آخرین اخبار

چه کسی دروغ می‌گوید؟

09:00:07 1395/08/22


به گزارش ایسنا، هفته‌نامه تماشاگران امروز نوشت: «کارگردان فیلم «یتیم‌خانه ایران» به تازگی در برنامه هفت گفته است‌: «یکی از معضلات و مشکلات سینما «توهم» است. امین حیایی هیچ‌گاه بعد از قلاده‌های طلا بایکوت نشد و کسی اصلاً نمی‌تواند و جرأت ندارد کسی را بایکوت کند. بله سعی کردند این جو را ایجاد کنند که وای بایکوت می‌شوید اما هیچکدام از بازیگران آن فیلم هیچ‌گاه واقعاً بایکوت نشدند! کسانی که چنین تصورات خامی و چنین خیالاتی در سر دارند، باید به روان‌پزشک مراجعه کنند. قطعاً با خوردن قرص خوب می‌شوند!»

آیا آقای ابوالقاسم طالبی درست می‌گوید؟

بعد از قلاده‌های طلا همچنان در سینما هستم

علیرام نورایی هم در پاسخ به پرسش بهروز افخمی در مورد بایکوت شدنش بعد از بازی در فیلم قلاده‌های طلا گفت: «من بعد از قلاده‌های طلا همچنان در سینما مشغول به کار هستم و بازی می‌کنم و بایکوت نشده‌ام اما گویا برخی فکر می‌کنند که سینما ملک پدری‌شان است و به همین دلیل هم چنین فکرهایی می‌کنند که اتفاقاً در اشتباه هستند.»

وقتی امین حیایی بایکوت‌شدنش را در هفت تأیید کرد

شهریور امسال بود که بهروز افخمی با حضور امین حیایی به مرور کارنامه بازیگری این بازیگر پرداخت. در بخشی از این گفت‌وگو بهروز افخمی درباره بایکوت امین حیایی پس از بازی در فیلم قلاده‌های طلا اشاره کرد. امین حیایی ضمن تأیید این مسأله گفت: «بعضی بازیگران در برخی پروژه‌ها تأکید کردند که اگر امین حیایی در این پروژه‌ها باشد، ما بازی نمی‌کنیم و امین حیایی منفور است. البته آنها حرفه‌ای هستند و شاید حق داشتند و فکر می‌کردند، اگر کنار حیایی بازی کنند، برای‌شان بد می‌شود.»

این بازیگر با بیان این که قرار نبوده قلاده‌های طلا به این شکل باشد، به برخی حواشی ناگفته‌ این فیلم پرداخت و گفت: «بعد از اکران فیلم، فیلم برای ۱۰ روز از پرده پایین کشیده شد و آقای طالبی را هم بردند و گفتند: چرا این فیلم را ساخته‌ای؟ این در حالی است که ساخت این فیلم حتی توسط رهبری تأیید شده بود و قرار بود این فیلم ساخته شود تا برخی اتفاقات تکرار نشود.»

امین حیایی در مواجهه با این پرسش که اگر قرار باشد قلاده‌های طلا ۲ ساخته شود، بازی می‌کند، گفت: «الان فکر نمی‌کنم دیگر بازی کنم. از همکارانم انتظار این رفتار را نداشته و همیشه می‌خواهم دیگران را خوشحال کنم اما اگر کسی را رنجانده‌ام امیدوارم من را ببخشند، چون بخشش چیز خوبی است!»

روایت بهاره افشاری از حواشی پس از پایان‌نامه

بهاره افشاری بهمن سال گذشته با حضور در برنامه دید در شب درباره‌ اتفاقاتی که پس از بازی در فیلم پایان‌نامه برایش رخ داده بود مسائلی را بازگو کرد و گفت: «شما نمی‌دانید پس از آن چه بر سر من آمد. این فیلم تمام می‌شود و من مجبور می‌شوم در یک دوره سکوت فرو بروم. تمام آدم‌هایی که ادعا می‌کنند می‌توانند یک فیلم این‌طوری بازی کنند و مقابل این جریان در آن دولت بایستند، نمی‌توانند این کار را انجام دهند. حالا اتفاقی که می‌افتد این است که شیشه‌های خانه‌ من را می‌شکنند، ماشین من را پنچر می‌کنند، تهدید می‌شوم و هزار اتفاق دیگر.»

حامد کمیلی: پایان‌نامه یکی از اشتباهات من بود

حامد کمیلی نیز در سال ۹۲ در گفت‌وگویی با تماشا می‌گوید: «ببین «پایان نامه» یکی از اشتباهات کاری من بود که یک اجبار و ترس در دل آن وجود داشت که باعث شد پیشنهاد بازی در این فیلم را بپذیرم. اگر این فیلم امروز به من پیشنهاد می‌شد، قطعاً به خیلی از ترس‌هایم غلبه می‌کردم و در آن فیلم بازی نمی‌کردم، به هر قیمتی هم که برایم تمام می‌شد، اهمیت نداشت.»

او در بخش‌های دیگری از همین مصاحبه گفته‌: «من مجبور شدم بعد از مصاحبه‌ای که با آقای جیرانی در برنامه هفت داشتم، رو در روی خیلی‌ها بایستم. بعد از این مصاحبه دردسرهای زیادی برای من ایجاد شد. از طرف کسانی که می‌گفتند تو نباید بابت این فیلم عذرخواهی می‌کردی! از طرف کسانی که عذرخواهی من چندان به مذاق‌شان خوش نیامده بود ولی من حرفی که در دلم بود را با مردم در میان گذاشتم. در پایان‌نامه به من دروغ گفته شد و من هم به همین دلیل این فیلم را یک اشتباه در کارنامه کاری خودم می‌دانم و امروز هم پای این عذرخواهی ایستاده‌ام و چون محکم روی این موضوع ایستاده‌ام، کم‌کاری من اتفاق افتاد. پایان‌نامه و اتفاقاتش برای من یک سکوت پر از اتفاقات عجیب و غریب به همراه داشت که از آن استقبال کردم. در این سکوت فقط درد بود اما دردی که درس‌های زیادی برایم در پی داشت.»

هانیه توسلی: آقای کلاهداری باعث شدید بازیگران ممنوع‌الکار شوند

حامد کلاهداری، کارگردان فیلم پایان‌نامه که در دولت تدبیر و امید نتوانست فیلم سینمایی جلوی دوربین ببرد همان اوایل انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس‌جمهور در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس گفته بود: «به عقیده من در دوره اصلاحات بهترین وزرا را داشتیم. امیدواریم در این دوره شاهد مدیران یک‌سویه با نگاه‌های یک‌طرفه نباشیم. وزیر ارشاد از نخبگان سینما و فرهنگ بهره ببرد و هنرمندان را با یک‌سونگری فراری ندهد. متأسفانه باید بگویم بدترین دوره فرهنگ و هنر کشور را این دوره تجربه کردیم. وزیر باید فارغ از جناح‌بندی‌ها و سیاسی‌کاری‌ها عمل کند و از عملکردهای سلیقه‌ای بپرهیزد.»

این صحبت‌های کلاهداری که با حمایت مستقیم و بی‌چون چرای مدیران سینمایی وقت از جمله جواد شمقدری و علیرضا سجادپور توانسته بود اولین فیلم سینمای ایران درباره وقایع پس از انتخابات سال ۸۸ را بسازد، به مذاق خیلی‌ها خوش نیامد اما در بین آنها تنها هانیه توسلی بود که با انتشار یادداشتی تند و تیز به این صحبت‌های کلاهداری واکنش نشان داد. توسلی که شایعه شده بود به دلیل نپذیرفتن پیشنهاد بازی در فیلم پایان‌نامه ممنوع‌الکار شده، در یادداشت خود با انتقاد از موضع‌گیری کلاهداری علیه شمقدری گفته بود: «در زمانی که بسیاری از اهل هنر به بهانه‌های واهی کنار گذاشته شدند، جنابعالی بی‌هیچ سابقه‌ای در زمینه فیلم‌سازی تنها و تنها به واسطه نزدیکی به یک جریان فکری توانستید سه فیلم بلند سینمایی بسازید. آن روز که با بازیگرانی که حاضر نشدند در فیلم شما بازی کنند به بدترین نحو برخورد کردید تا آنها ممنوع‌الکار شوند. نباید فراموش می‌کردید که چرخه روزگار همیشه به کام نمی‌چرخد. اگر طرز تفکر شما همانی است که چند سال است پیشه نموده‌اید، اگر چه با آن مخالفیم اما به عنوان یک عقیده، به آن احترام می‌گذاریم اما چرخش یک روزه شما بعد از انتخابات پرشور ۹۲ نامی جز فرصت‌طلبی ندارد.»

هانیه توسلی گفت شما وطن فروشید

کلاهداری در مورد ماجرای پایان‌نامه و یادداشت توسلی به ‌آی‌سینما می‌گوید: «خیلی جالب است. بگذارید یک نکته‌ای را بگویم. ما فیلم‌نامه پایان‌نامه را به خانم‌ها ترانه علیدوستی، پگاه آهنگرانی و باران کوثری هم دادیم. آنها فیلم‌نامه را خواندند و خیلی محترمانه به ما گفتند که نمی‌توانیم در این فیلم بازی کنیم. من هم تشکر کردم و گفتم ممنون که وقت گذاشتید و فیلم‌نامه را خواندید. اما یک روز آمدم دفتر دیدم دستیارم حالش بد است. گفتم چه شده، گفت هانیه توسلی که به او هم پیشنهاد بازی در این فیلم را داده بودیم زنگ زده گفته شما وطن‌فروشید! من زنگ زدم به خانم توسلی گفتم شما چنین جمله‌ای گفته‌اید؟ آن هم وقتی هنوز چیزی را ندیده و نظر می‌دهید؟ این همان فیلم‌نامه‌ای است که امیر آقایی و حامد کمیلی پر پر می‌زنند در آن بازی کنند. بعد ایشان یک چیزی بسیار بی‌ادبانه‌ای گفت و من هم مجبور شدم بدترش را بگویم. بعد از آن رفته بود به همه گفته بود من را ممنوع‌الکار کرده‌اند؛ در حالی که همان زمان مشغول بازی در فیلم ندارها بود و تا الان هم ببینید که هر سال این خانم چند فیلم بازی کرده و هیچ‌وقت ممنوع‌الکار نشده است.»

کارگردان پایان‌نامه در ادامه با ادبیاتی تندتر به انتقاد از توسلی می‌پردازد و می‌گوید: «امثال جوجه‌هایی مثل هانیه توسلی برای من حاشیه‌های زیادی درست کردند و جو مسمومی به راه انداختند ولی این خانم یادش باشد زمانی که در این سینما من بازیگر فیلم کیانوش عیاری بودم او حتی نمی‌دانست سینما را با کدام «س» می‌نویسند!»

از او می‌پرسند اگر باز هم به سال ۸۹ برگردد و ساخت پایان‌نامه به او پیشنهاد شود، آیا می‌پذیرد آن را بسازد؟ که او پاسخ می‌دهد: «صددرصد اگر به عقب برگردیم این فیلم را در آن سال نخواهم ساخت ولی چند سال بعد می‌سازم. در آن سال جو متشنج بود و باید کمی فضا آرام می‌شد. من در ساخت پایان‌نامه در آن سال جوانی کردم ولی در ساخت فیلم اشتباه نکردم. در آن زمان از من سوءاستفاده شد. مدیران آن زمان از من جوان‌تر و ناآگاه‌تر به مسائل و جریانات سیاسی پیدا نکردند. هیچکس به من نگفت بعد از ساخت چنین فیلمی در آن سال ممکن است چه اتفاقاتی برای من پیش بیاید. گفته بودند حمایت می‌کنند اما هیچ حمایتی نکردند ولی هنوز هم به فیلمنامه برادرم اعتقاد دارم و اگر قرار باشد الان این فیلم را بسازم پلان به پلان همان فیلمنامه را خواهم ساخت چون همان‌گونه که گفتم با ساخت آن فیلم در آن سال جوانی کردم اما اشتباه نه!»

انتهای پیام



تله سینما

ایسنا

عناوین تصادفی