برپایی یک نشست سینمایی با دغدغهی محیط زیست
09:06:39 1395/06/16
به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای رسانه و شبکههای اجتماعی، میرفخرایی در این نشست با تاکید براین که نگاه به مسائل محیط زیستی در رسانهها، نگاهی تشریفاتی است، گفت: سیاستگذاریهای رسانهای در تلویزیون غلط است و ما شاهدیم در بهترین ساعتهایی که فیلم مستندی در تلویزیون درحال پخش است، شبکهای دیگر برنامهای در مخالف آن برنامه پخش میکند.
وی درباره مسئولیت رسانهها در برابر مسائل محیط زیست، تصریح کرد: وضعیت رسانهای ما باگذشته که یک رسانه جمعی بود، فرق کرده و در حال حاضر به گونهای شده که تاثیرگذاری آن به اندازه تاثیر یک جمع اندک هم نیست. متاسفانه خبرنگاران هم اگر بخواهند درباره هر مسالهای صحبت کنند، مسئولانی در برابر آن معضل وجود دارند که با خبرنگاران برخورد میکنند و سعی میکنند، شرایط عادی و خوب جلوه بدهند.
این کارشناس ارتباطات و رسانه، تاکید کرد: مشکل دیگری در حوزه مستندسازی وجود دارد، این است که دستگاههای دولتی حاضر نیستند پولهای خود را صرف مستندسازی کنند و به همین دلیل اولین مشکل یک مستندساز بودجه است.
میرفخرایی با بیان این که این جلسه باید در صداوسیما تشکیل میشد، یادآور شد: آگاهی نسبت به مسائل محیط زیستی کم است و افزایش سواد رسانهای مساله اصلی ما در این حوزه است. بنابراین اشکال اساسی در کم سوادی رسانهای در نزد مسئولان رسانهای و کاربران شبکههای اجتماعی است.
وی اظهارداشت: برای حفاظت از محیط زیست و جلوگیری از شکار و تخریبهای محیط زیستی باید حمایت هایمان از محیط بانان بیشتر و قوی تر کرده و امکاناتی مانند هواپیماهای گشتی را ایجاد کنیم.
این کارشناس ارتباطات و رسانه، مساله اصلی مشکلات محیط زیستی اقتصادی و در مرتبه دوم آموزشی است، گفت: شکارچی که از سر نباز مالی و برای تامین مایحتاج زندگی خود دست به شکار میزند، نیاز به شغل دارد و باید فکری برای تامین نیازهای اقتصادی و شغلی او کرد.البته شکارچی های پولداری که برای تفریح دست به این عمل می زنند، بیمارهای روانی هستند که باید با آنها برخورد جدی کرد.
میترا حجار نیز در این نشست اظهارداشت: عدم حضور مسئولان مربوطه و مخاطبان اصلی نشست، یکی از اشکالهای مهم، سمنها و جمع های دوستداران محیط زیست است.
حجار گفت: انتخاب یک دختر بچه در فیلم، کار هوشمندانه ای بود، چرا که این ذخایر و منابع طبیعی ما باید برای آیندگان حفظ شود.
این بازیگر سینما نیز در مورد وظیفه رسانهها در برابر مسائل محیط زیستی اظهارداشت: این یک مساله جهانی است و متاسفانه در همه دنیا شاهد این اتفاق هستیم که رسانههای سعی میکنند، نگاه مخاطب را از مساله اصلی دور کنند و این اتفاق در تلویزیون ما نیز وجود دارد که نتیجه آن افزایش دیش های ماهواره می شود.
حجار یادآور شد: در کشور مردم به ما هنرمندان اعتماد دارند و سیاستمداران هم به همین دلیل در مواقعی که نیاز دارند به سراغ ما میآیند. اما ما بهتر می دانیم به جای این که شهرتمان را در اختیار سیاسی ها بگذاریم در اختیار کسانی بگذاریم که صدایی برای دفاع و حمایت از خود ندارند.
وی در مورد فعالیتهای محیط زیستی در شبکههای اجتماعی گفت: برخی از این اخبار و پیامهایی که در این شبکهها رد و بدل میشود، واقعی نیست و مشوش کننده است. همچنین در شبکههای اجتماعی این که فکر کنیم با یک لایک زدن کاری برای محیط زیست کردهایم، درست نیست و ما باید با همین تشکلهای کوچک فعالیت های خود را برای دفاع از محیط زیست بیشتر کنیم. ما میتوانیم سرنوشت طبیعت مان را تغییر دهیم هرچقدر کوچک باشیم.
کتایون ریاحی بازیگر سینما و تلویزیون نیز با تاکید برهمین مساله گفت:ما باید خودمان دستهای مان را دراز کنیم و دستهای مسئولان را از روی گوشهای شان برداریم تا ببینند و بشنوند و متوجه مسئولیت و وظیفه خود شوند.
وی درباره این موضوع که مشکل محیط زیست ما اقتصادی هست، تصریح کرد: این موضوع وجود دارد اما تا جایی سیستم اقتصادی میتوان کمک کننده و حلال مشکلات باشد. اما من که در سرزمینهای آفریقا حضور داشتم و از نزدیک شاهد بحرانی کمبود آب بودم، می دانم که بحران آب جدی است و آن قدر بحرانی که تا چند سال دیگر هم با اقتصاد هم حل نمیشود.حتی آن آقایی که 3 هزار میلیارد را با خود برد، نمی توانند در زمان کمبود آب، یک لیوان آب برای خود پیدا کند.
ریاحی تاکید کرد: هرکسی هرآنچه که می تواند برای سرزمین مان و محیط زیست مان کاری کند.
کتایون جهانگیری نیز درباره فیلم خود، گفت: سوژه من در ابتدا چیز دیگری بود و ابتدا طرحهایی در مورد تخریبهای زیست محیطی داشته باشیم اما به من گفتند که سوژه تکراری است. در ابتدا ساخت مستند شکارچی این نگرانی را داشتم که چطور به سمت این سوژه بروم و عکس العمل خودم در برابر شکارچیها و آنها نسبت به من چیست؟!.
وی افزود: همان شکارچیها که با افتخار و قدرت از خود و شکارشان عکس میگیرند، جرات ندارند جلوی دوربین بیایند و عکس شان گرفته شود و یکی از همینها که عکسی از او در فیلم هست، به من دائم فشار آورد که عکسش را از فیلم دربیاورم.
جهانگیری گفت: در مستندسازی یک بخشی آگاهی رسانی است که می خواهیم مردم مطلع شوند و مواقعی قصد ارتقای فرهنگ است که در این زمینه نیاز به پرداخت مستقیم به سوژه نیست.
انتهای پیام
تله سینما
ایسنا