آخرین اخبار

سازمان سینمایی سخت‌گیرتر از ساترا می‌شود؟!

09:00:41 1400/04/10


به گزارش ایسنا، به نظر می‌رسد دعوای میان سازمان سینمایی و وزارت ارشاد با مدیران ساترا که اخیرا کنایه‌هایشان به توییتر و مصاحبه‌های رسمی هم رسیده است، به مرحله‌ای جدی‌تر رسیده است و شاید از این پس شاهد تعیین قواعد متفاوتی برای ممیزی محصولات شبکه نمایش خانگی در مرحله صدور پروانه نمایش باشیم.

 در این باره برخی مدیران سازمان سینمایی با تاکید بر ‌هم‌افزایی در این پروسه، امیدوارند که ادامه این روند باعث نشود زمختی استانداردهای دوگانه به چشم  آید.

در روزهای گذشته پس از انتشار قسمت چهارم سریال «زخم کاری» در پلتفرم‌های اینترنتی و نیز برخی انتقادها نسبت به محتوای این مجموعه، خبرهایی درباره شکایت سازمان سینمایی از سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی انعکاس یافت.  

درج خبر شکایت که معاون ساترا هم آن را تایید کرده، با صدور یک اطلاعیه مبهم از سوی سازمان سینمایی در روز سه‌شنبه هشتم تیرماه همراه بود که در آن گفته شده:‌ «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با توجه به انتشار و پخش آثار تصویری در حوزه نمایش خانگی، ضمن دفاع از مجوزهای صادر شده، در خصوص محصولات فرهنگی فاقد مجوز، مطابق رویه قانونی گزارشی به مراجع ذیربط ارسال می‌کند تا حقوق فعالانی که در چارچوب قانون عمل می کنند، پایمال نشود.»

براساس پیگیری‌های ایسنا، براین مسئله تاکید می‌شود که سریال‌های شبکه نمایش خانگی، هم از سازمان سینمایی مجوز می‌گیرند و هم از ساترا، اما سازندگان «زخم کاری» هنوز از سازمان سینمایی پروانه نمایش دریافت نکرده‌اند و سازمان سینمایی هم با توجه به موارد اصلاحی مدنظر خود، "گزارشی" را به مراجع مربوط ارائه کرده است.

از سوی دیگر دست‌اندکاران این سریال همچنان متقاضی توزیع نسخه فیزیکی و منتظر صدور پروانه نمایش آن هستند.

پخش «زخم کاری» با محتوایی که به نظر می‌رسد به طور کامل مورد تایید سازمان سینمایی نیست، در حالی با واکنش این سازمان روبرو شده که گویا بارگذاری این مجموعه‌ها در پلتفرم‌های اینترنتی فقط با مجوز سازمان سینمایی به تنهایی امکان‌پذیر نیست و ساترا باید بازبینی خود را انجام دهد، به این ترتیب گاهی سازندگان یک سریال در صورت تعجیل برای انتشار، فقط به مجوز ساترا اکتفا می‌کنند. 

البته هر کدام از این آثار برای توزیع نسخه‌های DVD باید از سازمان سینمایی مجوز داشته باشند که گفته می‌شود برای «زخم‌ کاری» اصلاحات مورد نظر از سوی این سازمان اعلام شده است. بنابراین اگر نسخه‌ فیزیکی این سریال توزیع شود احتمالا شاهد تفاوت‌هایی نسبت به آنچه در پلتفرم‌ها پخش شده خواهیم بود و به نظر می‌رسد در این میان بیشتر از هر چیزی مجموعه‌های تولید شده در حال قربانی شدن در این دعوا هستند. 

«زخم کاری»


تله سینما

ایسنا

عناوین تصادفی