آخرین اخبار

روایت یکی از رهبران داعش تا مستندی درباره‌ی گاو مقدس

09:00:49 1395/08/13


به گزارش ایسنا، حمید عبداله‌زاده که با فیلم مستند «ایرانیان مرتد» در بخش مسابقه ملی دهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت حضور دارد، درباره‌ی این فیلم گفت: در یکی از عملیات‌های ارتش عراق یکی از فرماندهان داعش دستگیر شد. تفکرات این فرد و البته داعش نسبت به ایرانی‌ها در قالب مصاحبه‌ای، موضوع اصلی این فیلم است.

این مستندساز در گفتگویی اظهار کرد: ساخت «ایرانیان مرتد» از اواخر سال 93 آغاز شد و اوایل سال 94 به پایان رسید. پیش از شروع ساخت این فیلم من و عرفان طالبی به عنوان تهیه‌کننده مطالعاتی درباره تفکر تکفیری‌ها داشتیم و پیرامون شکل‌گیری تفکر وهابیت هم تحقیقاتی کرده بودم، اما تصور نمی‌کردم با یکی از رهبران داعش روبه‌رو شویم و طی روند تولید، موفق به جلب رضایت ارتش عراق و مصاحبه با این فرد شدیم.

او با اشاره به سختی‌های ساخت مستند بحران خاطرنشان کرد: شما هر اندازه به سناریو فکر کنید، بخش عظیمی از روند تولید چنین مستندهایی قابل پیش‌بینی نیست و ممکن است اتفاقی، بر کل فیلمنامه و روند تولید اثرگذار باشد. درباره‌ی ساخت مستند با موضوع داعش هم سختی‌ها بیشتر است، چرا که دسترسی به فضای عملیات دشوارتر بوده و باید به واسطه پژوهش‌های میدانی و ارتباط گرفتن با آدم‌های مختلف وارد منطقه جنگی و فاز تولید شد.

عبداله‌زاده با بیان این که بسیاری از افراد تصور می‌کنند تمامی مستندهای این چنینی با استفاده از کمک‌های دولتی ساخته می‌شوند، تصریح کرد: ما برای ساخت «ایرانیان مرتد» از هیچ حمایتی برخوردار نبودیم و به دلیل اهمیت سوژه به دنبال ساخت آن رفتیم. افکار عمومی باید باخبر شوند که داعش چه تصوری درباره‌ی ایران دارد. با تماشای این مستند برای مخاطبان قابل درک‌تر خواهد بود که چرا باید ایرانیان به عنوان «مدافع حرم» در جنگ میان عراق و داعش حضور داشته باشند. بحث امنیت ملی ایران موضوع دیگری است که در این جنگ اهمیت دارد.

او در پایان افزود: مهم‌ترین نکته‌ای که ما برای مصاحبه با رهبر داعش به آن نیاز داشتیم، مترجمی بود که خودش را به جای افسر اطلاعات عراق جا بزند تا آن فرد با صداقت بیشتری به پرسش‌های ما درباره‌ی ایرانیان پاسخ دهد. با حضور مصطفی مشهدانی که اهل موصل است موفق شدیم اعتماد او را جلب کرده و نظرات وی را درباره مردم ایران مقابل دوربین ثبت کنیم.

سینماحقیقت و ثبت یک رکورد در گینس!

فیلم مستند بلند «مردی که با خرگوش‌ها می‌رود» ساخته «فرهاد بردبار» که تلاش مردی برای ثبت یک رکورد در گینس را به تصویر می‌کشد، در بخش «مسابقه ملی» دهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت به نمایش درمی‌آید.

در خلاصه موضوع این فیلم مستند 80 دقیقه‌ای آمده است: «مردی قصد دارد رکوردی را در گینس به ثبت برساند، اما در این راه با مصائبی روبروست. او امیدش را از دست نمی‌دهد و خانواده‌اش هم به او کمک می‌کنند تا بر این مشکلات غلبه کند...»

مستند بلند «مردی که با خرگوش‌ها می‌رود» در اولین نمایش عمومی روی پرده‌ی سینماحقیقت می‌رود.

پژوهشگر، تصویربردار، کارگردان و تهیه‌کننده این فیلم «فرهاد بردبار» است. خسرو کهندژ (صدابردار)، احسان افشاریان (صداگذار)، هادی معصوم‌دوست (تدوینگر) و سینا فرزادی‌پور (آهنگساز) نیز از دیگر عوامل تولید این اثر مستند هستند.

فرهاد بردبار متولد سال 1356 در «اصفهان» و فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد کارگردانی از دانشگاه صداوسیما است. کلیدساز جلفا، قلبی که می‌تپد، مشروطه اصفهان، شبگرد، خانه‌ای برای الفبا، از جمله آثار مستند وی بشمار می‌آیند.

مستند «گاو مقدس» را در سینماحقیقت ببینید

فیلم مستند «گاو مقدس» ساخته‌ی «امام حسن‌اف» مستندساز آذربایجانی، در بخش مسابقه‌ بین‌الملل دهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت روی پرده می‌رود.

به گزارش روابط عمومی جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، در خلاصه موضوع این فیلم مستند 74 دقیقه‌ای که محصول سال 2015 کشورهای آذربایجان، آلمان و رومانی است، آمده: «تاپ‌دیگ زندگی ساده‌ای به همراه زن و فرزندان خود، در روستای کوهستانی دورافتاده‌ای در جمهوری آذربایجان دارد. او طرح تازه‌ای به ذهنش رسیده تا زندگی بهتری را برای خانواده‌اش رقم بزند. تاپ‌دیگ قصد دارد یک گاو اروپایی بخرد تا نسبت به گاوهای سنتی شیر بیشتری تولید کند. او علاوه بر پس‌انداز خود و قرض از آشنایان، به مجوز ریش‌سفیدان روستا نیز احتیاج دارد؛ اما آنها کاملاً مخالف این تصمیم هستند...»

مستند «گاو مقدس» تاکنون در جشنواره‌های «ایدفا» هلند و «پراگ» جمهوری چک به نمایش درآمده است. این فیلم در کنار 8 اثر مستند دیگر از کشورهای مختلف جهان، در بخش «مسابقه بین‌الملل» مستندهای بلند جشنواره سینماحقیقت روی پرده می‌رود.

* مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی، دهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را طی روزهای 14 تا 21 آذرماه 1395، با شعار «حقیقت بهترین راهنماست» که از فرمایشات حضرت علی(ع) است، در شهر تهران برگزار خواهد کرد.

انتهای پیام 



تله سینما

ایسنا

عناوین تصادفی