آخرین اخبار

تلاش برای برگزاری جشنواره‌ای به دور از نگاه کارمندی

09:00:52 1395/05/27


به گزارش خبرنگار ایسنا،این هنرمند اضافه کرد: متأسفانه خیلی اوقات جشنواره‌های ما به کار روتین و روزمره تبدیل می‌شوند و جذابیت خود را از دست می‌دهند در حالی که به کار گیری شیوه‌های نو، باعث تقویت تخیل و خلاقیت خواهد شد. البته این موضوع به معنای آن نیست که همه اتفاقات خوب دوره‌های گذشته را تغییر داده‌ایم بلکه آن‌ها را ادامه می‌دهیم.

وی که روز سه‌شنبه 26 مردادماه در نشست خبری جشنواره بین‌الملل تئاتر عروسکی تهران مبارک در مجموعه تئاترشهر سخن می‌گفت، تأکید کرد:‌ برای برگزاری این جشنواره تلاش کرده‌ایم تا نگاهی نو به همه آنچه که یک جشنواره را بوجود می‌آورد، داشته باشیم. به همین دلیل درباره تمام جزئیات جشنواره بحث و گفت‌وگو و گاهی دعوا کرده‌ایم تا به نتیجه بهتری برسیم.

برومند که دو سال پیش نیز دبیری پانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی را بر عهده داشت، خاطر نشان کرد: در آن دوره در ایجاد بعضی تحولات موفق بودم و جاهایی هم موفق نشدم مانند کاتالوگ جشنواره که می‌خواستیم کاتالوگی کاربردی باشد، اما اشتباهی کردیم که باعث شد دو ماه درگیر این کاتالوگ باشیم.

این کارگردان تئاتر با تأکید بر اینکه تلاش کردیم در جشنواره تئاتر عروسکی دچار روزمرگی نشویم، درباره تفاوت‌های این جشنواره توضیح داد: مثلا امسال به مدت سه روز میزبان گروه‌های شهرستانی بودیم و آثارشان را با حضور خودشان دیدیم و من این شانس را داشتم که از نزدیک با آن‌ها آشنا شوم و دلم برایشان بتپد. از سوی دیگر قرار است گروه‌هایی که کارشان رد شده، به جشنواره دعوت شوند و نمایش‌های آن را ببینند.

این هنرمند درباره وضعیت بودجه جشنواره و مشکلاتی که در دوره پیش در این زمینه وجود داشت، تصریح کرد: بابت بودجه مشکلی نداریم. بودجه این دوره نیز در مقایسه با دوره پیش اضافه نشده است اما سعی کرده‌ایم با خلاقیت خود، آن را مدیریت کنیم.

کارگردان نمایش «سارا» اضافه کرد: خیلی اهل بریز و بپاش نیستم و به همین دلیل بچه‌های امور بین‌الملل با گروه‌های خارجی خیلی چانه زدند تا با شرایط ما کنار بیایند زیرا معتقدم وقتی گروه‌های خودمان این اندازه دچار مشکلات مالی هستند، درست نیست هزینه‌های زیادی را برای دعوت از گروه‌های خارجی صرف کنیم. به همین دلیل گروه‌هایی را دعوت کردیم که شرایط ما را درک کردند. ضمن اینکه خیلی به دنبال اسپانسر رفتیم و سفارتخانه‌های خارجی را هم درگیر کردیم.

برومند ادامه داد: تلاش کردیم به شیوه «اوسا برسون» و با سلیقه بودجه‌ را مدیریت کنیم چون بدترین اتفاق این است که بودجه را بی‌سلیقه خرج کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که اگر شخص شما در رأس امور نباشد، سرانجام جشنواره تئاتر عروسکی چه خواهد شد؟ توضیح داد: در این جشنواره فضای کارمندی را به هم ریختیم و سعی کردیم با جان و دل محدودیت‌ها را جبران کنیم. معتقدم هر یک از بچه‌های ستاد جشنواره که از بدنه تئاتر عروسکی هستند، بخوبی می‌توانند یک جشنواره را برگزار کنند مشروط به اینکه از کمک پیمان شریعتی (دبیر اجرایی جشنواره و معاون مرکز هنرهای نمایشی) برخوردار شوند چون او همیشه مسیر کار را سهل و هموار می‌کند.

برومند که دو سال پیش برای برگزاری جشنواره دچار حاشیه‌هایی با مرکز هنرهای نمایشی شده بود، یادآور شد: خوشحالم که این دوره را بدون تنش برگزار می‌کنیم. البته در دوره پیشین هم آقای مرادخانی معاون هنری با من مهربان بود و حتی آقای جنتی وزیر ارشاد هم همیشه با من مهربان بوده است.

وی با ارائه گزارشی درباره انتشار فراخوان جشنواره و آمار آثار متقاضی شرکت در آن، خاطرنشان کرد: تلاش کرده‌ایم مشکلات قابل حل را برطرف کنیم اما یکسری مشکلات غیرقابل حل وجود دارد که متأسفانه تعدادشان چندین برابر مسائل حل شدنی است. در این وضعیت ما باید یک تنه کم‌کاری وزارت امور جوانان، آموزش و ... را جبران کنیم زیرا وقتی آن‌ها کارشان را به خوبی انجام نمی‌دهند، مشکلات هنرمندان چندین برابر می‌شود.

کارگردان «شهر موش‌ها» و «قصه‌های تا به تا» با اشاره به مشکلاتی که خصوصی‌سازی در تئاتر ایجاد کرده است، توضیح داد: خصوصی‌سازی در تئاتر مشکلات زیادی را بوجود آورده به طوری که گروه‌های شهرستانی حتی برای در اختیار گرفتن سالن تمرین باید اجاره بها بپردازند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره شعار جشنواره امسال «آسمان عروسک‌ها آبی است»، توضیح داد: این شعار تمثیلی و آرزوی ماست که آسمان کودک آبی شود.

برومند در پاسخ به پرسشی دیگر درباره کریه بودن بعضی از عروسک‌ها که باعث می‌شود کودکان دهه 90 با آن‌ها برقرار نکنند، گفت: عروسک زشت و کریه هم مثل عروسکی خوشگل لازم است زیرا حضور این عروسک‌ها به نمایش و درامی بستگی دارد که عروسک به مثابه بازیگر در آن بازی می‌کند. همچنان که همه آدم‌ها هم خوشگل نیستند و بعضی از آن‌ها زشت هستند اما مهم روح یک کاراکتر و آدم است که باعث می‌شود، دوست داشتنی شود.

وی در پاسخ به پرسشی دیگر درباره کارگاه‌های آموزشی جشنواره  و نقش این کارگاه‌ها در آموزش فرهنگی در تربیت کودکان دهه 90 تصریح کرد: تلاش کرده‌ایم با برگزاری این کارگاه‌ها فضایی شاد پیرامون جشنواره داشته باشیم تا بچه‌ها بعد از حضور در این فضای شاد، به سالن‌های تئاتر بیایند و نمایش‌های جشنواره را ببینند. در این کارگاه‌ها اشاراتی به فرهنگ، دین و آیین‌مان داریم اما نمی‌توانیم تنها با یک پاتوق فرهنگی سرنوشت بچه‌های دهه 90 را تعیین کنیم!

برومند درباره اجرای عمومی آثار دوره پیشین جشنواره نیز گفت: حدود 13 کار اجرا شده‌اند. بعضی از کارها را از طریق صحبت کردن و رایزنی حمایت کردم و معتقدم تجربه خوبی بود زیرا گروه‌ها توانستند خود را با تماشاگر محک بزنند چون نمی‌توان استقبال مخاطبان در اجرای جشنواره را به عنوان ملاک موفقیت یک نمایش حساب کرد.

کارگردان «مربای شیرین»‌و «خونه مادربزرگه» تأکید کرد:‌ به این قائل نیستم که اجرای عمومی سهمیه‌ای باشد. نمایش باید آنقدر قوی باشد که مسئولان سالن ترغیب شوند آن را برای اجرای عمومی دعوت کنند. اگر در مواردی احساس کنیم بی‌سلیقگی اتفاق می‌افتد، حتما از آن گروه حمایت خواهیم کرد.

برومند در پاسخ به پرسشی دیگر درباره حذف بخش نمایشنامه‌نویسی در این دوره از جشنواره توضیح داد: طبق یک برنامه روتین در هر جشنواره‌ای باید چند نمایشنامه نوشته شود و بعضی از آن‌ها جایزه بگیرد اما من با این برنامه روتین مخالفم ولی این تمهید را اندیشیده‌ام که اگر نمایشنامه خاصی در جشنواره دارای کیفیت ویژه‌ای باشد، حتما مورد توجه قرار بگیرد. به عنوان دبیر جشنواره و با همراهی اساتیدی که در کنار ما هستند، اگر دستاوردهای ویژه‌ای در زمینه عروسک‌سازی، عروسک‌گردانی و دیدیم، ... جایزه‌هایی را به آن دستاوردها ارایه خواهیم کرد .

برومند درباره مشکلات گروه‌های عروسکی در مرحله پیش تولید و تولید یک اثر نمایشی توضیح داد: سال‌ها از تئاتر دور بودم و دو سال پیش که دوباره به این حوزه برگشتم، متوجه شدم شرایط تولید بسیار دشوار است و حتی اگر سالن اجرای نمایشی، هر شب پُر باشد باز هم برای آن گروه توجیه اقتصادی ندارد مگر اینکه یک نمایش در شهرها و سالن‌های مختلف اجراهای متعدد داشته باشد. اما معمولا به دلیل تداخل پروژه‌های اعضای گروه چنین چیزی به سختی اتفاق می‌افتد. به‌ هر حال تا وقتی گروه‌های عروسکی شکل نگیرد و این گروه‌ها نتوانند در جاهای متفاوت آثارشان را به صحنه ببرند، این شرایط وجود خواهد داشت.

او درباره راه‌اندازی موزه عروسک نیز گفت: این موضوع جزو آرزوهای ماست که تا به حال محقق نشده اما برای آن تمهیداتی می‌اندیشم.

برومند همچنین با اشاره به حضور چهره‌های برجسته بین‌المللی در این دوره از جشنواره از حضور ددی پودامجی رئیس یونیمای جهانی به عنوان یکی از میهمانان شاخص این دوره از جشنواره یاد کرد که علاوه بر برگزاری جلسه سخنرانی، نمایشی را درباره زندگی "ماهاتما" گاندی رهبر هند اجرا می‌کند.

دبیر جشنواره تئاتر عروسکی در بخش پایانی صحبت‌های خود درباره برپایی پاتوق‌های شبانه در این دوره از جشنواره توضیح داد: همیشه فکر می‌کردم یکی از کمبودهای جشنواره‌های ما این است که گروه‌ها بعد از اجرای نمایش‌هایشان، یکدیگر را نمی‌بینند. دوره پیش قصد داشتم بخش گردهمایی و کارگاه‌ها را به صورت میان دوره در یکی از استان‌ها برگزار کنیم که به دلایلی موفق نشدیم. برای امسال نیز به دلیل تداخل رویدادها و برنامه‌های مختلف چنین چیزی امکان‌پذیر نشد اما امیدوارم سال 96 بتوانیم این برنامه را اجرا کنیم.

برومند ادامه داد: در حال حاضر در محوطه تالار وحدت این امکان را فراهم کرده‌ایم که دست‌اندرکاران و میهمانان داخلی و خارجی جشنواره دورهمی‌های دوستانه‌ای داشته باشند که در فضایی صمیمانه برگزار شود نه اینکه جنبه رسمی ، خشک و باری به هر جهتی داشته باشد.

به گزارش ایسنا، در این نشست پیمان شریعتی دبیر اجرایی جشنواره تئاتر عروسکی نیز با اشاره به تلاش‌های جشنواره برای اجرای عمومی آثار شرکت‌کننده افزود: در وهله اول هدف برگزاری جشنواره حمایت از تولید آثار با کیفیت است و خوشبختانه در این دوره با پیگیری خانم برومند، یکی از جشنواره‌های موفق را به لحاظ کیفیت آثار تولیدی پیش رو داریم.

او اضافه کرد: نگاه دبیر جشنواره به سمت تولید آثار با مخاطب کودک و خانواده است و بویژه در حوزه نمایش‌های محیطی این موضوع مورد توجه بوده است. به طوری که سه نمایش بین‌الملل را برای عموم مردم در فضای باز دعوت کرده‌ایم.

شریعتی با ابراز خرسندی از همراهی اصناف مختلف تئاتر عروسکی از جمله یونیما، کانون پرورش فکری، شهرداری، صداوسیما، انجمن نمایش‌های عروسکی خانه تئاتر و... در این دوره از جشنواره ادامه داد:‌ به عنوان مثال یونیما در یکی، دو سال اخیر کارگاه‌هایی را در مناطق آزاد برگزار کرده‌ است که نتیجه آن ساخت چند عروسک غول پیکر با محوریت قصه‌های ایرانی است که در  کارناوال افتتاحیه جشنواره شاهد حضور آن‌ها خواهیم بود.

وی با اشاره به ارتقاء سطح کیفی آثار متقاضی شرکت در این دوره از جشنواره افزود: به دلیل بالا رفتن کیفیت کارها، هیأت انتخاب آثاری بیش از سقف تعیین شده پذیرفتند که خوشبختانه با همکاری کانون پرورش فکری، خانه هنرمندان ایران و تالار محراب نمایش‌های بیشتری موفق شدند در جدول اجراهای جشنواره قرار بگیرند. ضمن اینکه تلاش می‌کنیم در دوره‌های بعدی جشنواره را به سمت تولیدمحوری ببریم.

شریعتی با اشاره به اینکه جشنواره عروسکی تنها جشنواره‌ای است که نیروی انسانی برگزارکننده خود را تربیت کرده است، خاطرنشان کرد:‌ هر چند جشنواره دولتی است اما گردانندگان آن خود بچه‌های نمایش عروسکی هستند.

او از برپایی نمایشگاه ویژه‌ای از آثار زنده‌یاد جواد ذوالفقاری (هنرمند فقید تئاتر عروسکی) در لابی تالار اصلی تئاترشهر به عنوان یکی از برنامه‌های جنبی این دوره از جشنواره خبر داد و گفت: این نمایشگاه با مدیریت مریم معینی در طول برگزاری جشنواره برپاست.

این مدیر هنری درباره بخش ویژه نوجوان در این دوره از جشنواره توضیح داد: این بخش با همکاری کانون پرورش فکری برگزاری می‌شود به این صورت که تعدادی نوجوان که توسط مربیان کانون آموزش نمایش عروسکی دیده‌اند، نمایش‌های کوتاهی را در جشنواره و در پلاتو اجرای تئاترشهر به صحنه می‌برند.

شریعتی همچنین از برپایی پاتوق نمایش عروسکی در پارک دانشجو و نیز اجرای یک نمایش ویژه با کارگردانی حامد زحمت‌کش که همزمان با جشنواره در استان‌های تهران، مرکزی، لرستان و خوزستان در قالب یک تور نمایشی اجرا می‌شود خبر داد و افزود: این نمایش با همکاری کانون پرورش فکری و به عنوان تولیدی از این کانون اجرا خواهد شد.

او که چندی پیش به عنوان مدیر جدید مجموعه تئاترشهر حکم گرفته است، درباره اجرای عمومی نمایش‌های عروسکی در این مجموعه گفت: همان‌طور که آقای شفیعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی نیز تأکید دارد، در برنامه‌های آینده تئاتر شهر تعداد بیشتری نمایش عروسکی دیده خواهد شد. هر نمایش خوبی مدیران سالن‌ها را برمی‌انگیزد تا برای اجرا از آن دعوت کند و امیدوارم با برنامه‌ریزی مناسب و تولید آثار با کیفیت، بعد از این بیشتر شاهد اجرای عمومی نمایش های عروسکی باشیم.

شریعتی در بخش پایانی صحبت خود درباره بودجه جشنواره توضیح داد: تمام تلاش خود را کردیم تا گروه‌ها مشکلی از این بابت نداشته باشند اما همه شرایط را می‌دانیم. با این حال طبق تأکید مدیر مرکز هنرهای نمایشی برای پرداخت کمک هزینه‌ها، منتظر بودجه نماندیم و این بودجه را از جاهای دیگری تأمین کردیم تا گروه‌ها معطل نشوند.

او همچنین در صحبت‌های خود از همکاری وزارت امور خارجه بابت صدور روادید برای میهمانان خارجی تقدیر کرد.

به گزارش ایسنا، در ابتدای این نشست که در تالار کنفرانس مجموعه تئاترشهر برگزار شد، تیزر این دوره از جشنواره پخش شد اما از آنجا که در میانه آن چند بار تصاویر قطع شد، مرضیه برومند با انتقاد از این وضعیت گفت: همیشه موقع پخش تیزر چنین مشکلاتی داریم. امیدوارم شرایطی فراهم شود که پیش از پخش تصاویر و تیزرها مسائل فنی را در نظر بگیرند. یک تیزر را یا نباید پخش کنیم یا باید آن را درست پخش کنیم.

شانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی تهران مبارک یکم تا هفتم شهریورماه در تهران برگزار می‌شود.

انتهای پیام



تله سینما

ایسنا

عناوین تصادفی