آخرین اخبار

تلاش برای اعتبارات پایدار برای جشنواره تئاتر رضوی

09:04:17 1395/05/11


به گزارش ایسنا، منطقه خراسان‌شمالی، به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد استان تصریح کرد: باید از همه امکانات خود برای رساندن جشنواره تئاتر رضوی به جایگاه قبال اعتنایی در حوزه بین الملل استفاده کنیم.

وی درباره آخرین وضعیت آمادگی برگزاری این دوره از جشنواره گفت: برنامه ریزی و هماهنگی لازم برای برگزاری جشنواره تئاتر رضوی از مدت‌ها قبل آغاز شده و سعی کردیم با آسیب‌شناسی دوره‌های گذشته، میزان کاستی‌های احتمالی را کاهش دهیم.

مرادخانی تصریح کرد: یکی از موارد مهم برای برگزاری هرچه بهتر جشنواره رضوی، انتخاب دبیر این دوره بود که خوشبختانه با انتخاب محمود عزیزی، قدم‌های مهمی برداشته شد. چرا که بررسی رویدادهای مختلف در کشور نشان می‌دهد، صرف هزینه و اختصاص امکانات برای رسیدن به نتایج دلخواه کافی نیست و اگر مدیریت درستی در راس کار نباشد، نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود.

وی با بیان اینکه مدیریت جشنواره‌های سراسری باید به افراد کارآمد، نخبه و با تجربه تئاتری سپرده شود، توضیح داد: دکتر عزیزی از چهره‌های خوش نام تئاتر است که تجربه‌های بسیاری را پشت سر گذاشته و شرایط مختلفی را درک کرده است. حضور محمود عزیزی و همراهانش در گام اول موجب اقبال هنرمندان به جشنواره می‌شود چرا که اگر افراد اهل و لایقی در راس جشنواره‌ای باشند، اهالی تئاتر به آن رویداد اعتماد می‌کنند.

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: مسائل بعدی انتخاب آثار، داوری و چیدمان بخش‌های مختلف جشنواره است که کمک می‌کند جشنواره رضوی آهسته، آهسته به جایگاه مستحکمی برسد. نگاه ما این است که در برگزاری جشنواره تئاتر رضوی با رعایت پیش شرط‌ها به جایی برسیم که بتوانیم دوره‌های پیش رو را کاملا حرفه‌ای برگزار کنیم.

وی با بیان اینکه جشنواره تئاتر رضوی می‌تواند بار جشنواره بین المللی تئاتر فجر را سبک کند، توضیح داد: با برنامه ریزی و اجرای اصولی ایده‌‎ها باید به سمتی برویم که جشنواره‌هایی نظیر تئاتر رضوی در استان‌ها به جایگاه مستحکمی دست یابند و بتوانند روی پای خودشان بایستند. در کشوری مثل فرانسه، رویدادهای بسیاری در شهرهای مختلف برگزار می‌شود که هر کدام از این جشنواره‌ها در آوینیون، کن، پاریس، موناکو و جاهای دیگر جایگاه خود را پیدا کرده‌اند.

مرادخانی با اشاره به اینکه جشنواره‌های مختلف هنری باید به جایی برسند که بتوانند با برقراری ارتباطات مختلف، اقبال عمومی را جذب کنند، ادامه داد: زمانی که جشنواره‌های ما بتوانند ابتدا در کشور و سپس در منطقه جایگاه خودشان را تثبیت کنند، اتفاقات مبارکی رخ می‌دهد که هم می‌تواند به اقتصاد هنر کمک کند و هم امکان پیشرفت تئاتر کشور میسر می‌شود.

مرداخانی تصریح کرد:  باید از همه امکانات خود برای رساندن جشنواره تئاتر رضوی به جایگاه قبال اعتنایی در حوزه بین الملل استفاده کنیم. ضمن اینکه حرکت در این مسیر آغاز شده است و ارتباطات بین المللی قابل قبولی برقرار شده که در مجموع امیدوار کننده است.

وی در پاسخ به این سئوال که راز استمرار جشنواره تئاتر رضوی چیست، توضیح داد: اگر جشنواره‌ای پایه و اساس درستی داشته باشد، پایدار می‌شود. این در حالی است که اگر برای رفع و رجوع بعضی موارد، جشنواره‌ای راه بیفتد، بی شک خیلی زود هم از بین می‌رود.

مرادخانی خاطرنشان کرد: باید همه تلاش خود را به کار بگیریم تا جشنواره تئاتر رضوی اعتبارات پایداری داشته باشد و از طرف دیگر مسئولین استانی به این موضوع علاقمند باشند که این دو اصل در دوره حاضر برقرار است.

همچنین در گفت‌وگوی دیگر، مدیر هنری یازدهمین جشنواره تئاتر رضوی از آمادگی لازم برای برگزاری این دوره خبر داد و تصریح کرد: مراحل تجهیز و آماده سازی تالارهای اجرای نمایش انجام شده و همه چیز برای میزبانی آثار بیش از 200 هنرمند مطرح کشور محیاست.

وحید لک خبر داد: مراحل مختلف انتخاب آثار متقاضی حضور در دوره یازدهم جشنواره تئاتر رضوی، از دو هفته قبل پایان یافته است و گروه های نمایشی راه یافته به جشنواره، آخرین مراحل تمرین آثارشان را پیگیری می‌کنند.

وی با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های جشنواره امسال بهره‌گیری از تجربیات اساتید و چهره‌های سرشناس تئاتر بود که از نسل‌های مختلف با دبیرخانه جشنواره همکاری داشتند، گفت: برای انتخاب آثار دوره حاضر از چهره‌های مطرح تئاتر کشور بهره گرفتیم که در بخش انتخاب متون و آثار بخش مسابقه تاجبخش فناییان، نادر برهانی مرند و شهرام کرامی ارزیابی آثار را بر عهده داشتند.

مدیر هنری یازدهمین جشنواره تئاتر رضوی با معرفی محمد امیر یاراحمدی، نصرالله قادری و حسین فدایی حسین به عنوان هیئت انتخاب مسابقه نمایشنامه نویسی جشنواره یازدهم، توضیح  داد: آثار رسیده به مسابقه نمایشنامه نویسی با همراهی و مشاوره کارشناسان و اساتید فن به تحریر درآمدند. به طوریکه اساتید مشاور از آغاز تا پایان شکل گیری متون نمایشی نویسندگان جوان را همراهی کردند.

لک با اعلام اینکه اسامی آثار منتخب مسابقه نمایشنامه نویسی مشخص شده است، از برگزاری نشست خبری دبیر جشنواره خبر داد و گفت: دکتر محمود عزیزی در نشست رسانه‌ای که فردا دوشنبه یازدهم مرداد ماه در سالن کنفرانس تئاتر شهر برگزار می‌شود، وضعیت بخش‌های مختلف جشنواره را تشریح می‌کند.

وی درباره آمادگی استان خراسان شمالی برای برگزاری جشنواره تصریح کرد: طبق اطلاعاتی که از مرکز خراسان شمالی دریافت کردیم، شرایط اسکان، پذیرایی و تجهیز و آماده سازی تالارهای اجرای تئاتر و سالن های برگزاری کارگاه‌های آموزشی، مطلوب است و همه چیز برای میزبانی آثار بیش از 200 هنرمند مطرح کشور مهیاست.

وحید لک اضافه کرد: ارگان ها و سازمان‌های مختلف با هماهنگی و برنامه ریزی منسجم زیر نظر استانداری خراسان شمالی مشارکت جدی در برگزاری جشنواره دارند که ان شاالله با همکاری این نهادها و حضور هنرمندان شایسته تئاتر کشور از پانزدهم مرداد شاهد جشنواره‌ای در شان و مقام امام رضا (ع) باشیم.

دبیر اجرایی جشنواره افزود: امیدواریم با همراهی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی و سایر نهاد ها چه در بجنورد و شهرستان‌های اطراف و همچنین نهادهای مرکز بتوانیم این رویداد مهم را به بهترین شکل ممکن به سرانجام برسانیم و نویدی برای انسجام جشنواره در سالهای آینده و دوره های پیش رو باشد.

وی همچنین از چهره‌های تئاتری کشور که نظرات خود را در اختیار جشنواره قرار دادند، تشکر کرد و گفت: خوشبختانه هنرمندان تئاتر ایران از جمله هادی مرزبان، حسین مسافر آستانه، امیر دژاکام، حمیدرضا نعیمی، پرویز پور حسینی، نادر برهانی مرند، ستاره اسکندری، مسعود دلخواه، سیاوش طهمورث، رضا فیاضی، هدایت هاشمی، مائده طهماسبی، عزت اله مهرآوران، رضا صابری، هوشنگ توکلی و کوروش زارعی، از برگزاری جشنواره رضوی استقبال کرده اند و با نظرات ارزشمند خود ما را در برگزاری هرچه بهتر این دوره یاری رسانده‌اند.

یازدهمین دوره جشنواره سراسری تئاتر رضوی به دبیری دکتر محمود عزیزی از پانزدهم تا بیست و یکم مرداد در شهرستان بجنورد برگزار می‌شود.


انتهای پیام



تله سینما

ایسنا

عناوین تصادفی