا 43 پایگاه اطلاع رسانی بین آحاد مردم داریم. همچنین برخی نهادها و سازمان‌های فرهنگی در حال ارتباط گیری هستند تا بلیت‌های نمایش را خریداری کنند و تا به حال نیز بسیج مخابرات، کمیته امداد امام خمینی (ره)، ستاد فرمان امام، سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران بلیت‌های نمایش را خریداری کرده‌اند و در سایت تیوال اطلاع رسانی انجام شده است.

این کارگردان تئاتر با بیان اینکه سال گذشته استقبال خوبی از تئاتر «خاتون» صورت گرفت، گفت: نیاز به جای بزرگ‌تر و حمایت فضایی داشتیم. البته به دلایلی این اثر با تاخیر به روی صحنه می‌رود و مصادف شد با اربعین حسینی و مشکلاتی در زمینه تبلیغات آن و جذب مخاطب داشتیم و امیدواریم با کمک رسانه‌ها مشکلاتمان حل شود. البته گروه‌های زیادی همچون برخی مدارس و دانشگاه‌ها جزو مخاطبانمان هستند و در حال تلاش برای جذب مخاطبان بیشتر هستیم.

وی ادامه داد: قرار نیست در این نمایش قاب‌های تمثیلی داشته باشیم و هیچ فیلم‌سازی نمی تواند شخصیت‌هایی مانند امام حسین(ع) را نشان دهد و از تمام قاب‌هایی که بخواهد ابهت کار را زیر سوال ببرد فرار می‌کنم و بخش زیادی از درام بر روی دیالوگ‌های شخصیت‌ها و بخش زیادی از آن هم بر دوش کیمیا ملایی (بازیگر اثر که نقش دوست حضرت رقیه (س) را ایفا می‌کند) است.

محمدعلی ساربان بازیگر نمایش «خاتون» نیز با بیان اینکه به دلایل مختلف چند وقتی از تئاتر و سینما دور بوده است، اظهار کرد: پیشنهادی که به من شد باید می‌پذیرفتم تا از صحنه دور نباشم. آثار این فصل مناسبتی است و من هم با آن ها بیگانه نیستم و مخاطب این آثار را می‌شناسم. وقتی به من پیشنهاد شد بلافاصله پذیرفتم که این نقش را بازی کنم. با توجه به اینکه نقش‌های مشابه آن را در تئاترها و حتی آثار تصویری بازی کرده‌ام.

وی افزود: متن نمایش «خاتون» ساده و صمیمی بود و به دل می‌نشست و مخاطب خاص را هم به خوبی جذب می‌کند. حضور خانواده مسیحی یوحنا و خواهرزاده و برادرزاده‌اش در این متن برایم جذاب بود. با هر مسلک و باوری که باشیم می‌توانیم ارتباط انسانی داشته باشیم و نکته ظریفی است که از هر قوم و مسلک و مرامی که باشیم باید انسان باشیم و همدیگر را باور داشته باشیم. در واقع نمایش «خاتون» بدون اینکه تظاهر شده باشد خیلی راحت وقایع را آورده است و هر چیزی که در این نمایش اتفاق می‌افتد قابل باور است.

ساربان در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: جزو کسانی بودم که تا سال‌ها قبل در جشنواره ماه حوزه هنری هیچ نمایشی را برای دیدن از دست نمی‌دادم. اما وقفه‌ای در این ارتباط افتاد که البته به ضرر من و یا حوزه هنری نیست. این سه چهار سال اخیر به عنوان تماشاگر ارتباطم را با حوزه قطع کردم؛ چرا که در برخی موارد دیدم که بی‌احترامی به تماشاگر اتفاق افتاد. مخاطبان سرمایه تئاتر هستند و باید شأن و احترام آن ها حفظ شود. برای اجرای نمایش «خاتون» نیز عوامل نمایش گفتند تغییراتی ایجاد شده و رفتارها فرق کرده است. تماشاگران برای هر سلیقه‌ای که به دیدن نمایش می‌آیند، مسئولان باید احترام آن‌ها را حفظ کنند.

وی افزود: با تمام محدودیت‌هایی که برای کارگردان نمایش وجود دارد، امیدوارم اثر به خوبی به روی صحنه برود و تماشاگران از نمایش لذت ببرند و ما هم اجر خود را از این اثر عاشورایی بگیریم.

هنرمندان تئاتر احساس غریبی می‌کنند

محمود راسخ دیگر بازیگر نمایش نیز با تاکید بر اینکه آثار مذهبی زیادی کار کرده‌ام و برخی درخشش هم داشته‌اند؛ گفت: همیشه عدم حمایت وجود داشته و هنرمندان تئاتر احساس غریبی کرده‌اند.

او ادامه داد: کارگردان یک اثر مذهبی و بازیگران باید جان بکنند تا اثری به روی صحنه برود و در این بین مسئولان تنها اندکی حمایت مادی دارند. حتی اکبر عبدی که من او را بازیگر بزرگ و خلاقی می‌دانم هم اگر تنها در 10 یا 15 روز بخواهد برای نقشی تمرین کند، امکان ندارد که شخصیت را به  درستی روی صحنه ببرد.

وی اضافه کرد: حسین عالم‌بخش اثری را نوشته است، اما هنوز به چالش کشیده نشده است. تا حمایت درست و خالصانه و صمیمانه نباشد امکان ندارد مردم از اثری استقبال کنند و من هم به دلیل اینکه حسین عالم‌بخش را می‌شناسم به این کار آمده‌ام. نمایشنامه این اثر را که دیدم گفتم این هم می‌تواند فکر تازه‌ای باشد و تا به حال با این نوع نگاه برخورد نکرده بودم.

امیدوارم «خاتون» با قصه سرراست خود تماشاگر را به تعقل وادارد

علی یعقوب‌زاده بازیگر نمایش «خاتون» با بیان اینکه بارها شنیده و خوانده بودم که شخصیت حضرت رقیه (س) شخصیت دروغین است و استناد تاریخی ندارد، عنوان کرد: وقتی سال گذشته به دعوت عالم‌بخش برای دیدن تئاتر آمدم، بنری بود که مصادیق وجود آن حضرت را آورده بود و برایم جالب بود که این ماجرا استناداتی دارد. امیدوارم این اثر در ارتقای ذائقه تماشاگران مذهبی تاثیر به حقی بگذارد و با قصه سر راست خود تماشاگر را به تعقل وادارد.

افشین سنگ چاپ دیگر بازیگر نمایش «خاتون» نیز گفت: چند وقتی درگیر ماجرای امام حسین (ع) بودم و می‌گفتم که با حرفه‌ام برای آن حضرت چه کار می‌توانم بکنم و در همین دوران بود که با آقای عالم بخش آشنا شدم و دیدم که با این تئاتر می‌توانم به نوعی دین خود را به اباعبدالله الحسین(ع) ادا کنم.

وی تصریح کرد: خوشحالم که دو سال است توسط این نمایش با واقعه عاشورا بیش از پیش آشنا شده‌ام و قرار است این ماجرا به همین دو سال ختم نشود. امیدوارم هر بار که جلوتر می‌رویم فضای پربار تری داشته باشیم. این اثر تئاتر است. کارکتر، صحنه، نور و قصه دارد و دلایل ایجاد احساسات بارز گفته می‌شود و در آن حرف بزرگ و جهانی دارد.

وی اظهار داشت: همچنین از نگاه دیگر می‌بینیم که وقتی حرف امام حسین(ع) پیش می آید هر آدمی سر تعظیم فرود می آورد. امام حسین(ع) هم حرف جهانی و بزرگی دارد. امیدوارم تماشاچی بیاید و اثر را ببیند و سالن پر شود و تماشاگران ببینند از وقایع مذهبی هم می توان اثر نمایشی خوب تولید کرد.

کیمیا ملایی بایگر خردسال نمایش که نقش شخصیت «آریها» را بازی می‌کند، گفت: آریها دختربچه‌ای است که در این نمایش همبازی حضرت رقیه(س) است. در هر زمانی که باشم حضرت رقیه را خیلی دوست دارم. فقط نیاز نیست که در زمان قدیم باشیم که با او دوست شویم. با اخلاق و رفتار خوب خود هم می‌توانیم نشان دهیم که با او دوست هستیم و می‌توانیم با او باشیم.

 انتهای پیام



تله سینما

ایسنا

عناوین تصادفی