آخرین اخبار

در سینما و تئاتر چه خبر است؟

09:03:01 1395/07/02


به گزارش ایسنا، با درخواست جمعی از تهیه‌کنندگان و مستندسازان سینمای ایران، مهلت شرکت در بخش مسابقه ملی دهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» تا دهم مهرماه تمدید شد.

بر اساس اعلام روابط عمومی جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، عموم تهیه‌کنندگان و مستندسازان تا پایان وقت اداری روز شنبه 10 مهرماه 95 فرصت دارند که مشخصات جدیدترین آثار مستند خود را روی وب‌سایت جشنواره به نشانی www.irandocfest.ir ثبت کنند.

برپایه‌ی این گزارش، گزینه‌ی ثبت‌نام در پایان روز دهم مهرماه روی سایت جشنواره غیرفعال می‌شود و مستندسازانی که مشخصات اثر مستند خود را به ثبت رسانده‌اند، حداکثر تا روز 15 مهر فرصت دارند که نسخه نهایی فیلم خود را جهت بازبینی به دبیرخانه جشنواره (به نشانی خیابان سهروردی شمالی، میدان شهید قندی، شماره 15، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، طبقه اول) تحویل نمایند که این مهلت با توجه به فاصله زمانی کوتاه تا آغاز جشنواره (حدود 2 ماه) تمدید نخواهد شد.

اسامی فیلم‌های منتخب بخش «مسابقه ملی» جشنواره سینماحقیقت در سه گروه مستندهای کوتاه، نیمه‌بلند و بلند، اوایل آبان ماه اعلام خواهد شد.

بزرگداشت جمشید مشایخی در پردیس سینمایی تماشا برگزار می‌شود

به همت موسسه تصویرشهر، بزرگداشت جمشید مشایخی در پردیس سینمایی تماشا واقع در جنوب تهران برگزار می شود.

به گزارش روابط عمومی موسسه تصویر شهر، همزمان با اکران عمومی فیلم «رفقای خوب» به کارگردانی و تهیه کنندگی مجید قاری‌زاده و به عنوان آخرین فعالیت سینمایی جمشید مشایخی، بزرگداشت این بازیگر سینمای ایران در پردیس سینمایی تماشا برگزار می‌شود.

در این مراسم که به همت موسسه تصویر شهر و با همراهی رسانه فیلمسازان برگزار می‌شود با حضور عوامل فیلم "رفقای خوب" و جمعی از سینماگران، از بیش از نیم قرن فعالیت سینمایی جمشید مشایخی تقدیر خواهد شد.

پردیس تماشا ساعت 18روز جمعه دوم مهرماه میزبان این برنامه در حضور مردم جنوب غرب تهران خواهد بود.

جمشید مشایخی فعالیت سینمایی اش را با فیلم "خشت و آیینه"در سال 1344 آغاز کرد و تا کنون در نزدیک به صد فیلم به ایفای نقش پرداخته است که بسیاری از آنها از آثار ماندگار سینمای ایران محسوب می شوند.

شرکت برای عموم آزاد است و علاقمندان می توانند برای حضور در این مراسم در روز جمعه دوم مهرماه ساعت 18 به پردیس سینمایی تماشا واقع در خیابان یافت آباد، بلوار مدائن مراجعه کنند.

«سپنج رنج و شکنج فرخنده» تا جمعه روی صحنه می‌ماند

اجرای نمایش «سپنج رنج و شکنج فرخنده» نوشته محمود استاد محمد و کاری از شهرام گیل آبادی تا پایان هفته جاری تمدید شد.

به گزارش روابط عمومی نمایش، «سپنج رنج و شکنج فرخنده» که به عنوان جدیدترین اثر شهرام گیل‌آبادی از 8 شهریورماه در پلاتو تئاترشهر روی صحنه رفته است، تا جمعه 2 مهرماه روی صحنه می‌ماند.

پیش از این قرار بود که این نمایش تا امروز (چهارشنبه 31 شهریور ماه) اجرا شود که با توجه به استقبال مخاطبان مدت زمان اجرا تمدید شد.

نمایش «سپنج رنج و شکنج فرخنده» بر اساس نوشته‌ای از مجموعه «تک نگاره‌های محمود استاد محمد برای سکوت» است که با بازی فریدون محرابی، شمسی صادقی، نوشین حسن‌زاده، رویا فلاحی و نازنین مهیمنی و با آواز قربان نجفی روی صحنه رفت.

سایر عوامل این نمایش عبارتند از: هانیه جوادی‌منش دستیار کارگردان، سحر طلایی سرپرست گروه، میثم صفری طراح نور، فرشاد محمدی صدابردار، طاهر مهدوی و ستاره خدایی راهنمای فرهنگی، داوود نمدکلاهی مسئول پلاتو، فرشاد آذرنیا نور و صدا، احسان رافتی عکس، ایمان خاکسار طراح گرافیک و مریم قربانی‌نیا روابط عمومی.

خبرهایی درباره‌ی پیش‌فروش بلیت سردار 

امکان خرید بلیت نمایش " سردار " جدیدترین اثر نادر برهانی مرند که قرار هست از 4 مهرماه در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر اجرا شود از روز گذشته برای مخاطبین فراهم شده است.

این نمایش که اثری تازه از گروه تئاتر معاصر خواهد بود با فرا رسیدن عید غدیرخم و شروع هفته دفاع مقدس عرضه بلیت خود را از طریق سامانه تیوال آغاز کرده و به منظور رفاه مخاطبین تخفیف های ویژه ای هم در نظر گرفته است.

هدایت هاشمی، نسیم ادبی، احمد کاوری، نداکوهی، سید علی صالحی، فریدون محرابی، حسین پاکدل، ناهید مسلمی، میرطاهر مظلومی (به ترتیب ورود) از جمله بازیگران نمایشی هستند که نادر برهانی مرند در خلاصه داستان اثر آورده است: سردار روایتی است از سال‌های نه چندان دور جنگ که تا امروز امتداد دارند. داستان سربازان پاکباخته‌ای که گمنام، به خاک وطن پیوسته‌اند و نبودشان دینی شده است بر ذهن و گرده تاریخ معاصر این سرزمین.

نمایش سردار از 4 مهرماه هر شب ساعت 19:30 بروی صحنه رفته و علاقمندان می توانند جهت تهیه بلیت به tiwall.com مراجعه و یا با شماره تلفن 09193952723 تماس بگیرند.

دبیر اجرایی دهمین جشنواره بین‌المللی فدراسیون فیلم‌های ورزشی جهان انتخاب شد

دکترسیدمجتبی علوی به سمت دبیر اجرایی دهمین جشنواره بین‌المللی فدراسیون فیلم‌های ورزشی جهان انتخاب شد.

به گزارش روابط عمومی این رویداد فرهنگی و ورزشی؛براساس حکمی از سوی سیدامیر حسینی رئیس فدراسیون کارگری کشور و رئیس و نماینده فدراسیون جهانیFicts جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ورزشی جهان، دکتر سیدمجتبی علوی از چهره‌های حوزه ورزش و تحصیل‌کرده سینما به‌عنوان قائم‌مقام رئیس و دبیر اجرایی این جشنواره انتخاب شد.

بر پایه این خبر، این جشنواره در تاریخ 27 آبان ماه سالجاری در شهر میلان ایتالیا درزمینه فیلم‌های سینمایی داستانی، مستند، تلویزیونی، المپیک و پاراالمپیک و پویانمایی برگزار می‌شود و به انتخاب هیئت‌داوران بیش از ده اثر برگزیده ایران می‌توانند در آن شرکت کنند.

این جشنواره با همکاری وزارت ورزش و جوانان، کمیته ملی المپیک و پاراالمپیک، سازمان صداوسیما، شهرداری تهران و حامیان مالی بخش خصوصی برگزار می‌شود.

در این خبر آمده است: آثار متقاضی در این جشنواره تا دهم مهرماه سال جاری فرصت دارند اثرشان را به نشانی دبیرخانه دائمی جشنواره واقع در: فدراسیون کارگری؛ خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی، خیابان صائب تبریزی -پلاک 47 ارسال نمایند.

مراسم قدرانی و تقدیر از برگزیدگان آثار ایرانی در تاریخ 10 آبان ماه در تهران برگزار می‌شود و آثار برگزیده  ضمن دریافت تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جوایز نقدی بدون دریافت حق ورودی به جشنواره جهانی ارسال می‌گردند.

با توجه به برگزاری یازدهمین دوره از این جشنواره متأسفانه در چهار دوره قبلی اثری از ایران در آن شرکت نداشت و فقط در دوره‌های آغازین تعدادی از آثار ایرانی در بخش‌های مختلف آن صاحب جوایز جهانی شدند.

مستند «اعتراض وارد نیست» نامزد دریافت جایزه بهترین مستند جشنواره کلکته شد

فیلم مستند« اعتراض وارد نیست» به کارگردانی مشترک محمدرضا جورابچیان و فرناز جورابچیان نامزد دریافت جایزه بهترین مستند از نگاه هیات داوران جشنواره نِز کلکته شد.

 این فیلم توسط خواهر و برادر فرناز جورابچیان و محمدرضا جورابچیان در طی مدت 3 سال ساخته شده و بهمن کیارستمی تدوین آن را بر عهده داشته است .

این مستند زندگی پنج مهاجر افغان در ایران را به تصویر می کشد که  به شکلی کاملا اتفاقی در زمین تنیس‌های شمال تهران مشغول به کار می شوند. توپ جمع می کنند و در اوقات بیکاری تنیس بازی می‌کنند. تنیس یاد می‌گیرند و در آن پیشرفت می‌کنند اما هر چقدر دراین رشته ورزشی پیشرفت می‌کنند جامعه پذیرای آنها  نیست و به چشم غریبه به آنها نگاه می شود. زندگیشان در برزخ سختی گذران روزمرگی و ترس از بازداشت و بازگردانده شدن به افغانستان  و نیز آرزوی تنیس باز شدن و شرکت در مسابقات تنیس می‌گذرد و برای آنها چاره ای جز ماندن در شرایط اقامت غیر قانونی و یا رفتن به سمتی آینده ای نامعلوم در غرب نمی گذارد. در حالی که سیل مهاجرت غیر قانونی به اروپا معضل کنونی عصر معاصر به شمار می رود، این فیلم بیننده را با بخشی مهم و اغلب نادیده گرفته شده از معضلات این مهاجران در خاورمیانه روبرو می کند.

 این مستند در روز 29 سپتامبر در مرکز فرهنگی نیوویوید در بخش سینمای مهاجرت در شهر هارلم در کشورهلند هم به نمایش در می آید.

جشنواره فیلم نِز از 25 تا 27 سپتامبر در شهر کلکته هند برگزار می شود.

چیستا یثربی و افتتاح یک نمایش کاملا زنانه

نمایش " دوشیزگان باغ لیمو " به کارگردانی فاطمه رادمنش ؛ عصر روز پنجشنبه با حضور چیستا یثربی نمایشنامه نویس و کارگردان مطرح تئاتر در خانه نمایش افتتاح می‌شود.

به گزارش روابط عمومی اداره تئاتر و خانه نمایش : " دوشیزگان باغ لیمو"  که علی محمد رادمنش آن را براساس (خانه برناردآلبا ) اثر فدریکو گارسیا لورکا به نگارش درآورده ؛ داستان اعضای خانواده‌ایست که بعد از مرگ پدر ؛ مجبورند تا یک سال به خواست مادر در مکانی دور از خانه  عزادار بمانند. دختران خانه به شدت  افسرده شده‌اند. در این میان پسری به نام آرش به خواستگاری دختر بزرگتر می‌آید در حالی که او و کوچکترین دختر خانواده پنهانی دل در گرو یکدیگر دارند و ....

مهنازغمخوار؛ مرجان زارعی ؛ فاطمه نیشابوری ؛ روشنک شهبازی ؛ میترا مقدمی ؛ سحر ببران ؛ کتایون کیانی و فاطمه رادمنش بازیگران این نمایش هستند  و مهران سیفعلی پور به عنوان طراح صحنه ؛ سما ستوده طراح لباس ؛ مرضیه رادمنش طراح گریم و جواد سقایی و فاطمه نیشابوری به عنوان دستیاران کارگردان  حضور دارند.

دوشیزگان باغ لیمو از 31 شهریور ماه هر روز ساعت 19:30 به مدت 60 دقیقه در خانه نمایش به روی صحنه خواهد بود.

«نفس های آرام»در بیمارستان

فیلم«نفس‌های آرام» به کارگردانی میثم هاشمی طبا و تهیه کنندگی علی مصفا آغازشد.

به گزارش مشاور رسانه ای این فیلم،میثم هاشمی طبا برای ساخت نخستین تجربه  فیلم بلند خود،با گروهی از بازیگران حرفه‌ای سینما و تلویزیون و با فیلمنامه‌ای به نویسندگی خود ،کارش را اغاز کرد.

این گروه طی چند روز گذشته در لوکیشنی واقع در یکی از بیمارستان‌های تهران،فیلمبرداری بخش‌هایی از فیلم را اغاز کردند و طبق پیش‌بینی‌ها انجام شده ظرف یک ماه اینده فیلمبرداری به پایان خواهد رسید.

در خلاصه داستان این فیلم امده است:محیا و رضا زوج جوانی در استانه ازدواج  هستند.رضا مهندس معمار است و محیا شاگرد و نامزد او است.حادثه‌ای برای محیا اتفاق می‌افتد که مسیر زندگی هر دوی انها را تغییر می کند.

کوروش تهامی،همایون ارشادی،محمود پاک نیت،جعفر دهقان،لیلا بلوکات،آوا دارویت،شهرام عبدلی،فرحناز منافی ظاهر،محمود زمردیان،شهربانو موسوی،محمد فرزانه،حسین الماسی از جمله بازیگران این فیلم هستند.

اعلام برنامه های هفتمین پروژه مرکز مطالعات اجرایی قشقایی

برنامه های کارگاهی و آموزشی هفتمین پروژه مرکز مطالعات اجرایی قشقایی که با عنوان پروژه «بدن و اشیا» در تئاتر شهر برگزار می‌شود، اعلام شد.

به گزارش روابط عمومی مجموعه تئاتر شهر، برنامه  کامل کارگاه های آموزشی هفتمین پروژه مرکز مطالعات اجرایی قشقایی که با عنوان پروژه «بدن و اشیا» با میزبانی گروه تئاتر «زا» به سرپرستی بابک دقیقی در تئاتر شهر برگزار می شود، اعلام شد.

براساس این گزارش جزییات برنامه کارگاه‌ها به شرح زیر اعلام شده است:

پنجشنبه 1 تا چهارشنبه 7 مهر ، ساعت 10 صبح، کارگاه « ترکیب بندی، بدن مندی و اجرا» با حضور بابک دقیقی

یکشنبه 4 مهر ، ساعت 16 ، کارگاه «زیست شناسی بازیگری» با حضور امیردژاکام

دوشنبه 5 و سه شنبه 6 مهر ، ساعت 16 ، کارگاه « روش های مواجهه با نمایشنامه » با حضور فارس باقری

چهارشنبه 7 مهر ، ساعت 16 ، کارگاه «آشکار سازی با بدن و اشیا، پنهان سازی با کلمات»  با حضور محمد چرم شیر

پنجشنبه 8 مهر، ساعت 16 ، کارگاه «مفهوم بدن فرا روزمره در اندیشه های یوجینیو باربا» با حضور یدالله آقا عباسی

یکشنبه 11 مهر، ساعت 10 صبح، کارگاه « بازیگر، بدن و شبکه ای از اشیا» با حضور لیلا پاپلی و بابک دقیقی

یکشنبه 11 مهر، ساعت 16 ، کارگاه «بدن به مثابه شی در مواجه با مدرنیته» با حضور لیلا پاپلی

دوشنبه 12 مهر، ساعت 10 صبح ، کارگاه « شیء شدگی بدن و ویرانگی» با حضور لیلا پاپلی و بابک دقیقی

دوشنبه 12 و سه شنبه 13 مهر، ساعت 16 ، کارگاه «زمان و مکان در هم نشینی بدن و اشیا» با حضور فرهاد مهندس پور

چهارشنبه 14 مهر ، ساعت 16، کارگاه «شی و اجرا» با حضور عبدالرضا قراری

در حین برگزاری کارگاه های آموزشی پروژه «بدن و اشیا» نیز نمایش « روایت عاشقانه» به کارگردانی بابک دقیقی ساعت 19 با بازی حسین محمد آبادی، علی نفیسی، مهدی خسروی، رسول نیازی، سجاد امیر مجاهدی در تالار قشقایی تئاتر شهر به صحنه می رود.

اجرای یک نمایش ایرانی در جشنواره‌ی ارمنستان 

نمایش «ماما یرما» در بیست و سومین جشنواره رقابتی لوری فست ارمنستان شرکت می‌کند و بعد به اجرای عموم در می‌آید. 

نمایش‌های «ماما یرما» به ایده پردازی، طراحی و کارگردانی فرزیننوبرانی،و نمایش پاپا اتللو به نویسندگی و کارگردانی فرزین نوبرانی و سحر جمالی در بیست و سومین جشنواره رقابتی لوریفست ارمنستان به عنوان نماینده ایران شرکت می‌کند.

ماما یرما اقتباسی آزاد از نمایشنامه یرما، نوشته لورکا ست این نمایش برگرفته از نمادها و مینی مالیزم،در فضایی سوررئالاست که با قاب بندی‌های سینمایی در هم آمیخته شده است. مامایرما از 11 بهمن تا 1 اسفند 95  ، ساعت 19 در تماشاخانه استادانتظامی خانه هنرمندان به اجرای عموم در خواهد آمد .  

بازیگرانی که در این نمایش‌ها ایفای نقش می‌کنند، عبارتند از: امیر فراهانی، بی‌تا عزیز اقلی، آوا گنجی، فرزاد برهمن، عباس علیرضا، سهیل قناعتی، ملینا قدیمی، مرسده افشاری‌پور  هستند.

انتهای پیام  



تله سینما

ایسنا

عناوین تصادفی