آخرین اخبار

از نمایش A۱۵۷ در آلمان تا واکنشی به آخرین انار دنیا

09:00:19 1395/08/20


دکتر اسماعیل عالی‌زاد پس از تماشای نمایش «آخرین انار دنیا» به کارگردانی ابراهیم پشت‌کوهی، آن را اثری گران‌قدر و دارای پیام انسانی دانست.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط‌عمومی گروه تئاتر «تی‌تووَک»، نمایش «آخرین انار دنیا» به نویسندگی و کارگردانی ابراهیم پشت‌کوهی شب گذشته (سه شنبه ۱۸ آبان) میزبان دکتر اسماعیل عالی‌زاد ـ استاد عالی‌رتبه دانشگاه ـ بود که مورد تحسین او واقع شد.

دکتر عالی‌زاد در پایان اجرای نمایش گفت: «ابراهیم پشت‌کوهی نه فقط جزو هنرمندان، که از فرهیختگان ارزشمند جامعه ما هستند. این موضوع را به خودشان هم گفتم که نمی‌گویم نمایش شما فراتر از انتظار، ولی واقعاً همان چیزی بود که از ایشان انتظار داشتم. این نمایش حاصل زحماتی است که با گروه‌شان می‌کشند و من بسیار از اجرا لذت بردم.»

این استاد دانشگاه ادامه داد: نمایشی که دیدم، روایت متفاوتی بود از رمان «آخرین انار دنیا». امیدوارم کسانی که به تماشای این نمایش می‌آیند و از آن لذت می‌برند،کمی هم به خواندن اصل اثر تشویق بشوند. البته آقای پشت‌کوهی این توصیه را به تماشاگران دارند که رمان را بخوانند تا از اجرا بیش‌تر لذت ببرند. امیدوارم این نمایش تداوم داشته باشد و نقاط دیگر کشورمان هم آن را تجربه بکنند، چون اجرای «آخرین انار دنیا» یک اثر گران‌قدر است که پیام انسانی دارد و آن را تداعی می‌کند. این نمایش قابلیت دارد تا در موطنی که متن رمان تولید شده، یعنی کشور عراق و منطقه کردستان و دیگر مناطق کُردنشین اجرا بشود. امیدوارم کسانی که دست‌اندرکار امر تئاتر هستند، پشتیبانی لازم را از این اجرا به عمل بیاورند. این موفقیتی برای تئاتر کشور ماست. برای همه کسانی که برای اجرای نمایش «آخرین انار دنیا» زحمت کشیده‌اند، به ویژه دوست خوبم آقای ابراهیم پشت‌کوهی آرزوی سلامتی، سربلندی و افتخارآفرینی دارم».

«آخرین انار دنیا» اقتباسی از رمان مشهوری به همین نام نوشته «بختیار علی»، نویسنده نامدار کُردزبان است. در این نمایش محمد سایبانی، حسین اصیلی، الهام اسکندری، بهنام پانیزه، سارا شاهی، میراث پری‌دار، سعید عیسایی، وحید فراهانی، الناز امینی و فاطمه احسان‌فر بازی می‌کنند.

تاکنون هنرمندانی نظیر آرش سنجابی (مترجم رمان آخرین انار دنیا)، لوریس چکناواریان، دکتر قطب‌الدین صادقی، رویا نونهالی، مهشید نونهالی، رامین ناصرنصیر، کاظم هژیرآزاد، بهزاد فراهانی، فهیمه رحیم‌نیا، جهانبخش سلطانی، احمد طالبی‌نژاد، بهاره کیان‌افشار، اصغر همت، یارتا یاران، افسانه ناصری، افسانه زمانی، غلامرضا عربی، سامان خلیلیان، زهرا پاریزی، هانیه یوسفیان و سمیه زارعی به تماشای این نمایش نشسته‌اند.

نمایش «آخرین انار دنیا» تا جمعه ۲۱ آبان‌ماه، در دو نوبت ۱۷:۳۰ و ۱۹:۳۰ در سالن سایه مجموعه تئاترشهر اجرا می‌شود. 

فیلم مستند A۱۵۷ در آلمان

فیلم مستند «A۱۵۷» محصول سازمان سینمایی حوزه هنری در جشنواره فیلم مستند «داکیومنت آرت» آلمان به نمایش درمی‌آید.

فیلم مستند «A۱۵۷» به کارگردانی بهروز نورانی‌پور از تولیدات «مرکز مستند سوره» وابسته به سازمان سینمایی حوزه هنری در بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند «داکیومنت آرت» کشور آلمان نمایش داده می‌شود. این جشنواره مختص فیلمسازان جوان است و فیلم انتخاب شده باید جزو پنج فیلم اول کارگردان باشد. مستندهای کوتاه و بلند می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند. 

جشنواره بین‌المللی فیلم مستند «داکیومنت آرت» از ۲۱الی ۲۵ آبان در شهر نوبراندنبرگ آلمان برگزار می‌شود.

جشنواره بین‌المللی فیلم تامیل نادو میزبان فیلم های «حورا» و «سویوق» است

به گزارش روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، دو فیلم «حورا» (غلامرضا ساغرچیان) و «سویوق» ( برادران ارک) در بخش رقابتی جشنواره فیلم های کودک در چهاردهمین جشنواره بین المللی فیلم تامیل نادو به نمایش در می‌آیند. 

پیش از این، فیلم «حورا» در جشنواره فیلم آل لایتز (هند) جایزه نتپک را از آن خود کرده و فیلم «سویوق» به سه نامزدی جایزه استعداد برتر آسیایی در جشنواره تراز اول شانگهای (چین) دست پیدا کرده و در جشنواره هزاره سوم (ایتالیا) به روی پرده رفته است.

در این رویداد سینمایی فیلم‌های «مزار شریف» ساخته عبدالحسن برزیده و «سکوت رعنا» ساخته بهزاد رفیعی نیز از سوی حوزه هنری حضور خواهند داشت.
چهاردهمین جشنواره بین المللی فیلم تامیل نادو از ۱۹ تا ۲۱ آبان ماه سال جاری در شهر چنای در کشور هند برگزار می شود.

بهناز مهدی‌خواه نمایشی با موضوع محیط زیست  را آماده می‌کند

بهناز مهدی خواه که با نمایش «خیمه قمرخانم» در بخش مسابقه تئاتر کودک جشنواره بیست و سوم حضور دارد از آغاز تمرین نمایش جدیدش با موضوع محیط زیست خبرداد.

این کارگردان و بازیگر تئاتر گفت: کار جدیدم، با موضوع محیط زیست خواهد بود. قرار است تحت پروژه  کتاب تئاتر مدرسه در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تولید شود و از اواخر آبان تمرینات این نمایش  را شروع خواهیم کرد.

مهدی خواه ادامه داد: عنوان این نمایش "دیو زباله" و موضوع آن در ارتباط با حفظ و نگهداری از محیط زیست است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اجرای نمایش خیمه قمر خانم در جشنواره  با اجرای عمومی تفاوت خواهد داشت، تصریح کرد: بله، قطعا اجراهای جشنواره‌ای، تفاوت‌هایی با اجرای عموم دارند. در اجرای جشنواره قرار است با گروه‌های دیگر رقابت داشته باشید و تماشاگران اثر، نیز یا ایرانیان هموطن هستند یا تماشاگران خارجی،  پس قطعا باید اجراها با بهترین کیفیت ارائه شوند، ضمن اینکه نمایش‌های منتخب از هر شهری قطعا نماینده‌ی آن شهر هستند و می‌توانند نشانگر سطح کیفی و هنری تئاتر آن دیار باشند. پس گروه باید بهترین اجرایش را در جشنواره برگزار کند.

این هنرمند تئاتر کودک و نوجوان گفت: جشنواره تئاتر کودک ونوجوان قدمت زیادی دارد و یک رویداد مهم بین‌المللی است و امیدوارم که بیش از این مورد توجه دولتمردان باشد البته در این راستا بودجه هم یک موضوع بسیار مهم است.

وی در پایان تصریح کرد: من به‌عنوان بازیگر ، عروسک گردان و طراح عروسک و لباس در پنج دوره این جشنواره در سالهای متوالی شرکت کرده‌ام و امسال بعنوان کارگردان و بازیگر در نمایش خیمه قمر خانم در جشنواره حضور دارم. قطعا هر سال انتظار می‌رود، جشنواره پربارتر برگزار شود و کیفیت کارهای ایرانی و خارجی بهتر و خلاقانه تر باشد و امیدوارم امسال نیز جشنواره خوبی را شاهد باشیم.

هیات داوران بخش بچه‌های مسجد سوگواره «خمسه» معرفی شدند

کوروش زارعی، جلیل فرجاد و فرهاد بشارتی نمایش های بخش بچه های مسجد سوگواره «خمسه» را داوری می‌کنند.

به گزارش روابط عمومی سوگواره «خمسه»، کوروش زارعی، جلیل فرجاد و فرهاد بشارتی به عنوان دوران بخش بچه های مسجد سومین سوگواره هنرهای نمایشی و آئین های مذهبی «خمسه» آثار را مورد ارزیابی قرار می‌دهند.

محراب محمدزاده مسئولیت این بخش از سوگواره را بر عهده دارد.

توجه به تئاتر مردمی یکی از مسائل جدی امروز تئاتر کشور و ترویج این هنر در میان مردم است، اتفاقی که بخشی از  آن در کنار راهکارهای بسیارش باید در پایگاه های از پیش تعیین شده مردم صورت گیرد. یکی از مهم‌ترین پایگاه های اجتماعی مردم، مسجد است. مساجد به جهت وجود طیف عظیمی از مخاطبان در سنین مختلف مرکز خوبی برای ارائه آثار هنری با مفاهیم مورد وثوق است. مفاهیمی که البته توسط مردم خلق می شوند و شاهد تئاتر مردم برای مردم خواهیم بود.

این بخش با مشارکت مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری برگزار خواهد شد.

سومین سوگواره هنرهای نمایشی و آیین های مذهبی «خمسه» به دبیری علی‌اصغر خسروی آبان وآذر ماه در تهران برگزار می‌شود.

انتهای پیام



تله سینما

ایسنا

عناوین تصادفی