آخرین اخبار

خبرهایی از سینما و تئاتر

09:06:36 1395/06/16


حسین مهکام فیلمنامه‌نویس سینمای ایران با مستند «پرتره غایب» در دهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت شرکت کرده است.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، مستند «پرتره غایب» که برای اولین نمایش عمومی به دبیرخانه جشنواره دهم سینماحقیقت ارائه شده، زندگی یک نقاش جوان را روایت می‌کند که بناست از او مستندی ساخته شود، اما وی از حضور مقابل دوربین امتناع می‌کند!

پژوهشگر، نویسنده، تصویربردار، صدابردار، گوینده، کارگردان و تهیه‌کننده «پرتره غایب»، حسین مهکام است و سمانه سزاوارمنش هم در تدوین و صداگذاری با وی همکاری کرده است.

حسین مهکام که متولد سال 1359 و فارغ‌التحصیل رشته فلسفه و کلام و تئاتر است، نگارش فیلمنامه‌های سینمایی آدم، بیست، هیچ، گهواره، برف، چهارشنبه 19 اردیبهشت، پدر آن دیگری و آزادی مشروط را برعهده داشته است. کارگردانی فیلم سینمایی «آزادی مشروط» و سریال «کشیک قلب»؛ همکاری در ساخت مستند «فردا می‌بینمت الینا» (ساخته رخشان بنی‌اعتماد) و نگارش متن فیلم مستند «کربلا جغرافیای یک تاریخ» (ساخته داریوش یاری) از دیگر فعالیت‌های سینمایی او بشمار می‌آید.

وی در 4 دوره جشنواره فیلم فجر، کاندیدای دریافت سیمرغ بلورین فیلمنامه بوده است.

«پرتره غایب» اولین فیلم مستند مهکام است که به مدت زمان 39 دقیقه، در سال 1395 ساخته شده است.

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی، دهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را طی روزهای 14 تا 21 آذرماه 1395، با شعار «حقیقت بهترین راهنماست» که از فرمایشات حضرت علی(ع) است، در شهر تهران برگزار خواهد کرد.

«جاودانگی» در تماشاخانه ایرانشهر آغاز شد

نمایش «جاودانگی» به کارگردانی نیما دهقان از شامگاه یکشنبه 14 شهریورماه اجرای عمومی خود را در تماشاخانه ایرانشهر آغاز کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل تماشاخانه ایرانشهر، اجرای عمومی نمایش «جاودانگی» به عنوان جدیدترین تجربه کارگردانی نیما دهقان، با شیوه اجرایی متفاوت نسبت به تجربیات قبلی این کارگردان تئاتر، در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر آغاز شد.

این نمایش با حضور فرزین صابونی به عنوان بازیگر، منوچهر شجاع به عنوان طراح صحنه و فرشاد فزونی به عنوان آهنگساز، ساعت 21 به صحنه می‌رود.

سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر این روزها میزبانی نمایش «از زیرزمین تا پشت بام» به کارگردانی افسانه ماهیان را هم عهده‌دار است که ساعت 19 اجرا می‌شود.

موافقت با عرضه یک فیلم برای شبکه نمایش خانگی

شورای صدور پروانه نمایش خانگی با عرضه یک عنوان موافقت کرد.

 به گزارش روابط عمومی سازمان سینمایی، در جلسه 7 شهریور شورای پروانه نمایش خانگی که با حضور اکثریت اعضاء برگزار شد،با عرضه فیلم " رقص در غبار"  به تهیه کنندگی ایرج تقی پور و کارگردانی اصغر فرهادی موافقت شد.

همچنین در این جلسه با عرضه5 عنوان فیلم خارجی ، 2 عنوان فیلم مستند و آموزشی  و 2 عنوان فیلم کوتاه نیز موافقت به عمل آمد.

سالن فنی زاده از بیست و یکم شهریور میزبان دو نمایش جدید می‌شود

سالن استاد فنی زاده موسسه منشور هنر، از بیست و یکم شهریور پذیرای نمایش‌های «گمشده در یانکرز» و «سعادت مردمان تیره روز» خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی، سالن استاد فنی‌زاده‌ی موسسه منشور هنر، از روز یکشنبه، 21شهریور، میزبان 2 نمایش «گمشده در یانکرز» و «سعادت مردمان تیره روز» می شود.

سارا دارو فروش که کارگردانی نمایش آسید کاظم را در کارنامه خود دارد، نمایش «گمشده در یانکرز» نوشته نیل سایمون را با بازی هنرمندانی همچون؛ مهدی علینژاد، سید حسام الدین شریفی، مرجان بهرامی، سحر آقاسی، الهه موچانی، عرفان نظری و مجید آقایی کارگردانی می کند. این نمایش از 21شهریور هر شب ساعت 20:30 به روی صحنه می رود.

همچنین نمایش «سعادت لرزان مردمان تیره روز» نوشته علیرضا نادری و کارگردانی مریم بابایی با بازی؛ ارغوان فتوحی، مریم بابایی، محسن صابری پور، رویا منتظری، شیدا شیدایی، مهرداد شمس و کیارش کارگر و تهیه کنندگی موسسه منشور هنر از روز یکشنبه 21شهریور تا روز چهارشنبه 31 شهریور، هر شب ساعت 19 به روی صحنه می رود.

"کابوس شب نیمه تابستان" به صحنه می‌رود

نمایش "کابوس شب نیمه تابستان" به کارگردانی شکوفه طاهری در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان به صحنه می‌رود.

به گزارش روابط عمومی گروه، این نمایش نوشته مهدی اسدزاده و بر اساس طرحی از نیما دهقانی به کارگردانی شکوفه طاهری است که از 21 شهریورماه در سالن استاد انتظامی به صحنه می‌رود.

وحید نفر، عرفان ابراهیمی، ابراهیم عزیزی، میسا مولوی، پرهام یدالهی بازیگران این نمایش‌اند. همچنین محمد نوری آزاد مدیر صحنه، شاهین امامی پارسا دستیار کارگردان، ثمین سالک گریم، پژمان تک دهقان طراح گرافیک، البرز تیمورزاده عکاس، مهرانگیز قهرمانی مشاور رسانه، امیر قالیچی تبلیغات مجازی دیگر عوامل اجرایی این نمایش‌اند.  

گفتنی است؛ این نمایش سال 93 به مدت 5 شب در کارگاه نمایش با عنوان "رویای شب نیمه بهار تابستان پاییز زمستان و بهار" به صحنه رفت و با استقبال بسیاری از سوی مخاطبان و منتقدان روبه‌رو شد.

نمایش "کابوس شب نیمه تابستان" به کارگردانی شکوفه طاهری شهریور و مهر ماه سال جاری ساعت 21 در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران واقع در خیابان طالقانی، خیابان شهید موسوی شمالی، ضلع جنوبی باغ هنر، بام خانه هنرمندان به صحنه می رود. علاقمندان برای تهیه بلیت این اثر نمایشی می‌توانند  به سایت‌ اینترنتی تیوال www.tiwal.com مراجعه نمایند.

تعطیلی نشست های پروژه تئاتر بصری در روز دوشنبه 15 شهریور

تالار قشقایی تئاتر شهر 16 شهریور ماه اجرایی ندارد

کارگاه های آموزشی و اجرای نمایش «کولا» در قالب پروژه «تئاتر بصری و سورئال گرایی» سه شنبه 16 شهریور ماه تعطیل خواهد بود.

به گزارش روابط عمومی مجموعه تئاتر شهر، کارگاه آموزشی و نشست های پروژه «تئاتر بصری و سورئال گرایی» مرکز مطالعات اجرایی قشقایی به دلیل نصب و تغییرات صندلی تالار قشقایی روز دوشنبه 15 شهریور ماه برگزار نمی شود. البته در این تاریخ نمایش «کولا» در ساعت مقرر میزبان علاقه مندان تئاتر است.

بر اساس برنامه ریزی‌های انجام گرفته به دلیل ادامه مرحله نصب و تغییرات صندلی ، علاوه بر تعطیلی کارگاه های آموزشی نمایش «کولا» به کارگردانی نصیرملکی جو نیز روز سه شنبه 16 شهریور ماه به صحنه نمی رود.

آغاز پیش‌فروش نمایش «بیست هزار فرسنگ زیر دریا»

پیش فروش بلیت‌های سه روز نخست اجرای نمایش «بیست هزار فرسنگ زیر دریا» به کارگردانی پینودی بودو  از کشور ایتالیا در سایت تیوال آغاز شد.

نمایش سه بعدی «بیست هزار فرسنگ زیر دریا» توسط گروه ایتالیایی پوتلچ در ایران از 26 شهریور هر شب ساعت 19در مجموعه تئاتر باران اجرا می‌شود.
«بیست هزار فرسنگ زیر دریا» که در بیش از 27 کشور جهان اجرا شده به عنوان تئاتر الگو با تمام تجهیزات خود در ایران به شکل سه بعدی توسط این گروه با زیرنویس فارسی اجرا می‌شود. دانیلا ریگنولی، ناتالی منتا، ماکروس أکوان، لوکا دی توماسو، ایرنه روسیی در این نمایش ایفای نقش می کنند.
این کار مشخصه‌های تئاتر الگویی را دارد؛ نمایشی سه بعدی که با بهره بردن از تکنولوژی خاص اجرا خواهد شد وتمام تکنولوژی‌های لازم توسط این گروه به ایران آورده خواهد شد
سه روز نخست این اجرا با 20 در صد تخفیف در سایت تیوال لحاظ خواهد شد.

لازم به ذکرست که نمایش سه بعدی «بیست هزار فرسنگ زیر دریا»پیش از این در دوره‌ای از جشنواره تئاتر فجر به دبیری رحمت امینی در ایران اجرا شده بود.

 سایر عوامل این نمایش عبارتند از :مجری طرح: کمپانی تئاتر باران؛ مدیر پروژه در ایران: کیومرث مرادی،طراح صحنه و نور: لوکا روزا ،طراح ویدئو و دیجیتال: Aesop Studio و Mop Studios ،طراح لباس و گریم: لأورا کولومبو،دستیار اول کارگردان: ژوفی گالیاس،عکس: سیامک زمردی مطلق، طراح پوستر و بروشور:سینا افشاور،مدیر روابط عمومی و مشاور رسانه ای: مریم رودبارانی،ساخت دکور در ایران:حسین طاهربخش،رسول طاهربخش.

فراخوان پذیرش اجراهای نیمسال دوم سال ۹۵ تماشاخانه «همای سعادت»

 تماشاخانه «همای سعادت» فراخوان دریافت متون نمایشی به منظور اجرا و نمایشنامه خوانی در این تماشاخانه را منتشر کرد.

به گزارش روابط عمومی «همای سعادت»، این تماشاخانه با هدف حمایت از گروه‌های جوان و مستعد تئاتری در کنار پیشکسوتان این عرصه و ایجاد شرایط مطلوب جهت اجرای آثار نمایشی برگزیده به انتشار فراخوان اجرا اقدام کرده است.

در شرایط اجرای نمایش‌ها برای این تماشاخانه آمده است:

تماشاخانه «همای سعادت» با در نظر گرفتن شرایط ویژه و متفاوت مالی، متن یا طرح نمایشی می‌پذیرد.

 -  همه متون نمایشی اعم از ایرانی و خارجی که از نظر مرکز هنرهای نمایشی منع اجرایی نداشته باشند، امکان اجرا در تماشاخانه را خواهند داشت.

  -  پذیرش آثار تجربی با شیوه‌های نوین اجرایی منوط به متقاعد ساختن شورای بازبینی و هیأت انتخاب تماشاخانه، مبنی بر عملی و اجرایی بودن ایده‌ها و طرح‌ها در فضای تماشاخانه است.

-  تکمیل فرم درخواست بازبینی اثر که از طرف مدیر اجرایی تماشاخانه در اختیار گروه‌های متقاضی قرار خواهد گرفت. ( آثار با بازبینی داخلی در مجموعه پذیرفته می‌شوند.  

-  کپی کارت ملی یا شناسنامه کارگردان.

-  ارائه مجوز کتبی نویسنده، مترجم یا ناشر اثر نمایشی.

متقاضیان تا  پایان شهریور  با همراه داشتن مدارک لازم به مؤسسه «همای سعادت» به نشانی شهر زیبا، خیابان آیت‌الله کاشانی، زیر پل شهید باکری، جنب بانک پارسیان، پلاک 261، طبقه چهار، واحد 5 مراجعه کنند.

علاقه‌مندان می توانند برای دریافت اطلاعات بیش‌تر به تلفن 09398427077 کامبیز بنان مدیر داخلی «همای سعادت» زنگ بزنید.

مهلت ارسال آثار به جشنواره یاس تمدید نمی‌شود

مدیر دبیرخانه چهارمین جشنواره بین المللی فیلم یاس گفت: مهلت ارسال آثار به این رویداد سینمایی که پیش‌تر 15 شهریور اعلام شده بود تمدید نمی‌شود.

به گزارش روابط عمومی موسسه رسانه‌های تصویری، سیمون سیمونیان در این باره اظهار کرد: فراخوان بخش ملی جشنواره یاس امروز 15 شهریور به پایان می رسد و تمدید هم نخواهد شد و تا پایان وقت اداری امروز دوشنبه 15/6/95 برای ارسال آثار مهلت وجود دارد.

وی یادآور شد: برخی آثار که از شهرستان‌ها ارسال شده ممکن است با اندکی تاخیر به دبیرخانه برسد که مورد پذیرش است.

مدیر دبیرخانه جشنواره یاس عنوان کرد: در بخش اقلام تبلیغاتی نیز متقاضیان تا 31 شهریور فرصت دارند آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارائه کنند و در بخش بین الملل نیز آثار خارجی در حال جمع آوری است.

سیمونیان با اشاره به حجم قابل قبول آثار رسیده به بخش ملی جشنواره تاکید کرد: بخش خصوصی در تولید فیلم های ویدیویی حضور گسترده ایی داشته است.

وی گفت: همچنین حجم تولیدات بخش ویدیویی در شبکه نمایش خانگی نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته است و امیدواریم آثار خوبی در این دوره از جشنواره با یکدیگر به رقابت بپردازند.

چهارمین جشنواره بین المللی فیلم یاس از 9 تا 13 آبان به دبیری سید مصطفی ابطحی برگزارمی شود.

"مجید و فرچه ها" در نیاوران  به روی صحنه رفت

نمایش "مجید،هی و فرچه‌ها"  به نویسندگی سید حسین فدائی حسین و کارگردانی طهورا کریم خانی از14شهریور در سالن گوشه فرهنگسرای نیاوران  آغاز شده و تا 9مهرماه ، به روی صحنه خواهد بود.

به گزارش روابط عمومی بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران  نمایش " مجید هی و فرچه ها " برای گروه سنی الف و ب اجرا می شود.

موضوع نمایش درمورد پسربچه‌ای است که با همکلاسی‌هایش  قراراست در یک مسابقه کوهپیمایی شرکت کند، مربی بچه‌ها جعبه جایزه نفر اول را به  امانت به می سپارد ، ولی قبل از مسابقه پای پسرک می شکند و....

 المیرا پارسا ،حنانه جعفری نژاد ،سهیل پناهی ،محسن جلالی راد ،حمید فضل الله و بابک مولانا بازیگران این نمایش هستند  ،الهه میرزایی و هانیه زحمت کش  نیز طراحی و اجرای صحنه را در این نمایش به عهده دارند و عبدالله آتشانی آهنگسازی آن را انجام داده است.

نمایش« مجید هی و فرچه ها » ،غیر از شنبه وسه‌شنبه‌ هرهفته هرروز ساعت 17 در سالن گوشه فرهنگسرای نیاوران به روی صحنه می رود وعلاقمندان برای تهیه بلیط می توانند از طریق سایت بلیط دات کام و گیشه فرهنگسرای نیاوران اقدام نمایند، همچنین با هماهنگی قبلی، این نمایش برای مهد کودک ها در اجرای صبح با قیمت نیم بها به روی صحنه می‌رود.

رقابت «زاپاس» در کانادا و سوئد

فیلم سینمایی «زاپاس» برای شرکت در سه جشنواره خارجی پذیرفته شد.

به گزارش روابط عمومی پروژه، فیلم سینمایی «زاپاس» به نویسندگی و کارگردانی برزو نیک نژاد و تهیه کنندگی سیدامیر پروین حسینی که از دو ماه پیش در تهران و شهرستانها روی پرده رفته است، برای شرکت در بخش اصلی رقابتی جشنواره دایورسیتی کانادا،بخش رسمی و مسابقه جشنواره سینه-ایران کانادا و شانزدهمین دوره جشنواره یاری سوئد برگزیده شده است تا به رقابت با دیگر آثار منتخب بپردازد.

این فیلم کمدی که هنوز در بعضی سینماهای تهران و شهرستان در حال نمایش است،توانسته فروش خود را به مرز پنج میلیارد تومان برساند.«زاپاس» با حضور در جشنواره فجر 34 توانست در میان بهترین فیلمها از نگاه مردمی قرار گیرد.ضمن اینکه شبنم مقدمی برای بازی در زاپاس از این جشنواره برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن شد و ایمان امیدواری نامزد دریافت سیمرغ بهترین طراحی چهره بود.

امیر جعفری، ریما رامین فر، جواد عزتی، الناز حبیبی، احمد مهران فر، شبنم مقدمی، نرگس رمضانی همراه با هنرمند خردسال ماهان نصیری بازیگران اصلی فیلم جدید نیک نژاد بوده اند.«زاپاس» یک کمدی اجتماعی است که داستان یک تیم فوتبال دسته سومی را روایت می کند.این تیم  به دسته دوم صعود می کند وسعید در بازی آخر دچار مصدومیت تاندون پا می شود و سلامتی اش به خطر می افتد و همین اتفاق،دستمایه وقوع ماجراهای جالبی می شود که زندگی او و اطرافیانش را دستخوش تغییراتی می کند.

نیک‌نژاد فیلم سینمایی «ناخواسته» را نیز در نوبت نمایش دارد. فیلمی که نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی از جشنواره سی و دوم فیلم فجر بود.

پیش فروش بلیت نمایش "صبح ب خیر" آغاز شد

نمایش صبح ب خیر به نویسندگی و کارگردانی "سیروس همتی" از چهارشنبه 17 شهریور 95 در تالار سایه مجموعه تاترشهر اجراهای خود را آغاز می کند.

به گزارش روابط عمومی گروه تاتر مانی، نمایش صبح ب خیر به نویسندگی و کارگردانی سیروس همتی که تمرینات آماده سازی خود را برای اجرای عمومی این اثر پشت سر می گذارد ازچهارشنبه 17 شهریور 95 در تالار سایه مجموعه تاترشهر روی صحنه می رود.

بنا بر این گزارش این اثر نمایشی هر روز هفته غیر از شنبه ها راس ساعت 19:30 اجرا شده و در روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه هر هفته دو اجرایی بوده و در دو سانس ساعت 18 و 19:30 میزبان مخاطبان خود بوده و تا اواسط مهرماه روی صحنه می رود.

در این اثر نمایشی، بازیگرانی چون (به ترتیب الفبا) کامبیز امینی، علی برجی، آذر سماواتی، شهرام مسعودی، آزیتا نوری وفا، بهار همتی و نگار همتی ایفای نقش می‌کنند. طراح صحنه و نور: رضا مهدیزاده، طراح لباس: سهیلا جوادی، طراح گریم: ماریا حاجیها، طراح پوستر و بروشور: مازیار قنبری، عکاس و مشاور رسانه‌ای: محمد وفایی، در گروه کارگردانی، دستیاران کارگردان: پوریا کاوه و نازنین حق بیان (با سپاس از آساره هداوند و محیا علیزاده)، منشی صحنه: بهناز نجفی، مدیر صحنه: کیوان بدری و لیلا خلیلی، مدیر تولید: فرید یوسف پور، دستیار تولید: شهره قربانی نژاد، ساخت تنظیم و انتخاب موسیقی: لیلا نوری، مدیر اجرا: مرتضی برزگرزادگان و حمید ناصر، دوخت لباس: عاطفه سلیمانی، مدیر روابط عمومی: فریبا جدیدی و امور هماهنگی: شهراشوب مفتاحی از دیگر عوامل نمایش هستند.

پیش فروش اینترنتی بلیط این نمایش از روز دوشنبه 15 شهریور آغاز شده و علاقه مندان می توانند برای تهیه و رزرو اینترنتی بلیط به سامانه فروش اینترنتی تئاترشهر، سامانه اینترنتی تیوال و جهت خرید حضوری بلیط به گیشه مجموعه تئاترشهر مراجعه نمایند.

فیلمخانه باران با استقبال گسترده تماشاگران از کمدی الهی" اثر کاستالوچی در تئاتر باران برگزار شد.

فیلمخانه تئاتر باران با هدف ﺩﯾﺪﻥ ﻭ ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻧﻤﺎﯾﺶﻫﺎﯼﮐﺎﺭﮔﺮﺩﺍﻧﺎﻥ  ﺑﺮﺗﺮ ﺗﺌﺎﺗﺮﺟﻬﺎﻥ توسط کیومرث مرادی با استقبال تماشاگران و نمایش"کمدی الهی"اثر رومئو کاستالوچی در تئاتر باران برگزار شد.

فیلمخانه تئاتر باران با هدف دیدن و تحلیل نمایش‌های کارگردانان برتر تئاتر جهان" توسط کیومرث مرادی این هفته با نمایش"کمدی الهی"اثر رومئو کاستالوچی میهمان اصغر دشتی، اشکان خیل نژاد، میلاد نیک آبادی و اشا صدربا استقبال تماشاگران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی؛ کیومرث مرادی درهمین رابطه گفت: یکی از بزرگترین دغدغه‌های ما برخورد درست وصحیح وعلمی با آثاربزرگ تئاتر معاصر جهان است. وقتی درسفرهای مختلف آثاربزرگ جهان را جمع‌آوری کردم و یا با گروه‌های بزرگ آشنایی پیدا کردم دیدگاهم کاملا تغییر کرد و به مجموعه گرانقدری از تئاتر روزجهان دسترسی پیداکردم که البته با مرارت بسیار به دست آمده است و امروز می‌توانیم با این مجموعه علمی به تئاتر روز جهان نگاه کنیم و ازهمه مهمتر بفهمیم که چرا این اجراها در تئاترمعاصرجهان تا این اندازه تاثیرگذاربوده‌اند برای من بسیارمهم است که ما به این دانش برسیم.

بعد از پایان فیلم جلسه نقد و تحلیل نمایش"کمدی الهی"با حضور اصغر دشتی، اشکان خیل نژاد، میلاد نیک آبادی،اشا صدر و کیومرث مرادی برگزار شد.

اصغر دشتی برگزاری فیلمخانه تئاتر باران را اقدامی خلاقانه توصیف کرد و افزود: به زعم من برگزاری جلسات نقد و تحلیل فیلم های روز تئاتر باید هدفمند پیگیری شود و مطمئنا برخورددرست وصحیح وعلمی با آثاربزرگ تئاترمعاصرجهان از همین طریق میسر می‌شود.

لازم به ذکرست که هدف از این پروژه ارایه بهترین آثار نمایشی جهان در ۱۵ سال گذشته است.این پروژه هر دو هفته یک بار شنبه ها برگزار شده و علاقمند با مراجعه به تئاتر باران میتوانند بلیط فیلم تئاتر را دریافت و در این برنامه مشرکت نمایند.
در هر اکران جمعی از هنرمندان بزرگ تئاتر حضور خواهند داشت و بعد از پایان فیلم تئاتر درباره آن فیلم تئاتر به گفت و گو خواهند پرداخت

انتهای پیام 



تله سینما

ایسنا

عناوین تصادفی