آخرین اخبار

چرا سه‌شنبه‌های سینمای اراک نیم بها نیست؟

09:05:30 1400/09/10


به گزارش ایسنا، پس از پیوستن تعدادی از شهرهای کشور به این طرح، در سال ۱۳۸۳ اراک نیز به این طرح با عنوان آشتی با سینما پیوست و با هدف تشویق عموم مردم به حضور بیشتر در سالن‌های سینما، از آن پس سینماهای استقلال، فرهنگ و عصر جدید اراک در روزهای شنبه نسبت به اجرای طرح عرضه بلیط نیم بها اقدام کردند.

با گران شدن قیمت بلیت سینماها بعضی از سینماها تصمیم گرفتند برای رفاه حال علاقمندان به سینما و جلوگیری از کاهش تماشاچیان، در روزهای دیگری از هفته مانند سه شنبه ها نیز نسبت به فروش بلیط نیم‌بها اقدام کنند.

با اجرای این طرح میزان مخاطبین سینماها در روزهای فروش بلیط نیم بها افزایش یافت، اما کرونا شرایط را تغییر داد و شیوع آن و محدودیت هایی که با خود آورد، دوباره و اینبار خیلی شدیدتر به تاثیرگذاری منفی بر اقتصاد سینماها منجر شد.

بازار سینما پیش از شیوع کرونا هم بازار داغی نبود و همین مسئله هم باعث شده بود که طرح هایی مانند بلیط نیم بها برای افزایش حضور مردم در سینماها طراحی شود، اما در دوران شیوع کرونا با تمام محدودیت هایش از یک طرف و تاکیداتی که بر عدم حضور در محیط های شلوغ و سربسته اعلام شد، بازار سینماها کاملا از رونق افتاد و کرکره سینمها برای مدتی پایین کشیده شد.

کلانشهر اراک در حال حاضر تنها یک سینما دارد! این سینما هم تمام شرایطی که گفته شد را تجربه کرده و گویا به همین دلیل چندان علاقه ای به نیم بها کردن بلیط ندارد.

بلیط نیم بها توجیه اقتصادی ندارد

محسن ذلفعلی مدیر سینما عصر جدید اراک در اینباره گفت: برای حضور افرادی که تعدادشان کمتر از انگشتان دست است چرا باید بلیط نیم بها بفروشیم؟ از ۶ نفر به‌ صورت نیم بها اندازه دونفر هزینه بلیط گرفته شود که یک فیلم را اکران کنیم؟ خب اصلا اکران نمی‌کنیم!

اجرای طرح بلیط نیم بها اجباری نیست

بر اساس این گزارش، برخی مراجعین می گویند درب این تنها سینمای اراک در سانس صبح بسته است، ولی مدیر این سینما این مسئله را تکذیب کرد و گفت: از زمانی که سانس صبح را اضافه کردیم افراد زیادی به سینما مراجعه نکردند و دلیل آن علاوه بر نداشتن اطلاع می‌تواند قهر مردم با سینما به دلیل کرونا باشد.

حجت‌الاسلام عباس دانشی درباره نیم‌بها نبودن بلیط سینما در سینما عصرجدید اراک توضیح می‌دهد: متاسفانه وضعیت اقتصادی این سینما مناسب نیست و علیرغم سرمایه گذاری های خوبی که صاحب سینما در خصوص تجهیز سالن‌ها کرده است متاسفانه استقبال خوبی از سینما توسط مردم صورت نگرفته و هزینه های اکران تامین نمی‌شود، سینماعصرجدید این دستورالعمل را اعمال نکرده است و البته باید گفت که اجباری نیز بر نیم بها بودن هزینه بلیط سینما نیست.

دانشی ادامه داد: به زودی راهکارهایی برای افزایش رونق سینما برای دوران پساکرونا ارائه خواهیم داد.

وی ضمن تاکید بر تذکر به مسئولین این سینما راجع به بسته بودن درب سینما در سانس‌های اعلام شده، خاطرنشان کرد: استقبال از سینما و فیلم ها بستگی به ذوق و سلیقه شهروندان و اکران به موقع و تبلیغات محیطی که خود سینماها می‌بایست انجام دهند، دارد و لازم است درخصوص افزایش حضور مردم در سینماها دو دستورالعمل احداث سالن های سینمایی در شهرها و تبلیغات سینمایی و اطلاع رسانی همگام با یکدیگر بطور جدی اجرا شود.

دانشی افزود: عدم استقبال کنونی از سینما به ‌دلیل بیماری کروناست. قبل از کرونا دوره‌های خوبی را در استقبال از سینما داشتیم و پیش بینی می‌شود که در دوران پساکرونا دوباره شاهد حضور مردم و استقبال آنها از سینما باشیم. بسیاری از مردم علاقه دارند که فیلم‌های سینمایی را در سینما ببینند که این مسئله موجب دلگرمی سینماها برای فعالیت است. جشنواره ها و اکران های سراسری برای حضور مردم در سینماها مشوق  و تبلیغات بسیار خوبی است.

ساخت و حمایت از سینما مدنظر مسئولین قرارگیرد

وی با بیان وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراحل اولیه تاسیس سینما، تامین تجهیزات اکران فیلم، نظارت بر اکران فیلم ها و رعایت دستورالعمل ها و شیوه نامه های اکران تصریح کرد: امید است در دولت جدید سیاست های رونق کسب و کار سینما بیشتر مورد توجه و پیگیری قرارگیرد. این انتظار از دولت سیزدهم وجود دارد که هم در تولید فیلم های فاخر و فرهنگ ساز سینمایی و هم در عرصه رونق اقتصاد سینما تلاش بیشتری داشته باشد. طبیعتا مطالبه اهالی فرهنگ و هنر از سینما در این عرصه موثر واقع خواهد شد ما نیز به ‌عنوان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی از وزارت مربوطه این تقاضا را داریم.

شهرداری ساوه به تعهدش عمل نکرد

 دانشی درباره ساخت پردیس سینمایی در ساوه نیز اظهارکرد: سال ۹۸ تفاهم نامه‌ای با شهرداری ساوه امضا شد که از شهرداری ساوه مبلغ ۷۰۰ میلیون تومان و ۵۰۰ میلیون از طریق یکی از سازمان های حمایتی در تهران دریافت کنیم  و ازساخت پردیس سینمایی ساوه حمایت کنیم که متاسفانه شهرداری ساوه تعهد خود را انجام نداد و این اعتبار کسب نشد.

وی تاکید کرد: احداث سالن‌های کوچک سینمایی در مجاورت پارک‌های پررفت و آمد که مردم در آنها حضور بسیاری دارند، ازجمله درخواست ما از شهرداری و شورای شهر است و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در تامین تجهیزات آنها را یاری خواهد کرد.

دانشی افزود: سرمایه گذاری در حوزه سینما در دوران کرونا توسط بخش غیر دولتی متاسفانه کم بوده است، اگرچه هر شهروندی که مایل به سرمایه‌گذاری در این حوزه باشد می‌تواند در تمامی مراحل احداث سینما از تسهیلات و کمک‌های سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامی بهره‌مند شود.

به گزارش ایسنا، سینما یک مکان فرهنگی است که از دیرباز مورد توجه مردم و اهالی فرهنگ و هنر بوده است. نیم بها بودن بلیط سینما در یک روز از هفته اقدامی است که می‌تواند موجب جلب توجه مردم به سینماها و افزایش حضور آنها در سینما شود، اما به نظر می رسد خرج کردن از جیب سینماها آنهم در حالی که در شرایط غیرکرونایی هم بازار چندان داغی ندارند منطقی به نظر نمی رسد.

به نظر می رسد آنچه بیشتر از نیم بها شدن بلیط سینما در یک روز خاص برای آشتی دادن مردم با سینماها ضروری است اجرای راهکارهای فرهنگی است که وزارت ارشاد و دیگر نهادهای متولی باید اندیشیده و اجرا کنند تا هم صنعت سینما در ایران رونق بیشتری بگیرد و هم ارتقای فرهنگی جامعه از مسیر سینماها نیز رقم بخورد. هرچند کرونا عامل قابل توجهی برای در تنگنا قرار گرفتن ورشکسته شدن سینماها بوده است، اما باید دید دولت سیزدهم و مسئولین استانی جهت احیای سینماها و رونق اقتصاد آنها در آینده نزدیک چه اقداماتی را انجام خواهند داد.

انتهای‌پیام



تله سینما

ایسنا

عناوین تصادفی